پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
تیتر20 بررسی می کند؛
این روزها خبرهای خوشی از تولید در صنعت خودرو ایران به گوش می رسد، تا آنجاکه گفته می شود تیراژ دو خودروساز بزرگ کشور از مرز روزی پنج هزار دستگاه عبور کرده است.
کد خبر: ۴۰۶۲۷
تغییر رویکرد و بهبود مسیر تولید در ایران خودرو
تیتر20 - در باب چگونگی افزایش تیراژ در خودروسازی کشور به طور خاص ایران خودرو، چند نکته وجود دارد که به دو بخش کمی و کیفی تقسیم می شوند. 

در بخش کمی، داستان از این قرار است که ایران خودرو توانسته از شوک های اولیه تحریم عبور کرده و به ثباتی نسبی در تولید دست پیدا کند. 

این شرکت (مانند دیگر خودروسازان ایرانی) پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد و صنعت خودرو ایران را تحریم کرد، با موجی از مشکلات و چالش ها مواجه و تولیدش به شدت آسیب دید. 

از آنجا که پژو فرانسه بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد در ایران نمی ماند، مشخص بود ایران خودرویی ها روزای دشواری را از حیث تامین قطعات در پیش خواهند داشت.

با رفتن پژو، پیش بینی ها درست از آب درآمد، چه آنکه ایران خودرو در تامین قطعات محصولات قدیمی این خودروساز فرانسوی در ایران نیز به مشکل خورد. چون بخش عمده تولیدات ایران خودرو به قطعات پژویی وابستگی داشت، تولید شرکت به خصوص پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران، در روندی نزولی قرار گرفت. 

در ادامه، مشکلات دیگری مانند تحریم بانک مرکزی، مختل شدن نقل و انتقال پول و همچنین کمبود نقدینگی نیز دامان ایران خودرو را مانند دیگر خودروسازان کشور گرفت و تیراژ بیشتر و بیشتر افت کرد. 

نتیجه این افت شدید تیراژ، معوق شدن تعهدات، تولید زیر ظرفیت و همچنین ظهور دوباره پدیده خودروهای ناقص (دارای کسری قطعه) بود که چالش های فراوانی را برای آبی های جاده مخصوص ایجاد کرد. 

در ادامه اما شرایط با توجه به عبور خودروسازان از شوک های ابتدایی تحریم، برای ایران خودرو نیز بهتر شد و این شرکت توانست به واسطه اجرای روش های جدید در دور زدن تحریم و همچنین نهضت داخلی سازی، خود را از گرداب افت تولید نجات دهد.

نهضت داخلی سازی را وزارت صنعت،معدن و تجارت راه اندازی کرد و ازآنجاکه فرشاد مقیمی از بدنه این وزارتخانه به ایران خودرو رفت، آبی های جاده مخصوص تمرکز و سرمایه گذاری نسبتا زیادی را برای پیشبرد این پروژه لحاظ کردند.

آن طور که ایران خودرویی ها عنوان می کنند، میزهای داخلی سازی منجر به ساخت داخل بخشی از قطعات موردنیاز آنها (قطعاتی که پیش تر از مسیر واردات تامین می شدند) شده است.

به گفته آنها، میزهای مربوطه اولا سبب کاهش خروج ارز از کشور شده و ثانیا بخشی از نیاز خودروسازان به قطعات وارداتی را رفع کرده است.

با توجه به اظهارات ایران خودرویی ها و البته مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت، بهبود تیراژ خودروهای داخلی به خصوص طی چند هفته گذشته، نتیجه همین نهضت داخلی سازی بوده، نهضتی که البته هنوز ادامه دارد و قرار است قطعات بیشتری از دل آن ساخت داخل شوند. 

این البته در حالی است که ماجرا در بعد کیفی با پرسش هایی در مورد سطح کیفی قطعات ساخت داخل شده وجود دارد هر جند این را نباید فراموش کرد که صنعت خودرو ایران این روزها درگیر سخت ترین تحریم ها است و خودروسازان و قطعه سازان داخلی نیزبه شدت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.
   

ارسال نظرات
موضوعات روز