چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
تیتر20 توسعه موتور EF7 را بررسی می کند؛
یکی از این برنامه ها ارتقای قوای محرکه EF7 پلاس است که هدف اصلی از آن، پایین آوردن مصرف سوخت عنوان می شود.
کد خبر: ۴۲۴۶۹
خودروهای صرفه جو روی خط تولید ایران خودرو / یک لیترکاهش مصرف سوخت در خودروها
تیتر20 - تحریم اگرچه سختی های فراوانی را برای خودروسازان ایرانی به ویژه ایران خودرو (از جهت قطع ارتباط با شرکای خارجی) به دنبال داشت، با این حال سبب شد غول های جاده مخصوص بیش از گذشته روی برند های داخلی تمرکز کنند.

در این بین، ایران خودرو از برند خانواده سمند خود غافل نماند و برنامه های مختلفی را برای توسعه این خانواده در نظر گرفت تا هم تولید را تضمین کند و هم توسعه محصول داده باشد. با فاکتور گرفتن از پژو 2008 و هایما که ادامه تولید آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد، دنا در حال حاضر لوکس ترین محصول ایران خودرو به شمار می رود و اتفاقا استقبال زیادی از آن به عمل می آید.

از همین رو آبی های جاده مخصوص روی توسعه این محصول به ویژه در بخش موتور و آپشن ها تمرکز و طی سال گذشته از برنامه های مختلف خود برای دنا و البته قوای محرکه خانواده سمند رونمایی کردند.

یکی از این برنامه ها ارتقای قوای محرکه EF7 پلاس است که هدف اصلی از آن، پایین آوردن مصرف سوخت عنوان می شود.

بنابر گفته ایران خودرویی ها، با ارتقای موتور EF7 پلاس، مصرف سوخت تا یک لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش خواهد یافت. این موتور البته حدودا اواخر امسال رونمایی و در محصولات ایران خودرو به ویژه خانواده سمند و دنا استفاده خواهد شد.

ارتقای این موتور اما از چند جهت اقدام مثبتی چه برای ایران خودرو و چه برای مشتریان و چه برای کشور به شمار می رود.

نخست اینکه EF7 پلاس ارتقا یافته، به کاهش سرانه مصرف سوخت کمک می کند و این موضوع با توجه هشدارهایی که بابت احتمال ازسرگیری واردات بنزین داده می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.

با وجود آنکه قیمت بنزین رشد قابل توجهی طی آبان پارسال تجربه کرد، به نظر می رسد در زمان عرضه خودرو های جدید سرانه مصرف همچنان بالاباشد، از همین رو هیچ بعید نیست ایران باز هم به جمع کشورهای واردکننده بنزین بپیوندد. در چنین شرایطی، هرچه خودروها سوخت کمتری بسوزانند، نیاز به سوخت گیری کاهش یافته و کشور از خطر واردات بنزین در امان خواهد ماند. 

بنابراین اینکه ایران خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت، اقدام به ارتقای موتور EF7  کرده، (با توجه به تیراژ نسبتا بالای استفاده از این موتور)، می تواند به کاهش سرانه مصرف کمک کند.

 این اقدام ایران خودرو همچنین می تواند قابل تعمیم به دیگر موتورهای مورد استفاده در خودروسازی کشور نیز باشد، که در این صورت، با کاهش سرانه مصرف بیشتری مواجه خواهیم بود.

نکته دیگر به کاهش هزینه مشتریان در بخش مصرف سوخت مربوط می شود. با توجه به بالا رفتن قیمت بنزین، هزینه تامین سوخت شهروندان نیز افزایش یافته، آن هم در حالی که سطح درآمد رشد نکرده و تورم نیز فزونی گرفته است. 

در این شرایط، کاهش یک لیتری مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر، می تواند کمک بزرگی به کاهش هزینه شهروندانی که قرار است در آینده از محصولات مجهز به موتور EF7 پلاس استفاده کنند، بکند.

 فرض کنیم یک شهروند سمند سوار ماهی 100 لیتر بنزین می زند، که هزینه آن با توجه به سهمیه 60 لیتری، 210 هزار تومان می شود. این هزینه در سال به بیش از دو میلیون و 500 هزار تومان می رسد. اگر فرض کنیم این شهروند در ماه حدود هزار و 500 کیلومتر پیمایش دارد و در سال، حدود 20 هزار کیلومتر، با کاهش یک لیتری مصرف در هر 100 کیلومتر، هزینه تامین سوخت وی بین هزار و 500 تا سه هزار تومان (به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش) کاهش پیدا می کند.

بنابراین هزینه سوخت این شهروند (بسته به استفاده از بنزین سهمیه ای یا آزاد) بین 22 هزار و 500 تا 45 هزار تومان در ماه کاهش می یابد. به همین نسبت، هزینه وی در سال نیز بین 270 هزار تا 540 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

    

ارسال نظرات
موضوعات روز