پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
تیتر20 بررسی می کند؛
به نظر می رسد اولویت های پارس خودرو و مدیرعامل جدیدش در ادامه راه، تولید با محدودیت های دست وپا گیر ناشی ازتحریم و ویروس کرونا، بستن پرونده تعهدات معوق قبل از تحریم، کیفیت و توسعه محصول است و در این بین، شاید هیچ کدام اهمیت تولید را نداشته باشند.
کد خبر: ۴۲۶۱۹
میهمانی خودروهای جدید در خطوط تولید پارس خودرو/ اتفاقات چه تاثیری در آینده پارس خودرو دارد؟
تیتر20 / سرویس خودرو - در حالی که چند روز بیشتر به پایان سال 98 باقی نمانده بود و پارس خودرو کمتر از شش ماه پیش با تغییر مدیریت مواجه شده بود ، بار دیگر مدیرعامل این شرکت تغییر کرد و مصطفی مدبر جانشین علی شیخ زاده شد. 
 
این جابجایی در روزهایی اتفاق افتاد که مشکلات  تحریم  و شیوع ویروس کرونا به مانند دو لبه قیچی فشار مضافی به صنعت خودرو وارد کرد و پذیرش مسئولیت در این شرکت بزرگ خودرو ساز را با ریسک بالایی مواجه ساخت.

مصطفی مدبر در چنین شرایطی مدیر عاملی پارس خودرو را پذیرفت و خود را آماده رویارویی با چالش های بزرگ کرد.

اما اتفاقات چه تاثیری در آینده پارس خودرو خواهد داشت؟ واولویت های پارس خودرو با مدیر عامل جدید چه خواهد بود؟ 

به نظر می رسد اولویت های پارس خودرو و مدیرعامل جدیدش در ادامه راه، تولید با محدودیت های دست وپا گیر ناشی ازتحریم و ویروس کرونا، بستن پرونده تعهدات معوق قبل از تحریم، کیفیت و توسعه محصول است و در این بین، شاید هیچ کدام اهمیت تولید را نداشته باشند.

پارس خودرو نیز مانند دیگر خودروسازان ایرانی درگیر تحریم است و شرکای خارجی اش را از دست داده و تقریبا امکان تعریف مشارکتی جدید را ندارد، بنابراین در چنین شرایطی می طلبد تولید در اولویت باشد.

 در حال حاضر پارس خودرو علاوه بر پراید، به تولید کوئیک و ساینا نیز مشغول است و حفظ و البته رشد تیراژ آنها در سال جدید می تواند اولویت اصلی پارس خودرو و مدیرعامل جدیدش باشد. در کنار بحث تولید، رفع تعهدات معوق پارس خودرو به ویژه در بخش محصولات رنو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 ازآنجاکه پارس خودرویی ها رنو را به دلیل تحریم از دست دادند، نتوانستند به همه تعهدات خود در قبال تندر-90، پارس تندر و ساندرو عمل کنند و گفته می شود پس از تحریم،  بیش از 30 هزار تعهد معوق روی دست این شرکت باقی ماند. 

ظاهرا بخشی از این تعهدات از مسیر انصراف مشتریان، رفع شده، بنابراین رفع باقی تعهدات می تواند اولویت جدی مدیرعامل جدید پارس خودرو باشد.

 پارس خودرو اگر بتواند خود را از زیر بار تعهدات معوق خلاص کند، پس از ماه ها نفس راحتی خواهد کشید و می تواند تمرکز خود را بیشتر و بیشتر روی مسائل مربوط به تولید بگذارد.

از تولید و تعهدات معوق که بگذریم، بهبود کیفیت در پارس خودرو اولویت مهم دیگر مدیرعامل جدید این شرکت به شمار می رود. این موضوع ارتباط مستقیم با نحوه تامین قطعات دارد، به خصوص در مورد کوئیک و ساینا که به تازگی میهمان پارس خودرو شده و ضعف کیفی آنها می تواند اعتماد مشتریان به این شرکت را دچار چالش کند.

 البته طبعا تحریم و مشکلات اقتصادی موانع سختی بر سر راه بهبود کیفی محصولات پارس خودرو به شمار می روند، اما به هر حال هنر مدیریت در همین مواقع خود را نشان می دهد، که باید منتظر ماند و دید مدیرعامل جدید تا چه اندازه از آن برخوردار است.

اما مسائلی مانند توسعه محصول نیز (که البته این یکی هم از سایه تحریم دور نیست)، می تواند اولویت دیگر مدیرعامل جدید پارس خودرو باشد.

اما در نهایت موضوع شیوع ویروس کرونا  و دستور العمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اجرای پروتکل های بهداشتی و قوائد فاصله گذاری در اماکن تولیدی و کاهش تعداد پرسنل و شیفت ها در خطوط تولید علاوه بر کندی روند کارها هزینه اجرای دستور العمل های های بهداشتی را به هزینه های جاری شرکت اضافه خواهد کرد. 

چه بسا ادامه روند شیوع ویروس کرونا احتمال تعطیلی دوباره خطوط تولید در ماه های آینده را افزایش دهد و بسیاری از برنامه های پارس خودرو و دیگر خودرو سازان را با چالش روبرو سازد.

اما در حالت خوشبینانه وبا فرض بدون تاثیر بودن این ویروس بر روند تولید در ماه های آینده می توان گفت؛ پارس خودرو از ظرفیت بالایی برای تولید برخوردار است و می تواند از محصولات جدیدی در سال 99 میزبانی کند.

 گفته می شود سایپا می خواهد ظرف دو سه سال آینده هشت محصول جدید به تولید برساند، بنابراین پارس خودرو این فرصت را دارد که بخشی از آنها به میهمانی خطوط تولیدش بیاورد.
  

ارسال نظرات
موضوعات روز