جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
گزارش ویژه تیتر20
بانک توسعه تعاون در یکسال اخیر عملکرد موثری در نظام بانکداری کشور داشته که تیتر20، در گزارش حاضر مروری بر اهم فعالیت های این بانک در سال 98 دارد.
کد خبر: ۴۱۶۵۸
نیم نگاهی به دستاورد های بانک توسعه تعاون در سال 98
تیتر20 - بانک توسعه تعاون در سال 1388و در جهت گسترش و ارتقای فعالیت های بخش مردمی تعاونی، به عنوان شخصیتی حقوقی و مستقل با سرمایه اولیه 5000 میلیارد ریال تشکیل گردید.

این بانک که به عنوان یک بانک توسعه ای در ساختار اقتصادی کشور در جهت کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت تعاون تاسیس شده و بنا است به فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش غیردولتی در فعالیتهای اقتصادی با اولویت بخش تعاونی ایفای نقش نماید، در نظام بانکداری کشور در یکسال اخیر نیز نقش موثری داشته است. 

از جمله مهمترین این موضوعات می توان به حضور فعال و نقش تاثیرگذار بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اشتغال فراگیر، تسهیلات موضوع بند الف تبصره  قانون بودجه، خرید تضمینی گندم، ازدواج جوانان و پشتیبانی از مددجویان کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی و بسیاری پروژه های مهم دیگر در اقتصاد کشور اشاره کرد. 

تیتر20 در همین راستا مروری دارد بر دستاوردهای این بانک در سال 98؛


پرداخت بیش از 130 هزار میلیارد ریال تسهیلات متنوع 
بنا بر آخرین گزارش ها، بانک توسعه تعاون در سال جاری بیش از 130 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۳۵ درصد رشد را نشان می دهد.

حجت اله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون با ارائه این آمار تاکید کرده که: مطابق برنامه هدف‌گذاری گردیده ماهانه بیش از ده هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت گردد و تا پایان سال به رکورد 130 هزار میلیارد ریال برسیم که تا پایان سال این هدف محقق خواهد گردید.
وی تصریح کرد: در حالی تسهیلات ماهیانه پرداختی امسال بالغ بر ده هزار میلیارد ریال می‌باشد، که در سال ۹۴، رقم تسهیلات پرداختی ماهیانه بانک سه هزار میلیارد ریال بوده است.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به حضور بانک در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری گفت: این بانک مطابق سهمیه مکلف به پرداخت ۲۴۷۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالین اقتصاد روستایی بوده است و با عملکرد متوازن و جامع در سراسر کشور تا کنون 21000 میلیارد ریال پرداخت گردیده و با توجه به اینکه پرونده‌هایی در مرحله انعقاد قرارداد و یا تکمیل پرونده می‌باشند، به زودی کل سهمیه ابلاغی محقق خواهد گردید.

ایجاد اشتغال
لازم به ذکر است که بانک توسعه تعاون به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال فراگیر نیز، تاکنون در طرح اشتغال فراگیر حدود 6000  میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

بر این اساس پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۴۵ هزار شغل روستایی ایجاد شود که به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون تاکنون از محل پرداخت تسهیلات بانک به طرح اشتغال روستایی 41 هزار شغل جدید ایجاد شده و چنانچه که کل تسهیلات این طرح پرداخت شود، هدفگذاری ۴۵ هزار شغل روستایی محقق خواهد شد.


همکاری با دستگاههای اجرایی مختلف 
بانک توسعه تعاون در سال جاری برای تحقق اهداف این بانک و ارائه خدمات بیشتر به عموم ذینفعان و مشتریان گامهای موثری در جهت همکاری و تعامل با دستگاه های مختلف اجرایی برداشته است. 

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در گزارشی از عملکرد این بانک در سال جاری به قراردادهای تفاهم و همکاری بانک با دستگاه‌های اجرایی جهت پرداخت تسهیلات موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری اشاره ای داشته و در این رابطه افزوده: تفاهم‌نامه‌های مهمی با وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منعقد گردیده که در صورت همکاری این دستگاههای اجرایی و با پشتوانه تخصصی اعتباری این بانک در بررسی و تصویب پرونده های تخصصی، مجموعا ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخشها پرداخت خواهد گردید.

مهدیان حجم قرارداد با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را سه هزار میلیارد ریال عنوان نمود که با توجه به اینکه تاکنون امور هماهنگی و معرفی‌نامه‌ها در حال پیگیری بوده، 20 درصد سهمیه پرداخت گردیده و  درماه‌های آتی با شتاب بیشتر قابل پرداخت خواهد بود.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون در جهت حمایت از  تولیدکنندگان و کارآفرینان، ۷۰ درصد تسهیلات این بانک به بخش‌های تولیدی پرداخت گردیده است.

کاهش موثر مطالبات معوق بانکی
بانک توسعه تعاون خصوصا در یک سال اخیر تلاش هایی مستمر برای کاهش زیان و افزایش سودآوری این بانک صورت داده است و برهمین اساس، موضوع کاهش مطالبات معوق را به صورتی جدی تر پیگیری نموده است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون مانده تسهیلات بانک توسعه تعاون فراتر از  175 هزار میلیارد ریال می‌باشد و مجموع مطالبات غیرجاری و معوق کمتر از ۹ هزار میلیارد ریال می‌باشد، و بر این اساس NPL بانک به حدود ۶/۵ درصد است، که در مقایسه با نظام بانکی بسیار کمتر است، که نشان‌دهنده تعامل صحیح با مشتریان و رعایت اصول مشتری‌مداری و شناخت صحیح از مشتریان می‌باشد.

از سوی دیگر این بانک در سه‌ماهه منتهی به اسفند ماه 98، موفق به کاهش ۲۵ درصدی نسبت مطالبات غیر جاری و مشکوک الوصول گردید.
نباید از نظر دور داشت که این دستاورد از یک‌سو باعث تقویت تراز مالی بانک شده و از سوی دیگر با بازگشت منابع حاصل از پرداخت تسهیلات و وصول مطالبات، ظرفیت بانک برای اعطای تسهیلات توسعه‌ای را افزایش داده است.

نقش آفرینی در حوزه مسئولیت اجتماعی 
 بانک توسعه تعاون به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل اعطای تسهیلات در استان‌های سیل‌زده بوده که به منظور جبران خسارات ناشی از سیل های امسال در مناطق مختلف کشور، تاکنون بالغ بر 500 میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی وام قرض‌الحسنه در جبران خسارات کشاورزی و 1875 میلیارد ریال تسهیلات در بازسازی اماکن مسکونی پرداخت‌نموده است.

همچنین در آخرین سهمیه ابلاغی به بانک توسعه تعاون، 2000 میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته‌شده است. سقف هر فقره تسهیلات قابل‌اعطا در موضوع بازسازی اماکن مسکونی شهری 500 میلیون ریال با نرخ سود 5 درصد و در موضوع بازسازی اماکن مسکونی روستایی سقف هر فقره تسهیلات 400 میلیون ریال با نرخ سود 4 درصد می‌باشد. این تسهیلات با حداکثر بازپرداخت 15 ساله می‌باشد که حداکثر دوران مشارکت مدنی 3 سال و دوران فروش اقساطی به مدت 12 سال می‌باشد. در سهمیه جدید نیز پرونده ها به سرعت در حال پرداخت است و 1500 میلیارد ریال پرداخت گردیده و با اتمام پرونده های جاری، کل تعهد ایجاد شده از طریق سهمیه جدید نیز  ایفا خواهد گردید.

بانک توسعه تعاون در سال 98 به میزان 490 میلیارد ریال به معرفی شدگان کمیته امداد، 340 میلیارد ریال به معرفی شدگان سازمان بهزیستی، 1000 میلیارد ریال به معرفی شدگان مشاغل خانگی، 3240 میلیارد ریال قرض الحسنه ازدواج جوانان تسهیلات پرداخت نموده است.

همچنین اهدای دستگاههای بریل جهت مطالعه و علم آموزی نابینایان، اهدای تخت بیمارستانی به معلولین موسسه خیریه کهریزک کرج، اهدای ویلچر به نیازمندان تحت پوشش موسسه محبان امام رضا، اهدای نوشت افزار به دانش آموزان نیازمند و حمایت از جشنواره ادبی کاما (ویژه نابینایان و معلولین) از جمله مهم ترین فعالیت های بانک توسعه تعاون در ایفای مسئولیت اجتماعی می باشد.

مروری بر افتخارات؛ 
از اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه مدیران موفق ملی در انقلاب صنعتی چهارم تا تندیس ویژه هشتمین جشنواره تعالی مدیریت تعاونی به بانک توسعه تعاون

لوح تقدیر و تندیس ویژه هشتمین جشنواره تعالی مدیریت تعاونی، که در آذرماه سال جاری با حضور مقامات ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک توسعه تعاون، سازمانهای دولتی، اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی و اعضای اتاق تعاون برگزار شد به حجت اله مهدیان رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک توسعه تعاون اهدا گردید.

شایان‌ذکر است در رویداد دیگری لوح تقدیر و تندیس ویژه مدیران موفق ملی در انقلاب صنعتی چهارم به حجت اله مهدیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون اهدا شد.

همچنین در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران که با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان روابط عمومی در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی در واپسین روزهای دی ماه سال جاری برگزار شد، جایزه مدیریت روابط رسانه‌ای به سعید معادی مشاور مدیرعامل و مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون اهدا گردید. 

شایان ذکر است در بخش رقابتی کنفرانس که با حضور روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی از سراسر کشور برگزار شد هیات داوران با توجه به عملکرد موفق روابط عمومی بانک توسعه تعاون در تعامل با رسانه‌ها، تهیه محتواهای خبری، تحلیلی و اطلاع‌رسانی؛ رتبه برتر بخش مدیریت روابط رسانه‌ای را به این بانک اختصاص داد.

لازم به ذکر است که بانک توسعه تعاون به تازگی از پایگاه خبری توسعه تعاون و پورتال جدید بانک توسعه تعاون نیز رونمایی کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز