جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
تیتر20 بررسی می کند؛
بنابر آخرین آمارها، تعداد محصولات ناقص ایران خودرو از 67 هزار دستگاه به زیر 5 هزار دستگاه رسیده است. بنابر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی ایران خودرو، این شرکت قصد دارد باقی محصولات ناقص خود را تا پایان دی ماه امسال تکمیل و روانه بازار کند
کد خبر: ۳۹۶۳۸
محصولات ناقص ایران خودرو در کیلومتر صفر
تیتر20 - با اعلام مدیرعامل ایران خودرو، تولید محصولات دارای کسری قطعه در این شرکت، از بهمن امسال به صفر خواهد رسید. آن طور که فرشاد مقیمی اعلام کرده، با توجه به اقدامات انجام شده در داخلی سازی و تامین قطعات، تیراژ این شرکت بهبود یافته و از بهمن امسال دیگر هیچ محصول ناقصی در آن تولید نخواهد شد. به نظر می رسد با توجه به هدفگذاری ایران خودرو در راستای به صفر رساندن محصولات ناقص خود، روند تحویل خودروهای ثبت نامی این شرکت نیز بهبود خواهد یافت. 

داستان خودروهای ناقص (خودروهای دارای کسری قطعه) پس از تحریم خودروسازی ایران از سوی آمریکا آغاز شد. با آغاز تحریم، خودروسازان خارجی ارتباط خود را با خودروسازان ایرانی قطع کردند و رفته رفته راه های تامین قطعه از خارج نیز بسته شد.

 این موضوع از دو ناحیه سرچشمه می گرفت، نخست قطع ارتباط خارجی ها (چه خودروسازان و چه شرکت های تامین قطعه) با ایرانی ها و دیگری، سخت شدن نقل و انتقال پول. با توجه به این اتفاقات، هم خودروسازان کشور در تامین قطعات موردنیاز خود با چالشی بزرگ مواجه شدند و هم قطعه سازان در بحران تامین مواد اولیه گرفتار آمدند. 

از آن سو به دلیل بروز بحران مالی و کمبود نقدینگی در خودروسازی و قطعه سازی، تامین قطعه از داخل نیز به مشکل خورد، چه آنکه شرکت های خودروساز توان پرداخت مطالبات قطعه سازها را نداشتند. در مقابل، قطعه سازها نیز که از یک سو با مشکل تامین مواد اولیه مواجه و از سوی دیگر با کمبود نقدینگی، توانستند قطعات موردنیاز خودروسازان را سر وقت تامین کنند.

 نتیجه همه این اتفاقات، افت شدید تیراژ خودروسازان به ویژه در ماه های ابتدایی تحریم بود، آن هم در شرایطی که شرکت های خودروساز کشور پیش تر بیش از یک میلیون محصول پیش فروش کرده بودند. ازآنجاکه سیاست آن دوران وزارت صنعت،معدن و تجارت، رشد آماری تیراژ ولو به قیمت تولید محصولات ناقص بود، ایران خودرو و سایپا بخشی از تولید روزانه شان را در پارکینگ های خود دپو کردند. 

این خودروها دارای کسری قطعه بودند و بنابراین امکان تجاری سازی و عرضه به بازار وجود نداشت. بعدها اما با توجه به اعتراض های مکرر مشتریان (به ویژه ثبت نام کنندگانی که موعد تحویل خودروهای شان رسیده بود، اما موفق به دریافت آنها نشده بودند)، سیاست وزارت صمت تغییر کرد و قرار شد تمرکز ایران خودرو و سایپا روی تکمیل و تجاری سازی محصولات ناقص شان قرار بگیرد. 

گویا ایران خودرویی ها نیز از روزهاي ابتدایی شهریور ماه امسال، اولویت کاری خود را روی تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه گذاشته و بنابر آخرین آمارها، تعداد محصولات ناقص این شرکت از 67 هزار دستگاه به زیر 5 هزار دستگاه رسیده است. بنابر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی ایران خودرو، این شرکت قصد دارد باقی محصولات ناقص خود را تا پایان دی ماه امسال تکمیل و روانه بازار کند تا دیگر هیچ خودرو داری کسری قطعه ای در پارکینگ هایش وجود نداشته باشد. 

آمارها همچنین می گویند ایران خودرویی ها موفق شده اند تیراژ روزانه محصولات خود را در روزهای پایانی آذر ماه به بالای دو هزار دستگاه برسانند. آن طور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده، این شرکت با اقدامات اصلاحی توانسته تیراژ را افزایش داده و همزمان، از حجم خودروهای ناقص خود بکاهد. یکی از مسائلی که در این ماجرا نقش داشته، بهبود تامین قطعات است، چه آنکه به گفته مدیرعامل ایران خودرو، هماهنگی رخ داده میان شبکه تولید و تامین، سبب افزایش تیراژ و تکمیل خودروهای ناقص شده است.

 وی البته از نقش داخلی سازی قطعات نیز در این ماجرا صحبت به میان آورده و تاکید کرده که پروژه ساخت داخل همچنان ادامه دارد. 


  

ارسال نظرات
موضوعات روز