شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
تیتر20 بررسی می کند؛
موفقیت در بومی سازی کیسه هوا می تواند انگیزه کروز و البته سایر قطعه سازان را برای داخلی سازی هرچه بیشتر به ویژه در بخش قطعات های تک، بالا ببرد.
کد خبر: ۴۲۷۱۵
تبعات مثبت داخلی سازی ایربگ توسط کروز
تیتر20 - صنایع تولیدی کروز به عنوان یکی از دو ابرقطعه ساز داخلی، اخیرا اعلام کرده که با بالا بردن ظرفیت تولید خود در بخش کیسه هوا (ایربگ)، توان پاسخ به بخش اعظم نیاز خودروسازی کشور به آن را دارد.

بنابر گفته  مدیرگروه ایربگ کروز، این شرکت امکان تامین 80 درصد ایربگ مورد نیاز خودروسازان در سال جاری را دارد و از همین رو ظرفیت تولید روزانه خود را با افزایشی 20 درصدی به هشت هزار و 500 دستگاه رسانده است. 

به گفته وی، کروزهمچنین با استفاده از توان دانش آموختگان و نخبه های دانشگاهی، ضمن جذب برخی از آنها، به داخلی سازی هایی نیز در عرصه تولید کیسه هوا دست پیدا کرده است.

اقدامات این قطعه ساز بزرگ در عرصه ساخت و داخلی سازی کیسه هوا اما از چند جهت دارای اهمیت است.

نخست اینکه با توجه به داخلی سازی های انجام شده توسط کروز در مورد کیسه هوا، عملا امکان تولید بیشتر آن فراهم آمده است. بر کسی پوشیده نیست که کیسه هوا به دلیل قرار داشتن در لیست قطعات ایمنی خودرو، جزو مجموعه های با تکنولوژی بالا و به اصطلاح های تک محسوب می شود و طبعا امکان ساخت کامل و 100 درصدی آن در کشور فعلا فراهم نشده است.
 
با این حال، کروز توانسته پس از چند سال کار تحقیقاتی و سرمایه گذاری، بخش هایی از کیسه هوا را داخلی سازی کند. این موضوع سبب می شود اولا تامین نیاز خودروسازان به کیسه هوا، سرعت بیشتری را به خود بگیرد و ثانیا صرفه جویی ارزی نیز صورت بگیرد. آن طور که کروزی ها عنوان کرده اند، بومی سازی پارچه کیسه هوا که از حساسیت و تکنولوژی ساخت بالایی برخوردار است نیز انجام شده، بنابراین می توان انتظار داشت به زودی درصد بیشتری از کیسه هوا در قطعه سازی کشور داخلی سازی شود.

این موضوع می تواند به صرفه جویی ارزی بیشتر منجر شده و در بهبود تولید نیز اثرگذار باشد. کیسه هوا البته برخی قطعات فوق ایمنی و بسیار حساس هم دارد که گویا فعلا امکان ساخت آن در قطعه سازی کشور فراهم نیست و اگر قرار بر داخلی سازی آن باشد، باید توسط صنایع دفاعی کشور انجام شود.

اگر صنایع دفاع از پس ساخت قطعه بربیاد، با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی کروز، کیسه هوا تا حد  قابل قبولی داخلی سازی خواهد شد. این موضوع سبب می شود از دغدغه های تحریمی خودروسازان کاسته شده و تولید کامل (بدون کسری قطعه) روند بهتری پیدا کند. 

اتفاقا یکی از مشکلات اصلی خودروسازان در دوران تحریم، همین خودروهای ناقص بود و هست. در بین قطعاتی نیز که خودروسازان کمبود داشتند، نام کیسه هوا نیز به چشم می آید و حالا این امیدواری هست که این چالش کمتر به چشم بیاید. به هر حال مشخص نیست تحریم ها علیه خودروسازی ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تا آن وقت، چالش تامین قطعاتی مانند کیسه هوا هم کم و بیش هست؛ بنابراین داخلی سازی کیسه هوا به کمرنگ شدن این مسئله می انجامد. 

موفقیت در بومی سازی کیسه هوا همچنین می تواند انگیزه کروز و البته سایر قطعه سازان را برای داخلی سازی هرچه بیشتر به ویژه در بخش قطعات های تک، بالا ببرد.
   
اما دیگر نکته مثبت اقدامات کروز در راستای داخلی سازی کیسه هوا، اشتغالزایی است. این شرکت برای بومی سازی کیسه هوا از دانشجویان و نخبگان داخلی استفاده و برخی از آنها را نیز استخدام کرده است.

در واقع یک همکاری برد-برد میان کروز و جامعه دانشگاهی صورت گرفته تا جزو معدود دفعاتی باشد که شرکت های صنعتی کشور از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان بهره می برند. در واقع کروز توانسته در عرصه بومی سازی کیسه هوا، شعار ارتباط صنعت و دانشگاه را تا حدی و به نوبه خود عملی کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز