دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا پراید را حذف می کند و در عوض آن، تیراژ تیبا و ساینا را افزایش می دهد. در واقع اگرچه پراید از سبد تولیدات سایپا حذف می شود، اما این خودرو ساز از حیث تیراژ چندان متضرر نخواهد شد، زیرا جای خالی آن با تیبا و ساینا پر می شود.
کد خبر: ۴۳۰۱۶
سایپا در پساپراید/ پایان حواشی پراید
تیتر20 - با اعلام مدیرعامل سایپا، تیر ماه امسال تولید پراید در این شرکت برای همیشه متوقف خواهد شد تا پرونده پرفروش ترین و پرتیراژترین محصول خودروسازی ایران پس از حدود سه دهه بسته شود.

سایپا که پیش تر مدل 132 پراید را از چرخه تولید خارج کرده بود، اخیرا تولید مدل هاچ بک این محصول را نیز متوقف کرد تا حالا فقط پراید 131 باقی مانده باشد. 

این مدل نیز حدود دو ماه دیگر حذف می شود تا سرانجام داستان این خودرو پرحاشیه، خاطره انگیز و البته قدیمی در خودروسازی ایران به پایان برسد. 

اما سایپا پس از پراید چه شرایطی خواهد داشت؟ آیا ممکن است آنچه برای ایران خودرو پس از حذف پیکان رخ داد، برای سایپای پس از پراید هم اتفاق بیفتد؟

 پیش از پاسخ به این پرسش، ابتدا مرور می کنیم روزگاری را که سایپا و پراید با هم گذراندند. پراید اوایل دهه 70 و ابتدا از مسیر واردات به ایران آمد و به تدریج نیز تولید داخل آن به میزبانی سایپا آغاز شد. 

این محصول کره ای اوایل زیر سایه پیکان قرار داشت، اما رفته رفته خود را بالا کشید و سهمی مناسب را در بازار پیدا کرد.

 سرانجام نیز اتفاقی که سایپایی ها منتظرش بودند، در اردیبهشت 84 رخ داد و آن، حذف پیکان از چرخه تولید بود. 

با رفتن پیکان، بازار خودروهای به اصطلاح ارزان کشور به دست پراید افتاد تا این محصول در مسیر تبدیل شدن به پرفروش ترین و پر تیرازترین محصول تاریخ صنعت خودرو ایران قرار گیرد.

 تیراژ پراید به ویژه در دوران مدیریت احمد قلعه بانی در سایپا (اوایل و اواسط دهه 80)، بسیار رشد کرد و مدیران بعدی این شرکت نیز موتور تولید آن را داغ نگه داشتند.

 فقط در سال 90، بیش از 600 هزار دستگاه پراید در سایپا به تولید رسید که یک رکورد فعلا دست نیافتنی در خودروسازی کشور به شمار می رود. 

منهای چند سال گذشته که گفته می شود تولید پراید مانند دیگر خودروهای داخلی (از ناحیه قیمت گذاری دستوری) وارد محدوده زیان شده، این محصول در مجموع روزهای خوشی از جنبه فروش و درآمدزایی برای سایپا رقم زد.

 پای پراید حتی به بازارهای صادراتی نیز باز شد تا منشاء تامین ارز هم برای دومین خودروساز بزرگ ایران باشد.

در کنار اینها اما  چالش هایی هستند مانند کیفیت وایمنی که سایپا در این سال ها به واسطه پراید با آنها درگیر بوده است. 

حالا اما پراید با همه خوبی ها و بدی هایش قرار است از چرخه تولید سایپا حذف شود. با توجه به برنامه هایی که سایپا برای پساپراید در نظر گرفته، بسیار بعید به نظر می رسد این شرکت به سرنوشت ایران خودرو پس از پیکان دچار شود.

ایران خودرو در آن دوران تنوع محصول چندانی نداشت و طبیعی بود از محل حذف پیکان تحت فشار قرار گیرد. این در حالی است که سایپای 99 به مراتب در شرایط بهتری نسبت به ایران خودرو 84 قرار دارد.

سایپا پراید را حذف می کند و در عوض آن، تیراژ تیبا و ساینا را که از نسل همین پراید هستند، افزایش می دهد. در واقع اگرچه پراید از سبد تولیدات سایپا حذف می شود، اما سایپا از حیث تیراژ چندان متضرر نخواهد شد، زیرا جای خالی آن با تیبا و ساینا پر می شود، ضمن آنکه خودروهای موردنظر قیمت بالاتری هم دارند. 

از سوی دیگر سایپا چند محصول جدید را برای تولید و عرضه به بازار آماده کرده که به واسطه آنها می تواند سبد محصولاتش را متنوع کرده و خاطره پراید را فراموش کند. با رفتن پراید اما سایپا از شر انتقادات علیه این خودرو و حواشی اش نیز خلاص خواهد شد و این محصول دیگر نقل محافل منتقدان خودروسازی نخواهد بود.    

ارسال نظرات
موضوعات روز