سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است پس از گذر از یک سال پرتلاطم و ادامه همان مسیر در سال جاری، شیوع کرونا نیز مشکلات سنگ آهنی را صد چندان کرد و حالا که دیگر امیدی به صادرات نیست باید بازار داخل را برای مصرف سنگ آهن به تعادل رساند در غیر این صورت تعطیلی کارخانه‌های سنگ آهن دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۴۲۵۸۷
زنگ تعطیلی کارخانه‌های سنگ آهن به صدا درآمد/ سه ضلع مثلث نابودی سنگ آهنی‌هاتیتر20- کرونا ویروس علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی اکنون به مبحث معدن و صنایع معدنی نیز سرایت کرده است.

انتظار می رود قیمت سنگ آهن که یکی از بهترین عملکردها را در بازار کومودیتی ها در سال ۲۰۱۹ داشته در سال جاری میلادی کاهش یابد چرا که صنایع فلزی در کل در نتیجه پاندمی ویروس کرونا لطمه می بینند و احتمال تشدید رکود اقتصادی در سطح دنیا جدی تر است.

تعطیلی خطوط تولید فولاد اروپا برای کنترل شیوع کرونا می تواند اثراتی بر بازار سنگ آهن وارد کند چرا که اروپا پس از چین دومین وارد کننده سنگ آهن دنیاست.
سنگ آهن ایران تحت تاثیر کرونا
از ابتدای سال گذشته دولت با عنوان کردن مباحثی از جمله اعمال عوارض بازدارنده، ممنوعیت صادرات و غیره بنگاه های اقتصادی را که محصولات را با برنامه صادراتی تولید کرده بودند را با تهدید مواجه کرد.

تولید کنندگان سنگ آهن در ایران با مشکلات متعددی از جمله تحریم، قوانین داخلی، رکود بی سابقه و حالا کرونا روبرو شده اند .

این در حالی است که شکل گیری نهضت فرآوری یک اتفاق مثبت در صنعت معدن به خصوص سنگ آهن کشور است؛ حرکت بسیاری از شرکت ها به سمت فرآوری بدون حمایت دولتی یک اتفاق خوب است اما باید توجه داشت در فرآیند فرآوری از تبدیل سنگ آهن به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد و مقاطع فولادی، نهایتا این بازار مصرف است که سود و زیان را مشخص می کند و اگر نتوانند محصول به دست آمده را صادر کنند یا به دلیل توقف پروژه های عمرانی به مصرف بازار داخلی برسانند، تولید فولاد نیز در ادامه این زنجیره تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
تهدیدها از عوارض تا کرونا
هنوز وضعیت سنگ آهن به دلایل مختلفی مانند تحریم ها و قوانین داخلی، خوب نیست و هنوز هم بر این صنعت حاکم هستند. باید توجه داشته باشید در سال جاری قوانین و دستورالعمل هایی که تا پایان اسفند 98 اعتبار داشته اند فعلا چون دولت و وزارتخانه دستورات جدید را برای سال جدید ابلاغ نکرده است، گمرک بر اساس بخشنامه های سال 98 عمل می کند.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با تاکید بر این مطلب و با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون دولت با اعمال عوارض بازدارنده و ممنوعیت صادرات، فعالیت معادن را با تهدید مواجه کرد، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: بزرگترین خطری که امروز حوزه معدن با آن مواجه است کوچک شدن بازار بخش معدن و فولاد است، بدین صورت که بازارهای جهانی برای سنگ آهن ایران، بعد از نبود کشتی، بیمه و کانال مناسب مبادله پولی که حاصل تحریم است، امروز درگیر شیوع کرونا شده و می توانیم از حالا از دست رفتن بازارها را پیش بینی کنیم.

وی تصریح کرد: حالا تحریم های داخلی مانند اخذ چنین عوارض که بیش از یکسال است گریبان سنگ آهنی ها را گرفته، باعث شده تا قبل از کرونا، بازارهای جهانی را ازدست بدهیم.

این فعال در حوزه سنگ آهن گفت: صادرات روند کاهش را پیش گرفته است. در حال حاضر و با توجه به شیوع جهانی کرونا به موضوع صادرات کمتر توجه می شود چراکه طبق پیش بینی ها بحث صادرات در ماه های آتی منتفی است.
کاهش راندمان تولید قطعی است
اکبریان ادامه داد: بیشتر نگاه به بازار داخل است هرچند بازار داخل هم مشکلات خودش را دارد و بزرگترین خطری که این بازار را تهدید می کند فاصله گذاری اجتماعی است که دولت برای قطع زنجیره کرونا مجبور به اجرای آن شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در همین رابطه توضیح داد: طرح فاصله گذاری اجتماعی باعث خواهد شد تولید در سال جاری مانند سال های گذشته نباشد. قطعا افت تولید در کارخانه ها را شاهد خواهیم بود چراکه کارگران نمی توانند به دلیل مشکل کرونا و موظف بودن به رعایت فاصله گذاری اجتماعی راندمان بالایی در تولید داشته باشند.
بیشتر بخوانید: سنگ آهن ارزان برای نورچشمی هااین فعال در حوزه سنگ آهن یادآور شد: با همین شرایط به مراتب مصرف نیز کاهش پیدا خواهد کرد. روند نزولی تولید و مصرف باعث می شود برای زنجیره فولاد داخل کشور ظرفیت پایین تری تعریف شود. اگر بیشتر دقت کنیم پی خواهیم برد که با شرایط فعلی عقلانی نیست روی اعداد آرمانی فکر شود اگر چنین شود بسیاری از واحدها متضرر خواهند شد.
 
اکبریان در پاسخ به این سوال که میزان تولید در سال ۹۸ چقدر بوده و پیش بینی برای سال ۹۹ چقدر هدف گذاری شده است؟ گفت: سال گذشته ۸۷ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید شد و قسمت عمده آن صرف مصارف داخل شد. در مقابل تنها حدود ۱۳ میلیون تن کنسانتره و سنگ آهن صادر شد. همچنین حدود ۲۶ میلیون تن تولید فولاد در کشور بوده است که نسبت به سال‌های قبل‌تر کارنامه خوبی داشته است. با این شرایط واقعی سازی در مرحله نخست قرار دارد و نباید تنها به دنبال تولید باشیم و ظرفیت‌ها و داده‌ها را حفظ کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با انتقاد از اینکه بزرگترین آسیب این تصمیم از بین رفتن اعتماد بخش خصوصی به دولت است، گفت: عدد ۲۵ درصد عوارض برای معادن کوچک که در سال گذشته تعیین شد یک عدد بسیار غیر منطقی و عجیب است و تاکنون هم نمی‌دانیم مسئولان با چه داده‌هایی به این عدد رسیده اند.

وی تصریح کرد: پس از اعمال این عوارض، بازار در اختیار فولادسازان قرار گرفت تا با هر قیمتی که صلاح می دانند مواد معدنی را از تولیدکننده خریداری کنند.

اکبریان با توجه به شرایط حاکم بر بازار داخل گفت: تولید احتمالا با کاهش شدیدی روبرو خواهد شد و بازار مصرف داخل و خارج کوچک‌تر می شود.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پایان با تاکید بر ادامه وضع قوانین و دستورالعمل‌های برخواسته از حمایت از تولید فولاد گفت: با اجماع این بدعهدی‌ها و همچنین فشار‌های تحریم و از همه مهمتر شیوع کرونا، تعطیلی کارخانه‌ها و معادن سنگ آهن خیلی دور از انتظار نخواهد بود و زنگ این بحران به صدا درآمده است./ اقتصاد24
ارسال نظرات
موضوعات روز