سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
تیتر20 بررسی می کند؛
قیمت هایی که از سوی نهادهای دولتی برای خودروهای داخلی لحاظ شده، بسیار پایین تر از نرخ های بازار است و سود این شکاف قیمتی نه در جیب شرکت های خودروساز، بلکه سهم دلالان و واسطه گران می شود.
کد خبر: ۴۳۱۷۵
سرنخ پرواز قیمت پراید
تیتر20 - قیمت پراید این روزها در بازار خودرو سر به فلک زده، چه آنکه خبرها از 80 تا 90 میلیون تومانی شدن این محصول خبر می دهند.

پراید تا همین دو سه هفته پیش قیمتی حدود 70 میلیون تومان داشت، اما در این مدت پی در پی جهش کرده و گویا به مرز 90 میلیون تومان نیز رسیده است. 

این رشد قیمت اما نه در کارخانه و توسط گروه خودروسازی سایپا، که در بازار و به دلایل اقتصادی رخ داده است.

پراید قرار است تا تیر ماه امسال از چرخه تولید حذف شود و تا به امروز نیز سایپا دو مدل آن (132 و 111) را کنار گذاشته است. 

قائدتا خودرویی که قرار است به طور کامل از چرخه تولید حذف شود، نباید رشد قیمت را به خود ببیند، اما پراید مانند دیگر حذفی های خودروسازی ایران خلاف جهت معمول حرکت کرده است. 

اینکه چرا پراید این چنین در مسیر رشد قیمت افتاده، دلایل مختلفی دارد که بررسی آن در این مجال نمی گنجد. در حال حاضر اما نکته اینجاست که جهش قیمت پراید توسط سایپایی ها رخ نداده و آنها نفعی از این گرانی نمی برند.

اثبات این موضوع نیز کار سختی نیست، چه آنکه سایپا مانند ایران خودرو مجاز به تعیین قیمت محصولات خود نبوده  و جایی دیگر در این مورد تصمیم گرفته می شود.

دیگر این را تقریبا همه می دانند که قیمت گذاری خودروهای داخلی به صورت دستوری توسط نهادهای دولتی یا فراقوه ای صورت می گیرد.

تا همین حدودا دو سال پیش، شورای رقابت مسئول قیمتگ گذاری خودرو بود و در حال حاضر هم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار. 

بنابراین نه سایپا و نه ایران خودرو عملا اختیاری تام برای تعیین قیمت محصولات خود ندارند. این هم که قیمت ها در بازار بالا رفته نه اینکه خودروسازان در این ماجرا مقصر نباشند، اما به نظر می رسد نفعی هم نمی برند، زیرا آنها مجبورند محصولات خود از جمله همین پراید را با قیمت های دستوری به فروش برسانند.

قیمت هایی که از سوی نهادهای دولتی برای خودروهای داخلی لحاظ شده، بسیار پایین تر از نرخ های بازار است و سود این شکاف قیمتی نه در جیب شرکت های خودروساز، بلکه سهم دلالان و واسطه گران می شود. 

طبق گزارش ها،  آخرین قیمتی که این شرکت برای پراید در نظر گرفته زیر 40 میلیون تومان و متعلق به پنج ماه پیش است، حال آنکه طی یک سال و نیم گذشته نرخ این خودرو در بازار همواره بالاتر بوده است.

قیمت پراید در بازار طی این مدت، گاهی 50 میلیون، گاهی 60 میلیون، گاهی 70 میلیون بوده و حالا هم به 80 تا 90 میلیون تومان رسیده، حال آنکه سایپا اجازه پیدا نکرده این خودرو را بیش از 40 میلیون تومان بفروشد.   
  
بنابراین رشد شدید قیمت پراید در بازار، ریشه در مسائلی مانند نوسانات اقتصادی، تورم انتظاری و البته خروج قریب الوقوع آن از چرخه تولید دارد.

شاید از این جهت هم که پراید ارزان ترین و پر فروش ترین خودرو داخلی به شمار می رود و رقیبی ندارد، منحنی قیمت آن دو سه ماه مانده به حذف، تا این حد صعودی شده است. 

این را نیز نباید فراموش کرد که تورم انتظاری شهروندان ایرانی بسیار بالاست و آنها در مورد بسیاری از کالاها از جمله همین خودرو، گمان به رشد قیمت آنها در آینده می برند. 

در چنین فضایی بود که پراید با قیمت 70 میلیون تومان نیز فروش رفت و حالا هیچ بعید نیست با نرخ های جدیدش نیز مشتری داشته باشد.

 شاید پیدا شوند مشتریانی که گمان می کنند چند ماه دیگر باید پراید یا خودروهایی نزدیک به آن مانند تیبا را با چندین میلیون تومان گران تر از حالا بخرند و از همین رو ناچارا با پراید 80 تا 90 میلیونی نیز به نوعی کنار می آیند.

ارسال نظرات
موضوعات روز