چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
تیتر20 بررسی می کند؛
بررسی کارنامه ایران خودرو در بخش تولید نشان می دهد این شرکت با وجود شرایط دشوار ناشی از تحریم و مشکلات اقتصادی و البته قیمت گذاری دستوری، نه تنها زمین نخورده، بلکه توانسته تیراژ خود را به ارقام سال گذشته نیز نزدیک کند.
کد خبر: ۴۱۷۳۰
نیم نگاهی به ایران خودرو 98
تیتر20 - ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران، سال 98 را پر نوسان به انتها رساند، هرچند در نهایت توانست در کنار برخی کم و کاستی ها، نقاط مثبتی را نیز در کارنامه امسالش به ثبت برساند.

عملکرد آبی های جاده مخصوص را در سال 98 می توان در بخش های مختلف شامل تولید، فروش، قیمت و توسعه محصول مورد بررسی قرار داد، بخش هایی که البته با مسائلی مانند تحریم، مشکلات مالی و سیاست های دولتی دست به گریبان بوده اند.

تولید: بررسی کارنامه ایران خودرو در بخش تولید نشان می دهد این شرکت با وجود شرایط دشوار ناشی از تحریم و مشکلات اقتصادی و البته قیمت گذاری دستوری، نه تنها زمین نخورده، بلکه توانسته تیراژ خود را به ارقام سال گذشته نیز نزدیک کند. 

طبق آماری که چندی پیش از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت منتشر شد، ایران خودرو توانسته در 11 ماه امسال 334 هزار و 478 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برساند.

 هرچند این میزان تولید نسبت به تیراژ سال گذشته 11 درصد افت را نشان می دهد، با این حال مشخص است که ایران خودرو توانسته از بحران ها و شوک های تحریم تا حد قابل توجهی خارج شود. 

اگر روند تولید آبی های جاده مخصوص را در سال گذشته و ماه های ابتدایی تحریم بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد آنها شرایط خوبی نداشتند و بیم آن می رفت که خطوط تولیدشان متوقف و موج بیکاری در این شرکت به راه بیفتد.

بنابراین اگرچه طبق آخرین آمار، تیراژ ایران خودرو نسبت به سال گذشته و همچنین ظرفیت اسمی موجود، هنوز فاصله دارد، با این حال تولید حدودا 335 هزار دستگاهی این شرکت نشان از تسلط نسبی بر اوضاع تحریم و مشکلات مالی دارد.

 ایران خودرو همچنین در برخی ماه های نیمه دوم امسال توانسته رشد تولید ماهانه را ثبت و تیراژ روزانه اش را به بالای دو هزار دستگاه و حتی نزدیک به دو هزار و 500 دستگاه برساند.


فروش: با توجه به تعهدات معوقی که گریبان خودروسازان کشور از جمله ایران خودرو را گرفته، طبعا نمی توان انتظار رضایت عمومی از روند فروش و تحویل محصولات این شرکت را داشت، با این حال ایران خودرو همه تلاشش را به خصوص در نیمه دوم سال کرد تا ضمن کاستن از تعهدات عقب افتاده، فروش فوری را نیز تا حد امکان فعال نگه دارد.

 مسائلی مانند تحریم و مشکلات مالی، اجازه نداد این شرکت به برخی تعهدات خود درباره پیش فروش هایش، سر وقت عمل کند و این موضوع اعتراض مشتریان را به دنبال داشت، هرچند ایران خودرو توانست به واسطه بهبود تیراژ، بخشی از این تعهدات را برطرف کند.

ایران خودرویی ها امیدوارند طی سال آینده و با بهبود هرچه بیشتر روند تولید، تمام خودروهای پیش فروش شده معوق را تحویل دهند.


قیمت: ازآنجاکه هنوز هم قیمتگذاری دستوری در خودروسازی کشور اجرا می شود، ایران خودرو نیز طی سال 98 گرفتار این سیاست دولتی بود و زیان را تجربه کرد.

هرچند به روند عرضه، میزان بهره وری و بالا بودن هزینه ها در ایران خودرو (مانند دیگر خودروسازان  کشور) ایراداتی وارد است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد قیمت ها در بازار خودرو، دلایل بسیار مهم دیگری مانند تورم انتظاری مشتریان، قیمت گذاری دستوری و به تبع آن، وجود دلال ها در بازار (به واسطه اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها) نیز داشته و دارد. 


 توسعه محصول: در باب توسعه محصول اما ایران خودرو طی سال جاری خودرو جدیدی به بازار نداد، با این حال طی سال جاری مقدمات ورود چند مدل از جمله خودرو 301 و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک را (در سال آینده) فراهم کرده است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز