چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
تیتر20 بررسی می کند؛
مهلت ایساکو به کسب و کارهای زیرمجموعه اش بابت بازپرداخت دیون، حس اعتماد متقابل میان آنها را افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۴۲۹۸۷
نتایج مدارای ایساکو با بدهکاران چه خواهد بود؟
تیتر20 - این روزها که شیوع ویروس کرونا گریبان همه را گرفته و کسب و کارها را با چالش مالی سختی مواجه کرده، شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) هوای شرکای خود به ویژه نمایندگی ها و فروشگاه ها نگه داشته است.

آن طور که مدیرعامل ایساکو اعلام کرده، این شرکت بازپرداخت دیون شرکای تجاری خود را با شرایط تسهیل شده، تا پایان خرداد ماه سال جاری، به تعویق انداخته است.

به گفته مهدی مونسان، ایساکو در اسفند سال گذشته و در راستای حمایت از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های مجموعه، دریافت مطالبات از آنها را تا پایان فروردین 99 به تعویق انداخت و حالا نیز با توجه به ماجرای کرونا، بدهی آنها را تا پایان خرداد امسال مشمول استمهال کرده است.

با توجه به این اقدام شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، حالا نمایندگی هاو فروشگاه های وابسته به این شرکت فرصتی تقریبا دو ماهه برای بازپرداخت بدهی های خود به ایساکو خواهند داشت. 

این اقدام ایساکویی ها اما از چند جهت مثبت به شمار می رود. نخست اینکه ایساکو با مهلت دادن به بدهکارانش، به بخشی از وظایف اجتماعی خود عمل کرده و حتی می تواند الگویی برای سایر شرکت ها باشد. 

شرکت هایی مانند ایساکو علاوه بر وظایف ذاتی خود (ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان)، در حوزه مسائل اجتماعی نیز مسوولیت هایی دارند، از جمله همین مدارا کردن با بدهکاران در شرایط بحرانی.

نکته دیگر درباره این اقدام ایساکو اما اینجاست که این شرکت به نوعی خیال کسب و کارهای مرتبط با خود را بابت مسائل مالی آسوده کرده است.
 
با شیوع کرونا در ایران از اواخر بهمن سال گذشته، فعالیت بسیاری از کسب و کارها مختل شد و نمایندگی های خدمات پس از فروش و فروشگاه های قطعات نیز جزو آنها بوده و هستند.

 این اختلال از آن جهت رخ داد که اولا دولت محدودیت هایی را در دوران شیوع کرونا برای فعالیت کسب و کارها در نظر گرفت و ثانیا تقاضا برای دریافت خدمات آنها کاهش یافت.

 در نتیجه این محدودیت ها و افت تقاضا، کسب و کارهای مرتبط با ایساکو با مشکلات مالی مواجه شدند، زیرا مراجعه مشتریان به آنها در اثر بحران کرونا بسیار کاهش یافت.

 نمایندگی ها و فروشگاه های مرتبط با ایساکو (و البته سایر شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش) معمولا در اسفند ماه و به دلیل آنکه مسافرت های نوروزی در پیش است، پذیرای مشتریان زیادی هستند و طبعا درآمد بالایی نیز کسب می کنند.

 این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا در کشور، سفرهای نوروزی بسیار افت کرد و از همین رو مراجعه شهروندان به نمایندگی ها و فروشگاه ها نیز کاهش چشمگیری به خود دید. 
در نتیجه این اتفاق، درآمد کسب و کارهای مرتبط با شرکت های خدمات پس از فروش به ویژه ایساکو نیز افت شدیدی را تجربه کرد.

 از همین رو شرکت های موردنظر با بحران مالی مواجه و امکان تسویه بدهی های خود را نیافتند.
 طبعا در چنین شرایطی اگر ایساکو نیز بر آنها سخت می گرفت، ممکن بود ادامه فعالیت برای نمایندگی ها و فروشگاه ها دشوار شود.

حالا اما با توجه به مهلتی که ایساکو به کسب و کارهای مرتبط با خود برای استمهال بدهی هایشان داده، آنها نفس راحتی خواهند کشید و با تمرکز بیشتری فعالیت خود را ادامه می دهند.
در نهایت اینکه اقدام ایساکو می تواند به نوعی مانع افت کمی و کیفی خدمات دهی به مشتریان شود.

در واقع اگر ایساکو بابت دریافت مطالبات خود از نمایندگی ها و فروشگاه ها فشار می آورد، ممکن بود در نتیجه این سخت گیری، روند ارائه خدمات از سوی آنها به شهروندان دچار ضعف شود. 

این را هم نباید فراموش کرد که مهلت ایساکو به کسب و کارهای زیرمجموعه اش، حس اعتماد متقابل میان آنها را افزایش خواهد داد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز