دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
روش های متنوع و ناسالم پخت غذا از جمله پخت غذا با «کره زیاد» و با «پنیر فله ای» بسیار، و ایجاد حجم کاذب به عنوان یکی از اصلی ترین راه های جلب نظر آنی مشتریان به یک روال عادی و مرسوم در میان بسیاری از رستوران ها بدل شده است.
کد خبر: ۳۹۲۵۶
بمب هایی که در فست فود ها خنثی نمی شود / کالری فروشی در رستوران ها
تیتر20 - اخیرا در خبرها به نقل از دکتر گلایل اردلان، رییس گروه سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت، آمده بود که درحال حاضر ۳۰ درصد جوانان ایرانی چاق هستند و فعالیت فیزیکی آن ها به کمتر از یک و نیم ساعت تقلیل یافته است. 

اگر چه این مساله از زوایای مختلف قابل بررسی و پژوهش است و ارگان ها و نهادهای مختلفی در این زمینه مسئولیت مدنی و قانونی دارند، اما در این جا می خواهیم از زاویه دیدی که به نظر می رسد مهم ترین علت بروز این عارضه سلامتی و اجتماعی در میان نسل جوان است، به مساله نگاه کنیم.

بمب هایی که در فست فود ها خنثی نمی شود / کالری فروشی در رستوران ها
دگرگونی در نظام زیستی و الگوهای زندگی اجتماعی که به دنبال توسعه شهرنشینی و گسترش خدمات مدرن و همه گیر شدن فناورهای ارتباطی، شدت بسیاری پیدا کرده، باعث شده است که مساله تحرکات و جابه جایی به یکی از آخرین ضرورت های شهروندان (حتی جوانان) در روال عادی زندگی آن ها مبدل شود. 
بمب هایی که در فست فود ها خنثی نمی شود / کالری فروشی در رستوران ها
این مساله که ظاهرا درحال حاضر راه حلی برای آن متصور نیست، ضرورت بازنگری در سایر الگوهای اثرگذار در روند زندگی مردم را افزایش داده است.

در حقیقت یکی از دستاوردهای عمده تغییر الگوهای زیستی فوق، گرایش مردم به مصرف وعده های روزانه غذایی از طریق رستوران ها و فست فود هاست. تفاوت عمده خوراک های سنتی و خانگی با غذاهای ارائه شده در رستوران ها و فست فود ها در میزان کالری آن ها و البته خوشمزه بودن کاذب این خوراکی های نه چندان سالم است. 

این موارد، علت اصلی باعث بالاتر رفتن توده بدنی افراد و ابتلای آن ها به چاقی است که خود شروع سیکل معیوبی از افول شاخص های سلامت بهداشتی جامعه است. 
بمب هایی که در فست فود ها خنثی نمی شود / کالری فروشی در رستوران ها

از آن جا که تغییر الگوهای کلان زیستی ممکن نیست، ضرورت نظارت شدیدتر و کنترل محصولات تولید و ارائه شده از سوی رستوران ها، دم دستی ترین روش ممکن برای مقابله با چاقی و ارتقای  شاخص های سلامت است.

دانشجویان خوابگاهی به دلیل کمبود وقت و امکانات، اقدام به مصرف بیشتر فست فود‌ها و غذا‌های ناسالم می‌کنند که این دست غذا‌ها به دلیل کالری بالا و چرب بودن، یکی از عوامل اصلی در بروز چاقی هستند. تا جایی که در سال ۹۱ با بررسی نوجوانان مشخص شد که هفت درصد از نوجوانان ایرانی دارای کبد چرب هستند.

از این رو نظارت بر صنعت رستوران داری و ضرورت توجه به سلامت مواد غذایی به عنوان یک اصل پیشگیرانه در ابتلای مردم به چاقی و سایر بیماری ها که از راه خوردن غذاهای پر کالری و چرب صورت می گیرد، اقدامی اجتناب ناپذیر است.

همچنین نظارت و کنترل دقیق تر بر فرایند تبلیغ غذاهای ناسالم که به شکل سرسام آوری در شبکه های اجتماعی و توسط چهره های هنری و اینستاگرامی صورت می گیرد، از دیگر موارد قابل ذکر است.

بمب هایی که در فست فود ها خنثی نمی شود / کالری فروشی در رستوران ها
اهمیت این تبلیغات مخرب به قدری است که در تحولی تازه، شبکه اجتماعی فوق، با بازنگری در قوانین خود اقدام به مسدود کردن صفحات اجتماعی مبلغین کالاهای مخرب و مضر برای سلامت عمومی کرده است؛ که از آن میان می توان به محدود کردن تبلیغات چهره های مشهور درحوزه محصولات و خدمات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

درک این ضرورت و اهمیت دادن به آن باعث خواهد شد که روند شکل گیری اپیدمی چاقی افراطی در جامعه تحت کنترل درآمده و حداقل از شیوع این ناهنجاری جلوگیری شود. 

از سوی دیگر نظارت بیشتر بر نحوه فراوری و پخت خوراک های رستورانی نیز نباید فراموش شود. درحال حاضر رستوران ها در نبود اهرم های نظارتی و کنترلی به شیوه های مختلف تلاش می کنند بدون درنظر گرفتن کیفیت غذاهای خود صرفا بر فاکتور خوشمزه بودن و حجیم تر بودن تاکید کرده و در کوران رقابت های کاذب، مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب نمایند. 

این درحالی است که همیشه خوشمزه بودن و حجیم بودن به معنای مفید و مرغوب بودن نیست و نهادهای نظارتی بین المللی و سیستم های کنترلی کشورها اخیرا به این مساله با حساسیت بسیار بیشتری توجه می کنند. هشدارهای سازمان جهانی بهداشت در این زمینه همه ساله به همراه گزارش های نگران کننده ای منتشر می شود که کشورهای دیگر بیش از پیش به آن توجه می نمایند. اما ظاهرا در کشور ما در کوران مشکلات عدیده ای که وجود دارد، این مساله مورد غفلت واقع شده است. 
بمب هایی که در فست فود ها خنثی نمی شود / کالری فروشی در رستوران ها
روش های متنوع و ناسالم پخت غذا از جمله پخت غذا با «کره زیاد» و با «پنیر فله ای» بسیار، و ایجاد حجم کاذب به عنوان یکی از اصلی ترین راه های جلب نظر آنی مشتریان به یک روال عادی و مرسوم در میان رستوران ها بدل شده است و متاسفانه جوانان به تبع شرایط خاصی که در آن به سر می برند به عنوان یکی از اصلی ترین طیف مشتریان رستوران ها و فست فود ها بدون توجه به مسائل بهداشتی وسلامت اقدام به مصرف انبوه این غذاها می کنند. 

این مساله اگرچه ممکن است در کوتاه مدت به عنوان یک معضل جدی تلقی نشود؛ اما اگر روال کار به این شکل پیش برود، در آینده ای نزدیک می تواند به عنوان یک مشکل عمده سر بازکرده و علاوه بر ایجاد معضلات اجتماعی هزینه های کلانی را به شبکه بهداشتی کشور تحمیل نماید. 

ارسال نظرات
موضوعات روز