يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
تیتر20 بررسی می کند؛
تامین مواد اولیه نقش انکارناپذیری در تداوم تولید دارد چراکه به هر دلیلی در تامین مواد اولیه وقفه‌ای ایجاد شود، در کوتاه مدت نیز تولید با مشکل روبرو می‌شود و نیازی نیست منتظر عواقب بلندمدت باشیم.
کد خبر: ۴۳۰۲۳
فرمول فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه/ فروردین امیدوار کننده فولاد خوزستان
تیتر20 - مشکل بزرگ فولادسازان کشور کمبود مواد اولیه به‌ویژه سنگ‌آهن است، این کمبود نشأت گرفته از عدم اکتشاف و توسعه معادن سنگ‌آهن متناسب با تولید فولادسازان است بعلاوه اینکه اکثر معادن نسبت به توسعه خود در تولید گندله و اسفنجی اقدام کرده‌اند و درنتیجه سنگ‌آهن عرضه‌شده در بازار کاهش چشمگیری داشته است، البته در سال‌های بعد ممکن است عدم‌تناسب بین عرضه و تقاضا از این وضعیت هم بدتر شود که بیانگر چالش جدی فولادسازان برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان است. 

تامین مواد اولیه نقش انکارناپذیری در تداوم تولید دارد چراکه به هر دلیلی در تامین مواد اولیه وقفه‌ای ایجاد شود، در کوتاه مدت نیز تولید با مشکل روبرو می‌شود و نیازی نیست منتظر عواقب بلندمدت باشیم.

تامین پایدار در اقلام استراتژیک شامل: کنسانتره، سنگ آهن، الکترود و قراضه نقش موثری در پایداری تولید فولادی ها ایفا می‌کند این موضوعی است که شرکت های فولادی به آن واقف هستند و برای جلوگیری از بروز مشکل سیاست هایی در راستای تامین آن اتخاذ کرده اند. سیاست شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فولادسازان، تامین مواد اولیه از داخل کشور است.

در حال حاضر هشتاد درصد مواد مورد نیاز این شرکت از داخل کشور تامین می‌شود. از طرفی فولاد خورستان کمیته‌ی مقابله با تحریم را فعال کرده که در این کمیته اقدام به شناسایی اقلام استراتژیک وارداتی شده و با نگاه آینده‌ نگری اقدام به خرید آنها از قبل انجام شده است و بعلاوه برای اینکه کمترین تاثیر از خروج شرکت‌های خارجی و تاثیرات تحریم متوجه تامین مواد اولیه شرکت شود، هدفگذاری شده به سمت تامین مواد اولیه داخلی صددرصدی حرکت شود. 

البته مشکل تامین مواد اولیه با شروع حرکت شرکت‌های معدنی به سمت احداث کارخانه‌ی فولادی شدت گرفت که شرکت فولاد خوزستان در این راستا طرح تکمیل زنجیره ارزش، از سنگ آهن تا نورد را پیاده کرد. 

البته تعامل شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه با تولید‌کنندگان در هر شرایطی باید ادامه‌دار باشد و این رمز بقای فولادسازان بزرگ کشور و پایداری تولید در این صنایع عظیم است. 

در سال‌های اخیر شرکت‌های معدنی به سمت تولید محصولات نیمه‌ نهایی و نهایی حرکت کرده‌اند. به طوری که در نزدیکی معادن اقدام به احداث کارخانه می‌کنند، با این توجیه که هزینه‌های انتقال را کمتر کرده و از سویی دیگر محصولات نهایی را تولید کنند.

این حرکت شاید در نگاه اول مورد قبول باشد، ولی بزرگ‌ ترین مشکل پیش رو دسترسی به آب برای تولید فولاد و دسترسی به آب‌‌های آزاد و حمل و نقل ریلی است.

دسترسی به آب‌های آزاد، جاده‌های ترانزیتی و خط آهن سه فاکتور مهم برای راه‌اندازی و تداوم فعالیت کارخانه‌های فولادسازی است. 

یکی از مزیت‌های مهمی که فولاد خوزستان نسبت به سایر فولادسازان دارد، دسترسی به هر سه فاکتور است.

 این شرکت در سال‌های اخیر چندین قرارداد همکاری با راه‌آهن در بحث حمل و نقل مواد اولیه و محصولات صادراتی به امضا رسانده است.

 در سال‌های اخیر ۹۵ درصد محموله‌های صادراتی از طریق خطوط ریلی به بندر امام (ره) ارسال می شود. در حمل و نقل دریایی نیز صادرات محصولات از طریق اسکله‌ی بندر امام (ره) انجام می‌شود. فولاد خوزستان همچنین در حوزه تخصصی حمل و نقل یک شرکت تابعه به نام چند وجهی فولاد لجستیک را داراست و این نشان از نگاه ویژه این شرکت به موضوع حمل و نقل مواد اولیه و محصولات دارد.

اصل توسعه طرح‌های جدید و افزایش بهره‌وری تجهیزات فعلی
شرکت فولاد خوزستان همواره برنامه‌های توسعه خود را بر دو اصل توسعه طرح‌های جدید از طریق احداث یا تملک این طرح‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری تجهیزات فعلی قرار داده است.

 امسال نیز طرح‌هایی از قبیل احداث زمزم 3 برای تولید آهن اسفنجی به‌منظور تامین شارژ فلزی کوره‌ها، احداث ریخته‌گری اسلب جایگزین برای دستیابی شرکت به تولید اسلب‌های عریض و تنوع‌بخشی به سبد محصولات شرکت، توسعه فولاد شادگان و راه‌اندازی کامل واحد گندله‌سازی شرکت صنعتی معدنی توسعه فراگیر سناباد از مهم‌ترین آن‌هاست.

این شرکت طبق سند استراتژی ترسیم شده، برنامه و نقشه راه خود را تـا رسیدن به ظرفیت 13.6 میلیون تن، با تکمیل زنجیره ارزش در بـالا دست و پایین دست مشخص نموده و تاکنون علاوه بر عملیاتی نمودن پروژه‌های زیرسقفی، مقدمات افزایش تولید را برنامه‌ریزی و مشخص نموده است. 

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که از منظر توازن و بالانس خطوط تولید و افزایش ظرفیت و همچنین صرفه بـه مقیاس سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی و به تولید رساندن کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت صنعت فولاد شادگان نیز گام مهم دیگری از برنامه های توسعه شرکت فولاد خوزستان بوده و در حال حاضر تکمیل بخش فولادسازی این مجموعه اقدامی استراتژیک در جهت تحقق اهداف استراتژیک شرکت می‌باشد.

فروش فولاد خوزستان در سالی که گذشت
این شرکت فروردین سال 99 را نیز با موفقیت در تولید و ‌فروش  پشت سر گذاشت که این روند ادامه دارد. فولاد خوزستان هر ماه در بازه‌ی 300 تا 330 هزار تن تولید محصول نهایی دارد که در فروردین نیز 245 هزار تن تولید داشته است. این فولادساز در سال گذشته بطور متوسط هر ماه 314 هزار تن فـروش داشت که در فروردین سال جاری نیز توانست 330 هزار تن فـروش داشته باشد. 

فخوز نماد بورسی این شرکت در فروردین توانسته فـروش خوب 1،750 میلیارد تومانی را ثبت کند. میانگین فروش ماهانه شرکت در سال 98 برابر با 1،328 میلیارد تومان بوده است. 

نرخ‌های فـروش صادراتی شرکت در فروردین نسبت به ماه گذشته افزایش داشته‌اند و نرخ فـروش بلوم و بیلت صادراتی برابر با 54،819  و اسلب صادراتی برابر با 53،391 ریال برای هر کیلو بوده است. نرخ داخلی بلوم و بیلت و اسلب نیز به ترتیب برابر با 45،689 و 49،820 ریال به ازای هر کیلو است.
ارسال نظرات
موضوعات روز