جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
تیتر20 بررسی می کند؛
کوئیک R و امثال آن که می توانند منجی شرکت های خودروساز در شرایط سخت تحریم باشند و از وابستگی آنها به تسهیلات پر هزینه بانکی کم کنند، به لقمه هایی چرب و نرم برای واسطه گران تبدیل می کند و کلاهی از این نمد گیر خودروسازان نخواهد آمد.
کد خبر: ۴۱۳۲۹
سرکوب قیمت گریبانگیر کوئیک R
تیتر20 - داستان قیمتگذاری دستوری و اختلاف فاحش میان نرخ کارخانه و بازار خودروها همچنان ادامه دارد و این بار گریبان کوئیک R محصول جدید پارس خودرو را گرفته است. 

این محصول در کارخانه قیمتی کمتر از 70 میلیون تومان دارد، حال آنکه برای خرید آن در بازار باید چند ده میلیون تومان بیشتر هزینه کرد. کوئیک R به تازگی به جمع محصولات پارس خودرو پیوسته و به نوعی از سایپا میهمان این شرکت شده تا به نوعی جای خالی محصولات مونتاژی این شرکت مانند برلیانس و رنو را پر کند.

در واقع ازآنجاکه بخشی از خطوط تولید پارس خودرو به دلیل افت تولید محصولات مونتاژی، خالی ماند، سایپا به عنوان سهامدار پارس خودرو تصمیم گرفت محصول جدید خود که همین کوئیک R نام دارد  را در این شرکت تولید کند.

کوئیک R که در مقایسه با سایر خودروهای سایپا و پارس خودرو به نوعی لوکس به حساب می آید، با استقبال مشتریان مواجه شد و این دو خودروساز انتظار داشتند نقدینگی مناسبی از ناحیه فروش این خودرو نصیب شان شود، اما فعلا با مانع بزرگی روبرو شده اند.

این مانع، قیمتگذاری دستوری نام دارد، همان که سال هاست با انتقاد فعالان صنعت خودرو و حتی کارشناسان و اقتصاددانان مواجه است. طبق این سیاست، دولت به خودروسازان اجازه نمی دهد قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند و این موضوع سبب شده اختلاف بین نرخ کارخانه و بازار به شدت افزایش پیدا کند. در حال حاضر کف اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی بالغ بر 25 میلیون تومان است.

در این بین، کوئیک R هم این روزها قربانی قیمتگذاری دستوری شده و سود آن به جیب دلالان و واسطه گران می رود و این وسط سر پارس خودرو و امثال این شرکت بی کلاه مانده است.

 از همان زمانی که کوئیک R عرضه شد، مشخص بود با استقبال مشتریان روبرو می شود و طبعا قیمت آن در بازار بالا می رود، با این حال سیاست قیمتگذاری دستوری گریبان آن را گرفت. 

چند سال پیش که ایران خودرو می خواست دنا را عرضه کند، شورای رقابت قیمتی کمتر از 43 میلیون تومان را برای آن در نظر گرفت و همان زمان مدیر فروش این شرکت ادعا کرد قیمت دنا در بازار به 53 میلیون تومان خواهد رسید. حرف وی این بود که چرا این 10 میلیون تومان اختلاف قیمت به جای آنکه به خزانه خودروساز به عنوان تولیدکننده و ضامن اشتغال برود، راهی جیب دلال ها و واسطه گران شود. 

گذشت و گذشت تا اینکه دنا عرضه شد و اتفاقا قیمت آن در همان اوایل به حول و حوش 52 میلیون تومان رسید، اما شورای رقابت باز هم مجوز فروش این محصول را در حاشیه بازار نداد.

حالا نیز اگرچه شورای رقابت از بازار خودرو کنار رفته، با این حال سیاست های دستوری قیمتگذاری خودرو کماکان برقرار و این بار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار مجری این سیاست هستند.

 این در حالی است که سال گذشته وزارت صنعت،معدن و تجارت خود مصوب کرد خودروها در حاشیه بازار فروخته شوند، اما سر حرفش نماند. هرچه هست، با ادامه چنین روشی، کوئیک R و امثال آن را که می توانند منجی شرکت های خودروساز در شرایط سخت تحریم باشند و از وابستگی آنها به تسهیلات پر هزینه بانکی کم کنند، به لقمه هایی چرب و نرم برای واسطه گران تبدیل می کند و کلاهی از این نمد گیر خودروسازان نخواهد آمد. 

به نظر می رسد بهتر است دولت در سیاست سرکوب قیمت خودرو که سال هاست آن را اجرا می کند و نارکارآمدی اش عیان شده، حداقل در مورد برخی خودروها مانند همین کوئیک R پایان دهد تا پولی که حق تولیدکننده است، به جیب واسطه گران سرازیر نشود.      

ارسال نظرات
موضوعات روز