جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
تیتر20 بررسی می کند؛
پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ ایران، سال 98 را به سختی به انتها رساند، هرچند البته پایان آن با توجه به عبور از دوران سخت تحریم و بهبود تیراژ و تولید محصولات جدید، نسبتا خوش بود.
کد خبر: ۴۱۸۵۴
پارس خودرو در 98 چه کرد؟

تیتر20 - پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ ایران، سال 98 را به سختی به انتها رساند، هرچند البته پایان آن با توجه به عبور از دوران سخت تحریم و بهبود تیراژ و تولید محصولات جدید، نسبتا خوش بود.

این شرکت البته به تازگی تغییری جدید در صندلی مدیرعاملی خود دید، که باید منتظر ماند و دید این اتفاق چه تاثیری بر سرنوشت سومین خودروساز بزرگ ایران خواهد داشت. البته به زودی در مطلبی جداگانه به اولویت های مدیرعامل جدید پارس خودرو می پردازیم.

اما آنچه بر این شرکت طی سال 98 گذشته چه بود؟

اگرچه مانند ایران خودرو و سایپا، سومین خودروساز بزرگ ایران نیز نتوانست از آمار سال گذشته اش عبور کند، با این حال از شوک های ابتدایی ناشی از تحریم تا حد قابل توجهی خلاص شد و همچنین توانست میزبان محصولاتی جدید شود. 

پارس خودرو همچنین بخش نسبتا قابل توجهی از تعهدات معوق خود را برطرف کرد، هرچند البته هنوز معوقات این شرکت به اتمام نرسیده است.

تولید: نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت نشان می دهد پارس خودرویی ها یک ماه مانده به پایان سال، بیش از 97 هزار دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده اند.

این شرکت البته نتوانسته به تیراژ سال گذشته خود دست پیدا کند، با این حال مشخص است که اوضاع کلی تولیدش بهبود یافته است. پس از آنکه آمریکا در اردیبهشت 97 از توافق هسته ای و برجام خارج و سه ماه بعد، خودروسازی ایران را تحریم کرد، پارس خودرو شرکای خارجی اش شامل رنو و برلیانس را از دست داد و مونتاژ محصولات این دو شرکت در سومین خودروساز بزرگ ایران به تدریج افت کرد و در مقاطعی تقریبا متوقف شد (هرچند البته ظاهرا تولید محصولات موردنظر فعلا به صورت بسیار محدود ادامه دارد و تا چندی دیگر کاملا متوقف خواهد شد).

بخشی از خطوط تولید پارس خودرو در نتیجه رفتن رنو و برلیانس عملا خالی ماند تا به نوعی این شرکت بماند و پرایدهایی که به صورت حق العمل کاری برای سایپا تولید می کرد.

 برای خودروسازی که همواره محصولات لوکسی مانند ماکسیما، قشقایی، تیانا و مورانو مونتاژ می کرد، قابل قبول نبود حالا فقط پراید تولید کند.

 گذشت و گذشت تا اینکه پارس خودرو توانست بخشی از جای خالی در خطوط تولیدش را با محصولاتی جدید، پر کند. طبق توافقی که با سایپا انجام شد، محصول جدید و به اصطلاح لوکس این شرکت به نام کوئیک آر، روانه پارس خودرو شد تا در این شرکت به تولید برسد.

بنابر آخرین آمار اعلامی، تا انتهای بهمن امسال بیش از هفت هزار دستگاه کوئیک در پارس خودرو به تولید رسیده و بالغ بر پنج هزار دستگاه آن فروش رفته است. در کنار کوئیک اما ساینا نیز میهمان پارس خودرو شده که البته در خود سایپا نیز به تولید می رسد. 
 
فروش: با رفتن رنو و برلیانس از ایران، پارس خودرو به شدت درگیر تعهدات معوق شد، به خصوص آنکه محصولاتی مانند ساندرو و برلیانس با رشد قیمت شدید مواجه و ثبت نام کنندگان خودروشان را می خواستند.

تعهدات معوق پارس خودرو اگرچه هنوز به پایان نرسیده، اما این شرکت تمام تلاشش را کرد که تا حد امکان، ثبت نام کنندگان را چه به واسطه تحویل محصول و چه از مسیر ارائه روش های جذاب انصراف، راضی کند.

پارس خودرو حتی حاضر شد بابت انصراف برخی ثبت نام کنندگان، سود غیر متعارف 45 درصدی را به همراه اولویت خرید محصولات موجود با نرخ کارخانه، ارائه دهد.

 هرچند در نهایت رضایت بخشی از مشتریان به دست نیامد، اما به هر حال پارس خودرو نیز به دلیل رفتن رنو و برلیانس، توان تحویل چندین هزار دستگاه از محصولات ثبت نامی را نداشت و از همین رو، روش انصراف را پیشنهاد داد.

طبق آخرین آمار، این شرکت مشغول تولید ته مانده رنو و برلیانس جهت تحویل خودروهای ثبت نامی و کاستن از تعهدات معوق اش است که البته قطعا امکان رفع همه معوقات (از مسیر تحویل خودروهای ثبت نامی) نیست.

نکته دیگر در مورد پارس خودرو، عرضه محصولات با قیمت مدنظر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار است. در واقع قیمتگذاری دستوری، گریبان این شرکت را نیز در سال 98 گرفت و اجازه نداد محصولاتش در حاشیه بازار به فروش بروند.


ارسال نظرات
موضوعات روز