جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
تیتر20 بررسی می کند؛
قرار است محصولی کراس اوور با طراحی داخلی در کشور به تولید برسد که می تواند سرآغاز فصلی جدید در صنعت خودرو ایران باشد.
کد خبر: ۴۱۳۶۵
ایران خودرو به سراغ پاشنه بلندها رفت
تیتر20 - خبر تولید محصول کراس اوور در ایران خودرو که چند ماه پیش در رسانه ها مطرح شده بود، سرانجام مورد تایید این خودروساز قرار گرفت تا صنعت خودرو ایران بالاخره از قید تولید محصولات صرفا سواری و وانت خارج شود. 

البته خودروسازان ایرانی تجربه تولید محصولات شاسی بلند و کراس اوور را دارند، منتها نه در قالب ساخت داخل، بلکه به واسطه مونتاژ. ایران خودرو تا قبل از تحریم های آمریکا، سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ می کرد و در حال حاضر نیز هایما را در خطوط تولید خود دارد. سایپا نیز چانگان را در حال حاضر تولید می کند و پارس خودرو هم سابقه مونتاژ  امثال نیسان قشقایی و مورانو را در کارنامه اش به ثبت رسانده است. 

حالا اما قرار است محصولی کراس اوور با طراحی داخلی در کشور به تولید برسد که می تواند سرآغاز فصلی جدید در صنعت خودرو ایران باشد. آن طور که کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین ایران‌ خودرو اخیرا اعلام کرده، پلت فرم جدید این شرکت که K132 نام دارد، قابلیت آن را دارد که  محصولی شاسی بلند روی آن طراحی شود.

 از صحبت های وی این طور استناد می شود که خودرو موردنظر طراحی وطنی دارد و پلت فرم مربوطه نیز به نوعی داخلی به شمار می رود .  در واقع پلت فرم K132 این فرصت را در اختیار ایران خودرو قرار داده تا به تولید محصولات شاسی بلند متعلق به خود و بدون نیاز به مجوز خارجی ها، ورود کند. به گفته پورمجیب، بسیاری از طراحی‌ هایی که در پلت‌ فرم این محصول صورت گرفته، در محصولات دیگر نیز قابل استفاده است.

اما آیا ایران خودرو می تواند عملکرد موفقی در تولید این محصول کراس اوور داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش، در توان فنی این شرکت و همچنین اقبال چنین محصولاتی در بازار خودرو کشور نهفته است.

 از جنبه بازار، به نظر می رسد ایران خودرو فضای مناسبی را برای عرضه موفق محصول کراس اوور خود در اختیار دارد، زیرا ایرانی ها در این سال ها علاقه زیادی به خودروهای شاسی و کراس نشان داده اند. در واقع ایران خودرو می تواند با استفاده از خلاء حضور مدل های خارجی که به دلیل تحریم و ممنوعیت های داخلی امکان تولید و ورودشان به کشور نیست، کراس اوور خود را در بازار جا بیندازد. 

بنابراین از جنبه استقبال عمومی، چالش خاصی پیش روی ایران خودرو نیست، اما پرسش اینجاست که آیا می توان به موفقیت کراس اوور این شرکت از جنبه فنی و کیفی نیز امیدوار بود؟ برای پاسخ به این پرسش شاید سمند و دنا و تیبا مثال های مناسبی باشند. این خودروها نیز مانند کراس اوور مدنظر ایران خودرو روی پلت فرم های داخلی شده، طراحی و تولید شدند و در حال حاضر جزو محصولات پر فروش بازار هستند. البته در باب اینکه خودروهای موردنظر در فضای  نه چندان رقابتی رشد کرده اند و خصایص فنی شان قابل بحث است، در مجالی دیگر می توان به آن پرداخت، منتها در حال حاضر نکته اینجاست که تجربه چنین طراحی هایی در خودروسازی کشور وجود دارد  البته ایران خودرو اگر می خواهد کراس اوورش در بازار موفق باشد، باید دو نکته را از جنبه فنی و قیمتی مورد توجه قرار دهد.

در بخش فنی، طبعا ایران خودرو بهتر است کراس اوور خود را به امکانات و تجهیزات جدید و به روز مجهز کند که البته با توجه به تحریم و مشکلات اقتصادی قطعا کار سختی خواهد بود. در بحث قیمت هم نیاز است تا حد امکان محصولی متناسب با توان خرید طبقه متوسط تولید و عرضه شود. اینکه ایران خودرو بتواند بین قیمت و کیفیت و امکانات و آپشن های کراس اوور خود هماهنگی لازم را ایجاد کند، دیگر بستگی به هنر این شرکت دارد که باید منتظر ماند و دید. 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز