پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
یکی از فعالان اجتماعی منطقه آزاد قشم می‌گوید: برخی روستا‌های بزرگ و نزدیک این منطقه، هر ۲۰ روز یکبار آب‌گیری می‌شوند و روستا‌های کوچکی که در غرب جزیره قرار دارند بعضا بیشتر از یک ماه و حتی ۴۰ روز دسترسی به آب ندارند؛ این در حالی است که در بسیاری از آموزش‌های مقابله با کرونا مشاهده می‌کنیم که برای بهداشت نیاز به آب تمیز است.
کد خبر: ۴۲۸۲۷
بومیان قشم بی‌نصیب از اقتصاد آزادتیتر20- یکی از بحث‌های مهم و مطرح در مناطق آزاد از ابتدا تاکنون این بوده است که این مناطق با وجود تلاش بسیار برای توسعه اقتصادی کشور، معمولا از توجه به مردم محلی باز می‌مانند و عموما افراد ساکن در آن‌ها دارای مشکلات زیادی مانند درآمد‌های پایین و مشکلات اقتصادی هستند که موجب می‌شود لب به شکایت از روند مدیریت آن بگشایند.

در برخی موارد در مناطق آزاد ایران با وجود اینکه آمار سرمایه گذاری‌ها و تولیدات و صادرات در این مناطق بالا اعلام می‌شود، اما مردم محلی آن از این اتفاقات مثبت سود زیادی نمی‌برند و با نگاهی به جانمایی این مناطق در کشور، حتی متوجه می‌شویم به جز یکی دو مورد، مناطق به نسبت محروم پذیرای نام منطقه آزاد هستند و احتمالا اهداف اولیه تشکیل چنین کارکردی که رفع بسیاری از مشکلات مردم این مناطق بوده نادیده انگاشته شده و دیگر وظایف بیشتر برجسته شده است.

عدم رونق اشتغال، بالا رفتن قیمت زمین و شکاف طبقاتی از جمله مشکلاتی است که برخی مناطق آزاد از ابتدا برای مردم محلی به وجود آورده‌اند و در بسیاری از موارد با وجود موفقیت‌های این مناطق، به نظر می‌رسد در انجام وظایف محلی خود ناکام مانده‌اند؛ این مشکلات وقتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند که در بحران هایی مانند کرونا، نیاز به برخی امکانات بیش از پیش دیده می شود.

با سفر به برخی مناطق آزاد به راحتی می‌توان این مشکلات را دید و مردمی را مشاهده کرد که از وضع اشتغال و ... گلایه می‌کنند. این بار اقتصاد ۲۴ برای بررسی مشکلات مناطق آزاد ایران، پای صحبت مردم محلی قشم نشسته تا شاید بتواند کمکی به این وظیفه کمتر توجه شده سازمان‌های مناطق آزاد کند.

قشموندان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ از مشکل آب صحبت به میان می‌آورند؛ این مسئله یکی از مسائل مهم و حیاتی است که با گذشت سال‌ها هنوز روند عادی و راحت به خود نگرفته و مردم قشم به خصوص روستا‌های غرب جزیره مشکلات زیادی برای تهیه آب دارند. یکی از فعالان اجتماعی قشم در این زمینه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: روستا‌های غرب جزیره به لحاظ امکانات مشکلات زیادی دارند. در حقیقت به جز شهرها، روستا‌های جزیره که بالغ بر ۶۰ روستا می‌شود، مشکل آب دارند.
 

وی می‌افزاید: برخی روستا‌های بزرگ و نزدیک، هر ۲۰ روز یکبار آب‌گیری می‌شوند و روستا‌های کوچکی که در غرب جزیره قرار دارند بعضا بیشتر از یک ماه و حتی ۴۰ روز دسترسی به آب ندارند؛ این در حالی است که در بسیاری از آموزش های مقابله با کرونا مشاهده می کنیم که برای بهداشت نیاز به آب تمیز است.
 

یکی دیگر از مشکلاتی که از زبان مردم جزیره به گوش ما رسید، کاسبی مردم جزیره است. احمد، ساکن جزیره در این مورد به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تاکنون ارتزاق مردم جزیره بیشتر از راه مغازه داری و فروش کالا است؛ یعنی بیش از ۷۰-۸۰ درصد مردم قشم، زندگی‌شان بر اساس فروش کالا یا مغازه داری می‌گذرد اما گمرک جلوی ورود کالا‌های گروه چهار را بسته است، منظور از این گروه کالایی، کالا‌هایی نظیر یخچال، کولر و... است که ممنوعیت ورود آنها باعث شده مردم جزیره به مشکل برخورد کنند و حداقل باید فکر دیگری به حال کسب و کار این مردمی شود که به این وسیله در آمدشان را از دست داده اند.

وی ادامه می‌دهد: بحث مالکیت زمین‌های کشاورزی هم از دیگر مشکلات مردم جزیره است. زمین‌های کشاورزی آباء و اجدادی افراد قدیمی منطقه محل اختلاف با سازمان منطقه آزاد قشم است که امیدوار هستیم این مورد هم به زودی حل شود.

همزمان با مشکلاتی که ویروس کرونا برای مردم جهان به وجود آورده، ایران نیز تلاش بسیاری دارد تا مشکلات را به حداقل برساند و افراد و سازمان‌های متفاوتی در صحنه حضور دارند تا علاوه بر کنترل و مقابله با این ویروس، مشکلات جانبی برای افراد کمتر شود. یکی از مسائلی که توسط روستائیان جزیره قشم مطرح شد، موضوع گرانی اجناس در این جزیره است که با توجه به تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از مشاغل در زمان شیوع کرونا و پیش از آن درآمد پایین بسیاری از قشموندان این موضوع امروز بیش از گذشته باعث نگرانی افراد شده است.

خدیجه یکی از زنان روستا به خبرنگار اقتصاد ۲۴ می‌گوید: زمانی که در روز‌های گذشته برای خرید بیرون رفته بودم قیمت اجناس بسیار باورنکردنی بود. از آنجایی که بیشتر اجناس ما خارجی هستند، امروز می‌بینیم که قیمت اجناس سه تا چهار برابر افزایش یافته است. در طی این یک ماه و نیم گذشته زندگی برای مردم جزیره سخت‌تر هم شده چرا که بسیاری از افراد مانند برخی از هموطنان ما به دلیل گسترش کرونا بیکار شده اند و این گرانی اجناس به خصوص در مناطق آزاد که بعضا میزان اجناس خارجی بیشتر از داخلی است و در آن‌ها افراد به دلیل تعطیل شدن گردشگری میزان قابل توجهی از درآمد زندگیشان را از دست داده اند بسیار قابل توجه و ناراحت کننده است.

در همین مورد، کُنار، پیرمرد قشمی به اقتصاد ۲۴ بیان می‌کند: کرونا و این خانه نشین شدن افراد دست به دست هم دادند تا قیمت‌ها به صورت باور نکردنی بالا رود و مردم بعد از یک ماه از خانه بیرون بیایند و با روی دیگر این مشکلاتی که کرونا به وجود آورده رو به رو شده ایم. اگر میشد برنامه یا ایده‌ای دنبال میشد که برای جنس‌های خارجی در جزیره فکری میشد مردم جزیره از نظر اقتصادی وضع بهتری پیدا می‌کردند.

وی می‌گوید حتی جنس‌های ایرانی هم مثل لوبیا گران شده چه برسد به کالا‌های خارجی. اگر سازمان منطقه آزاد قشم بتواند برنامه ریزی داشته باشد باید این را هم در نظر داشته باشیم که بسیاری از اجناسی که از طرف بازرگانی می‌خواهد وارد شود، الان با وجود قوانین ثبت کالا که مطرح است سخت‌تر هم شده و باعث گرانی بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد قیمت‌ها دست مافیا است./ اقتصاد24
ارسال نظرات
موضوعات روز