پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
تیتر20 بررسی می کند؛
خودرو ایرانی رهام با توجه به طراحی جدید و به روز آن در صورت تولید به موقع با تیراژ اعلام شده و قیمت گذاری مناسب ،می تواند به بازیگر مهمی در بازار خودرو کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۴۰۸۸۶
خوشبختی مشروط رهام
تیتر20 - بنابر اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این شرکت از سال 1400 عرضه رهام را به بازار آغاز خواهد کرد، خودرویی که مدت ها از طراحی و ساخت نمونه های اولیه آن می گذرد و به نظر می رسد قرار است لوکس ترین محصول این شرکت لقب بگیرد.

آن طور که میرجواد سلیمانی اعلام کرده، سایپا در سال 1400 به تیراژ 70 هزار دستگاهی در تولید رهام خواهد رسید و در 1401 نیز این رقم به 100 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. 

رهام اما چگونه خودرویی است؟ سایپایی ها این محصول را خرداد سال گذشته در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کردند و احتمال می رفت تا چند ماه دیگر روانه بازارش کنند، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است. گفته می شود طراحی رهام با همکاری شرکت های خارجی انجام شده و از این جهت سرآمد محصولات فعلی سایپا به شمار می رود.

از جمله مشخصات فنی این خودرو می توان به تجهیزات و آپشن های روز از جمله چندین کیسه هوا، استارت دکمه ای،...و موتور بالای 1600 سی سی اشاره کرد. ظاهر این خودرو نیز نسبتا به روز بوده و جذاب به نظر می رسد.

در مورد آینده رهام در بازار خودرو اما چند پرسش مطرح است. نخست اینکه این محصول تا چه اندازه شانس موفقیت در میان رقبای خود را (در بازار ایران) خواهد داشت؟ با توجه به هزینه های فعلی تولید، به نظر می رسد قیمت رهام بالای 100 میلیون تومان از آب در خواهد آمد و احتمالا محصول جدید سایپا باید با امثال آریو، برلیانس (در صورت ادامه تولید)، دنا پلاس و پژو 207 رقابت کند. 

در این بین، به نظر می رسد جدی ترین رقیب برای رهام، دنا پلاس باشد، زیرا این خودرو نیز از امکانات و آپشن های نسبتا زیادی برخوردار بوده و در مقایسه با 207 و آریو و برلیانس، به اصطلاح به روز تر است.

طبعا اگر سایپایی ها بتوانند قیمت رهام را پایین تر از رقبا یا حداقل هم سطح با آنها تعیین کنند، این خودرو با توجه به جدید بودنش از شانس نسبتا بالایی برای موفقیت برخوردار است. 

این در حالی است که انتخاب قیمت غیر منطقی برای رهام می تواند شکست آن را از رقبا به ویژه دناپلاس و پژو 207 اتومات به دنبال داشته باشد.

نکته دیگر به تیراژ رهام برمی گردد. اگر همان طور که مدیرعامل سایپا گفته، تولید این محصول به 100 هزار دستگاه طی بیش از دو سال آینده برسد، می توان نسبت به کنترل قیمت و هزینه های سربار آن امید داشت، در غیر این صورت، پیش بینی های فعلی درباره قیمت رهام درست از آب در نخواهد آمد.

در واقع همان طور که تیراژ 100 هزار دستگاهی رهام می تواند نقطه قوت برنامه ریزی سایپا باشد، مستعد تبدیل شدن به نقطه ضعف را نیز دارد، زیرا عدم دستیابی به این رقم، هزینه تولید و قیمت را بالا می برد.

به هر حال نباید فراموش کرد که خودروسازی ایران در تحریم قرار دارد و مشخص نیست اوضاع فعلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، بنابراین اینکه سایپا در تولید انبوه رهام با مشکلات و چالش های بزرگی مواجه شود، مسئله بعیدی نیست.

البته یک نقطه ضعف در مورد رهام وجود دارد و آن، دور شدن این محصول ، از اهداف ابتدایی قیمتی و شاید هم صادراتی با توجه به طولانی شدن پروسه تولید انبوه آن است. 

البته نباید فراموش کرد که این خودرو با مالکیت سایپا با توجه به طراحی جدید و اعتماد به متخصصان ایرانی در پروسه ساخت آن می تواند در صورت تولید به موقع و رسیدن به تیراژ مورد نظر، فصل جدیدی از طراحی و خودروسازی را پیش روی صنعت کشور باز نماید. 

ارسال نظرات
موضوعات روز