شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
تیتر20 بررسی می کند؛
در بحث کیک های آلوده به قرص که اخیرا در فضای رسانه ای کشور بسیار خبر ساز شد و کشف تعدادی از این محصولات در استان های مختلف نگرانی افکار عمومی را به همراه داشت، شاهد نوعی انفعال از سوی برند های بزرگ تولید کننده بودیم.
کد خبر: ۳۹۶۳۵
کیک های آلوده به قرص و دیوار کوتاه تولید/ اطلاع رسانی و مدیریت استرس عمومی مسئولیت اجتماعی برندهاست
تیتر20 - شرکت های بزرگ تولید کننده مواد غذایی در دنیا که به طور مستقیم با سلامت مردم و زندگی روزمره آن ها سروکار دارند، علاوه بر استراتژی های عمومی که در زمینه تولید، توزیع، بازاریابی و جذب مشتری تدوین و ارائه می کنند، به عنوان ارکان اثر گذار در اذهان عمومی که به مقوله سلامت حساسیت خاصی دارد، نوعی مسئولیت مدنی ذاتی نیز دارند که باید در مواقع حساس نسبت به آن واکنش نشان دهند.

اصولا استراتژی های رسانه ای برند های بزرگ را کسانی مدیریت می کنند که شاخک های حساسی نسبت به مسائل پیرامونی دارند وحتی در زمینه هایی که مستقیما به خود برند مرتبط نیست، موضع گیری کرده و سیاست ها و حتی رهنمودهای خود را مبتنی بر تجارب سازنده مجموعه خود، ارائه می کنند.

در بحث کیک های آلوده به قرص که اخیرا در فضای رسانه ای کشور بسیار خبر ساز شد و کشف تعدادی از این محصولات در استان های مختلف نگرانی افکار عمومی را به همراه داشت، شاهد نوعی انفعال از سوی برند های بزرگ بودیم. 

افزون بر عاری بودن صنعت تولید کشور از یک لایه حفاظتی، در مواقع مشابه و دیوار کوتاه تولید که گاهی اوقات اسیر موج های رسانه ای می شود، مساله اطلاع رسانی به موقع و مدیریت استرس عمومی ناشی از چنین موج های رسانه ای یک مسئولیت اجتماعی است که صرفا به منافع برند محدود نمی شود. 

صرف نظر از بحث امنیتی و سلامت عمومی جامعه که در این جا قصد وارد شدن به آن را نداریم، سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا واحد های بزرگ تولیدی که در ابعاد گسترده (هرچند به طور غیر مستقیم ) با مساله فوق مرتبط بودند، واکنش قابل قبولی از خود بروز ندادند. 

سکوت برند های بزرگی مانند «شیرین عسل» و امثال آن که با وقوع نگرانی های عمومی نسبت به سلامت بازار صنایع غذایی توجه چندانی به آن نمی کنند، حکایت از این دارد که تیم رسانه ای و روابط عمومی این مجموعه های عظیم، برنامه ای برای توضیح، آموزش و ترسیم خط و مشی معینی برای مردم در مواجهه با بحران های مشابه ندارند. 

کیک های آلوده به قرص و دیوار کوتاه تولید/ اطلاع رسانی و مدیریت استرس عمومی مسئولیت اجتماعی برندهاست
این در حالی است که مصرف کننده، به عنوان مخاطب اصلی این برند ها حق دارد پاسخ مناسبی را از مجاری واقعی دریافت کرده و ابهامات شکل گرفته در این زمینه به شکل علمی، تخصصی و واقع بینانه برطرف گردد. 

این درحالی است که بروز چنین رخدادهایی در حوزه مواد غذایی «تند مصرف» مانند کیک و بیسکوئیت می تواند به طور طبیعی لطمات زیادی به این صنعت وارد نماید؛ هرچند که این رویدادها به طور کلی خارج از اراده تولید کننده و بیرون از حوزه اختیار وی رخ داده باشد. 

