دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
تیتر20 بررسی می کند؛
در واقع این آئين كهن باستاني این روزها تحت تاثیر مناسبات بازار پیچیده ای قرار گرفته است که شرایط متفاوتی را بویژه برای افراد کم درآمد فراهم کرده است.
کد خبر: ۳۹۳۶۷
پسته های خندانی که یلدای مردم را شاد نمی کنند
تیتر20 - با این که شب یلدا در بسیاری از کشورهای جهان، بویژه کشورهای فارسی زبان و همسایه به روش های مختلفی جشن گرفته می شود، اما هم از نظر گستردگی و هم از نظر قدمت و نشانه های آیینی، این سنت دیرینه در ایران به گسترده ترین شکل خود گرامی داشته می شود. 

اما متاسفانه در سال های اخیر به دنبال گرانی ملزومات این شب زیبا و تورم افسارگسیخته ای که دامن مردم را گرفته است، بسیاری از خانواده های ایرانی حالا دیگر از این جشن باستانی به عنوان یکی از دغدغه های خود یاد می کنند. 

گرانی سرسام آور پسته، آجیل و محصولات مشابه که سال گذشته و امسال پیک گرانی را تجربه کردند، مشکلات زیادی برای خانواده ها فراهم کرده است و حتی بسیاری از مردم عطای جشن گرفتن و خرید ملزومات شب چله را به لقایش بخشیده اند، چرا که در بسیاری از موارد چاره ای جز این نیست. 

اما علاوه بر همه این ها ایجاد تلاطم های مصنوعی و جو روانی که در شب های منتهی به یلدا در بازار آجیل و خواراکی های مشابه ایجاد می شود، نیز مزید بر علت می شود تا این بازار ملتهب کام ایرانیان را در شبی که می تواند خاطره انگیز باشد تلخ نماید. 

به هرحال در آستانه فرارسيدن طولاني ترين شب سال، گراني های یلدایی نیز در کنار دغدغه هاي معيشتي مردم که باید هزینه های مضاعفی برای تهیه تامين اقلام خوراكي مخصوص اين شب بپردازند، به عامل مضاعفی در ایجاد جو روانی در بازار تبدیل شده است. 

خوراکی هایی مانند  هندوانه، انار، آجیل، خشکبار و البته شیرینی های مختلف درصورت ایجاد یک توازن منطقی در بازار و جلوگیری از شکل دادن به موج های مصنوعی از سوی کسانی که این محصولات را برای عرضه در شب یلدا در انبار نگهداری کرده اند، می تواند کام مردم را مانند گذشته شیرین کند. 

در طول تاریخ خانواده های ایرانی همواره در شب یلدا محافل انس و مهربانی را شکل داده اند و درکنار خوراکی های فوق که بهانه ای برای گرد هم آمدن بوده است، ضمن گرامی داشت یک آیین دیرین، سطح عمومی ارتباطات فامیلی را بالاتر برده اند.

اما باید گفت که تقریبا در هیچ دوره ای مردم تا این حد نسبت به تهیه اقلام خاص این شب دچار مشکل نشده اند و شاید این مساله به نوعی باعث کم رونق شدن آیینی شده است که هزاران سال از عمر آن می گذرد. 

در واقع این آئين كهن باستاني این روزها تحت تاثیر مناسبات بازار پیچیده ای قرار گرفته است که شرایط متفاوتی را بویژه برای افراد کم درآمد فراهم کرده است. 

صرف نظر از تحولاتی که هر سال در ایام نزدیک به نوروز روی می دهد، باید از شب یلدا به عنوان «یکی از گران ترین شب های سال» نیز یاد کرد. شایسته است که متولیان و مسئولین برای کنار زدن «غول گرانی» که کام مردم را تلخ کرده است، از اهرم های نظارتی به شکل گسترده تری استفاده کنند تا خانواده های بیشتری بتوانند از مواهب و شادی های این شب بهره مند شوند. 

البته در این جا باید اشاره ای هم به دگرگونی در فرهنگ رفتاری مردم داشته باشیم. به گونه ای که به نظر می رسد در سال های گذشته، غلبه فرهنگ چشم و هم چشمی و بروز تجمل گرایی های غیر ضروری (بویژه در میان کسانی که وضعیت مالی بهتری دارند.) باعث شده است که ضمن بروز بیش از پیش فاصله طبقاتی در جامعه، بازار  این شب نیز از این عارضه فرهنگی بی نصیب نماند. تا جایی که می توان از این تغییر ذائقه فرهنگی به عنوان آفت این آیین باستانی یاد کرد که برای پاسداشت آیین های ملی وضعیت مطلوبی نیست. 

در هرصورت این روزها به نظر می رسد، گراني، سايه سياه را بر سیاهی یلدا اضافه کرده است و  سرخي سفره هاي يلدا تحت تأثير وضعيت اقتصادي و گراني‌هاي اخير به كبودي گراییده است. بنابر این چه بهتر که با دامن نزدن به شرایط حاضر امکان بهره مندی طیف گسترده ای از هموطنان از این موهبت ملی را فراهم کنیم. 

البته جنب و جوش ایجاد شده در بازار شب یلدا درحد خود طبیعی است؛ اما با کوتاه کردن دست واسطه گرانی که به دنبال سودجویی های حداکثری و بعضا غیر اخلاقی از این شرایط هستند، می توان شرایطی را ایجاد کرد که خندان بودن پسته های یلدا، خنده بر روی کودکان در خانواده های کمتر بهره مند را نیز به دنبال داشته باشد. هرچند با گرانی پسته وآجیل و قیمت های سر به فلک کشیده مشابه، چنین انتظاری در این نوروز کوچک زمستانی، خیلی هم دست یافتنی نمی نماید. 

ارسال نظرات
موضوعات روز