يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
بدون شک گیلان یکی از مقاصد مهم خوراک‌گردی ایران است که سالیانه گردشگران زیاد داخلی و خارجی برای خوراکِ خوشمزه به آن سفر می‌کنند و از غذاها و شیرینی‌های استان لذت می‌برند.
کد خبر: ۳۹۶۹۵
تیتر20-بسیاری از سوغات‌هایی که از گیلان برده می‌شود محصولات غذایی صنعتی هستند که در کارخانه‌های سراسر کشور تولید می‌شوند.

هفته گذشته طی مراسمی یک سوغاتی خوشمزه، بهداشتی، بدون مواد نگهدارنده و افزودنی - اما ماندگار - و از همه مهم‌تر با بسته‌بندی امروزی از صومعه‌سرا و گیلان رونمایی شد.


«مجموعه قنادی اشهدی» با هفتاد سال تاریخ مدون، سال‌های سال روی کیفیت و طعم کلوچه کار کرده‌ و حالا دستوری کهن را از دل تاریخ آشپزی گیلان و صومعه‌سرا بیرون کشیده است.

این مجموعه پس از مطالعاتی که بر رفتار گردشگر در خرید سوغات انجام داده و با کمک پژوهش و تجارب سایرین، به این نتیجه رسیده که در کنار توجه به کیفیت و طعم و مزه باید بسته‌بندی بادوام، زیبا، بهداشتی و جذاب برای تولید کلوچه داشته باشد.
جالب است بدانید که حدود سال ۱۳۴۰ شمسی گردشگرانی که می‌خواستند این نوع کلوچه را از گیلان به سوغات ببرند، راهی که به آنها به‌تجربه برای حفظ تازگی و طعم پیشنهاد می‌شد این بود که قوطی فلزی چای وارداتی یا ادویه پیدا کنند.

حالا بعد از این همه سال تجربه، بالاخره کلوچه‌ی «قو»ی اشهدی با حفظ طعم ماندگار گذشته و در بسته‌بندی زیبا، پنج‌شنبه گذشته با عنوان اولین ارمغان صادراتی انحصاری شهرستان صومعه‌سرا در آئینی با حضور مسوولان رونمایی شد.


در این مراسم که با حضور یونس رنجکش،  مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری گیلان و سیدکاظم دلخوش، نماینده شهرستان صومعه سرا و رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری صومعه‌سرا برگزار شد، مدیر مجموعه شیرینی اشهدی ضمن تقدیر از حمایت مسوولان گفت : این مجموعه یادگار حاج محمد علی اشهدی با قدمت ۷۰ ساله مشغول به تولید انواع شیرینی بوده است .
سعید اشهدی با اشاره به اینکه این کلوچه دست ساز سالم و بدون مواد نگهدارنده است اظهار داشت: امروز باتلاش توانستیم این محصول را که یادآور طعم دوران کهن است را علاوه بر منطقه و استان های اطراف در کشورهای دیگر هم عرضه نماییم و علاوه بر بازارپسندی طعم سوغات صومعه سرا را به ذائقه های مختلف بچشانیم .

وی افزود : در طراحی و ساخت بسته بندی کلوچه بسته بندی های قدیمی را باز طراحی و از قوطی های فلزی استفاده کردیم .
وی با اشاره به اینکه در طراحی قوطی از تمام ظرفیت های فرهنگی شهرستان مثل نوغان و صنوبر و.. استفاده شده است افزود : قو به عنوان پرنده خوش نقش و با وقار تالاب نماد اشهدی است تابه عنوان مسوولیت اجتماعی به خود و مشتریان عزیز لزوم توجه به حیات تالاب و پرندگان مهاجر را یادآوری کنیم .
 وی در پایان افزود: با همکاری که با شرکت ملی پست داشته‌ایم این محصول از امروز در لیست کالاهای استراتژیک و سوغات استان گیلان ثبت شده است و قابل تهیه در سراسر کشور است.
بهادر امینی،مشاور مجموعه اشهدی نیز از «کلوچه» بعنوان میراث فرهنگ غذایی مردم ایران و گیلان نام برد و اظهار داشت: سوغات هر قوم با خود ذائقه‌ی مردمان بومی آن منطقه را به یادگار می‌برد .



وی با اشاره به اینکه  بخشی از شخصیت فرهنگی اقوام با سوغات آن سنجیده می شود، اظهار داشت: برای معرفی سوغات صومعه سرا بیش از ۸۰طرح پژوهشی و دانشگاهی از کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری بررسی شده است تا بتوانیم ویژگی های سوغات از جمله دلچسب بودن طعم آن برای مردمان بومی، تولید به روش سنتی در کنار استفاده از فناوری و توجه به امور سلامتی و بهداشتی و عدم تخریب زیست‌بوم و سازگاری با الگوهای توسعه پایدار را رعایت کنیم.

شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.
ارسال نظرات
موضوعات روز