پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
سام ضرابی، مشاور بین المللی صنعت خرده فروشی در گفت وگو باتیتر20:
ریتیل های ایرانی به بهانه بلک فرایدی به دنبال تخلیه موجودی اجناس غیرقابل فروش هستند. بنابراین کیفیت کالا مدنظر نیست و چون ریتیل ها روی کار اشراف کافی ندارند و زمان سرویس دهی طولانی می‌شود و پرسنل انرژی کافی برای سرویس دهی ندارند، مردم حس خوشحال کننده و انرژی بخش را تجربه نمی‌کنند.
کد خبر: ۳۹۴۰۰
ریتیل های ایرانی به بهانه بلک فرایدی به دنبال تخلیه موجودی اجناس غیرقابل فروش هستند/ بلک فرایدی ایرانی شب عید نوروز است
تیتر20 / زینب زینال زاده - «بلک فرایدی» یا همان جمعه سیاه، بزرگ‌ترین رویداد جهان در بازار اقتصاد است که بهترین محصولات با تخفیفات مناسب عرضه می‌شود.

 این رویداد برای اولین بار در کشور آمریکا رخ داد و در گذر زمان به سایر کشورها تسری یافت. جمعه سیاه در آخرین روز سال میلادی یعنی ماه نوامبر برابر با آذرماه انجام می‌شود. بلک فرایدی در ایران به سال 2016 برمی گردد که با عنوان «حراجمعه» شروع شد.

امسال بلک فرایدی 8 آذرماه در ایران برگزار شد و به گفته «سام ضرابی» مشاور بین المللی صنعت خرده فروشی  و قایم مقام هلدینگ زیوان تجارت گلدیس، با برنامه ریزی دقیق می‌توان چنین رویداد اقتصادی بزرگ را در کشور متناسب با اصول انجام داد.سام ضرابی به پرسش های خبرنگار تیتر20 درباره این روز پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

فلسفه ایجاد بلک فرایدی چیست؟
بلک فرایدی به معنای جمعه سیاه است. فلسفه این رویداد بزرگ اقتصادی، حمایت از انسان‌های فقیر و کسانی است که  توان خرید اجناس مناسب و خوب را با قیمت اصلی ندارند. 

در حقیقت نوعی افزایش قدرت خرید برای افراد نیازمند است؟
از این زوایه هم می‌توان به این رویداد بزرگ اقتصادی نگاه کرد. با اجرای بلک فرایدی در یک روز قدرت خرید نیازمندان برای خرید و تهیه کالاهایی که دوست دارند اما در طول سال توان خریدش را ندارند فراهم می‌شود.

این رویداد قطعاً برای شرکت‌های تجاری سودی ندارد. پس به چه دلیل در آن مشارکت می‌کنند؟
شرکت‌های بزرگ و ریتیل های دنیا در یک روز از سال میلادی اجناس برند و با کیفیت خود را با مناسبت‌ترین قیمت بدون اینکه به فکر سود باشند عرضه می‌کنند. خوشحالی و شاد شدن مردم در چنین پروموشن اقتصادی از گردش مالی و ریالی آن با ارزش‌تر است و به همین دلیل شرکت‌های بزرگ دنیا و برندهای مطرح جهان در این پروموشن جهانی شرکت می‌کنند.

انجام این رویداد بزرگ نیاز به زیرساخت‌های خاصی دارد؟
این پروموشن متعلق به کشور آمریکا و کشورهای غربی است و مثل هر کاری که قطعاً وقت، زمان و سرمایه گذاری روی زیرساخت و برنامه ریزی انجام می‌شود چنین پروموشن ملی که قرار است کمک کند تا نیازمندان بهترین خرید را در کریسمس داشته باشند، تمام شرکت‌ها از قبل در جریان آن هستند و برای سرویس دهی شاد برنامه ریزی می‌کنند. مراکز تجاری از قبل پیش بینی و تعیین می‌شوند و مردم در جریان کارها قرار می‌گیرند و حتی شهرداری‌ها پای کار می‌آیند و برای اجرای بهتر رویداد کمک می‌کنند .

از سال 2016 بلک فرایدی در ایران انجام می‌شود. آیا زیرساخت‌های چنین رویداد بزرگ اقتصادی در کشور فراهم است؟
متاسفانه در کشور شناخت کافی از این رویداد وجود ندارد. قبل از انجام چنین کار بزرگی ابتدا باید با نحوه اجرای و سپس با فلسفه آن آشنا شویم. ما شب عید نوروز داریم و باید بتوانیم براساس همان اصول و دیسیپلین این پروموشن را برای کشور تعریف کنیم.  همانطور که ما در مسائل بسیار کورکورانه فقط کپی کننده هستیم و بسیار بد کپی برداری می‌کنیم و هیچ دایمشن (ابعاد و اندازه) لازم را برای این کار در نظر نمی‌گیریم و به همین دلیل با کیفیت خوبی هم اجرا نمی‌شود. در واقع زیرساخت‌ها برای این کار فراهم نیست اما با برنامه ریزی درست قابل انجام است.

در بلک فرایدی اجناس باکیفیت و برند عرضه می‌شود. آیا در ایران هم به کیفیت کالا و نحوه اجرای خوب و مناسب هم توجه می‌شود؟
هدف این پروموشن برای ریتیل های ایرانی تخلیه موجودی اجناس غیرقابل فروش است. بنابراین کیفیت کالا مدنظر نیست و چون ریتیل ها روی کار اشراف کافی ندارند و زمان سرویس دهی طولانی می‌شود و پرسنل انرژی کافی برای سرویس دهی ندارند، مردم حس خوشحال کننده و انرژی بخش را تجربه نمی‌کنند.


ارسال نظرات
موضوعات روز