این اقلام که جزو محصولات با سود کم و تیراژ بالا هستند به عنوان سریع الوصول ترین اقلام خوراکی طیف وسیعی از مخاطبان را اعم از خردسالان، دانش آموزان و سایر اقشار جامعه در حوزه نفوذ خود دارند و تولید کنندگان عظیم این محصولات باید به وقایع پیرامونی حساسیت های کافی داشته باشند و صرف این که چنین تحولاتی خارج از حوزه عمل و اختیار آن ها صورت گرفته است سکوت مطلق در این باره را توجیه نمی کند و نافی مسئولیت مدنی آن ها نیست.  

این مساله از منظر کنش رسانه های برند های معتبر (آن چنان که درخصوص برند های معتبر جهانی شاهد هستیم) نیز بسیار حائز اهمیت است. 

این برند ها با بهره مندی از یک تیم رسانه ای کارآمد معمولا مترصد این هستند که با توجه به تحولات مرتبط با حوزه عملکردی خود و حتی در راستای اهداف سازمان و یا شرکت خود از آن  استفاده کرده و رویداد را به صورت هدفمند کنترل نموده و به عبارتی بر روی امواج خبر سوار شوند. 

«موج سواری» خبری یا «نیوز جکینگ» الزاما به معنای ایجاد فضای کاذب نیست و در اصول مربوط به بازاریابی، روابط عمومی و فعالیت های خبری، معمولا به صورت مستمر، مباحث تازه ای مطرح می شود و برند ها تلاش می کنند، حوزه نفوذ خود را به عنوان یک منبع صلاحیت دار برای بیان مطالبی در حوزه های تخصصی خود گسترش داده و اعتماد مخاطبان را نسبت به کنش های اجتماعی و مسئولیت مدنی شان، افزایش دهند. 

«نیوز جکینگ» (Newsjacking) موج سواری خبری روی امواج خبر است؛ حرکت آگاهانه روی امواج خبر با هدف هدایت فرایند ایجاد شده به سمت و سوی خاص و تحت کنترل در آوردن پیامد ها و آثار یک جریان و یا بهره برداری تجاری از آن و در عین حال ایفای نقش اجتماعی و مسئولیت مدنی برند. 

درحقیقت در زمان اوج گیری احساسات عمومی نسبت به یک مساله، مخصوصا در حوزه تولید محصول، و در زمانی که انتشار اخبار اولیه در صدها رسانه و شبکه اجتماعی فضای ملتهبی را به وجود می آورد، این برند ها وشرکت های مرتبط هستند که باید به عنوان یک منبع معتبر با مصاحبه ها، اخبار و راهنمایی های صحیح، خوراک خوبی به رسانه ها بدهند و رشته افکار عمومی را به دست گیرند. 

هوشمندی و فرصت طلبی، خصلت اصلی روابط عمومی سازمان یا برندی است که خبر خاصی در حوزه عملکردش دهان به دهان می چرخد. در این زمان است که تجزیه و تحلیل اخبار،  انتخاب روش استفاده درست اطلاع رسانی و مواجهه صحیح با رویداد می تواند علاوه بر ارائه نقش مناسب از مسئولیت اجتماعی برند حتی بیشترین بهره برداری را در راستای اطلاع رسانی هدفمند و بازاریابی غیر مستقیم داشته باشد.

در چنین مواردی است که تیم رسانه ای برند باید با استفاده از توان اطلاع رسانی خود ضمن بررسی مساله و مستند سازی مستمر اخبار و رویداد ها اجازه ندهد اخبار غیر واقعی منتشر  شده و به طور مستقیم یا غیر مستقیم اعتبار برند خدشه وارد شود. 

اتخاذ چنین روشی در تولید و ارائه محتوای درست براي مخاطبان برند های بزرگ ارزش آفرين است و نشان از وجود یک تفكر منحصر به فرد در قالب تیم رسانه ای واجتماعی برند است. مساله ای که در خصوص ماجرای کیک های آلوده، به هیچ عنوان شاهد آن نبودیم. 

ارسال نظرات
موضوعات روز