سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تیتر20 بررسی می کند؛
جذابیت بازار خودرو مانند برخی کالا ها وابزارهای دیگر به این خاطر است که در حال حاضر علاوه بر کسب سود به دلیل فقدان بازارهای مالی مناسب برای افراد، متضمن اصل سرمایه ،حفظ قدرت خرید و قابلیت نقدشوندگی بالا برای آنان است.
کد خبر: ۴۳۶۷۲
نقدی بر فروش فوق العاده خودرو
تیتر20 - پس از کش و قوس های فراوان در پی افزایش سرسام آور قیمت خودرو طی یکی دو سال گذشته سرانجام مسوولان امر برای تنظیم بازار خودرو و جلوگیری از اجحاف در حق مصرف کننده راهکاری جدید ارایه داده اند که به زعم خودشان می توان مانع از بروز و ظهور تلاطم ها و موج های جدید گرانی خودرو شود.

این طرح برای جلوگیری از دلال بازی شرایطی را برای متقاضیان خرید خودرو مطرح کرده است ؛متقاضی باید 18سال سن ودارای گواهینامه باشد،ثبت نام کنندگان برای خرید خوردو نباید قبلا از خودروهای ثبت نامی استفاده کرده باشند؛متقاضیان نباید دارای پلاک جاری باشند وهمچنین سند خودرو به مدت یک سال در رهن باقی خواهند ماند.این طرح از یک سو به دلیل دارا بودن وجه شعاری خوب ومنطق کمپینی خوب به نظر می رسد ولی آیا می تواند حق را به حق دار رساند.هرچند در نیت خیر طراحان این طرح شکی نیست اما در این میان ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.

یکم:چرا حق و حقوق مصرف کنندگان خودرو پس از این همه مدت و وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مصرف کنندگان وکسب سودهای چند صد درصدی دلالان این بازار یکباره برای مسوولان ذی ربط مهم شده است. چه دلیل یا دلایلی وجود دارد که برای اتخاذ این گونه تصمیمات این قدر دیر به فکر می افتند؛به بیان دیگر کند بودن روند اتخاذ این گونه تصمیمات تعمدی است یا ریشه در چند گانگی نهاد ها و سازمان های دخیل در موضوع دارد.

دوم: وقتی با وجود این گونه مراجع و نهاد و سازمان تصمیم گیر درباره قیمت گذاری خورو، بازار آن با روش های گوناگون مسیر مورد نظر سودجویان (به زعم مسوولان) را طی می کند اصلا از لحاظ ماهوی وجود این گونه مراجع لازم است و بودن آنها زیر سوال نمی رود.

سوم: با توجه به در پیش بودن فصل سفر که به طور طبیعی با توجه به افزایش حجم تقاضا ،قیمت ها افزایش پیدا می کند این طرح توان تنظیم عرضه وتقاضا را خواهد داشت.همانطور که اشاره شد این طرح صورت زیبا و منطق کمپینی ظاهری زیبایی دارد اما به نظر نمی رسد که توان تنظیم دستوری عرضه و تقاضا را داشته باشد.ضمن اینکه با توجه به تجربه در سایر موضوعات بازرسی از انبارها وشرکت ها به منظور جلوگیری از احتکار هیچ گاه چاره ساز واقع نشده است و صرفا مسکنی موقت بوده است.

البته نکات دیگری نیز قابل بررسی است اینکه بازهم افرادی که از بازار خودرو سود می برند می توانند در ازای پرداخت مبلغی ناچیز از کد ملی برخی افراد دیگر برای ثبت نام خودرو استفاده کنند کما اینکه این مورد در خصوص خرید و فورش انواع وام ها نیز ثابت شده است.

از سوی دیگر این پرسش پیش می آید که کدام مرجع می تواند به مصرف کننگان بگوید که شما می توانید تنها یک خودرو داشته باشید.

به بیان دیگر تمام این راهکارهایی که ارایه می شود تنها مصرف کوتاه مدت دارد وبعد از مدتی بازار در برابر آن مقاوم شده و راه دیگری را در پیش می گیرد. به بیان ساده تر با توجه به وضعیت اقتصادی کشوردر شرایط فعلی ،تاثیر تحریم ها،نوسان نرخ ارز نمی توان توقع داشت که تنها با صدور دستور العمل وبخشنامه خودرو را از یک کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی تبدیل کرد.

در واقع خودرو مانند برخی کالا ها وابزارهای دیگر، در حال حاضر علاوه بر کسب سود به دلیل فقدان بازارهای مالی مناسب، متضمن اصل سرمایه ،حفظ قدرت خرید و قابلیت نقدشوندگی بالا است.

بنابراین بسیار طبیعی است که بخشی از نقدینگی موجود در جامعه را به سوی خود جلب کند.در اینجا بازهم باید تاکید کرد که این گونه طرح ها کوتاه مدت هستند و در کنار آن دستگیری سلطان ها دردی را دوا نمی کند و تنها برای مدت کوتاهی فعالین این بازار را وادار به عقب نشینی می کند. روند طی شده بازار سکه بعد از اعدام سلطان سکه به راحتی قابل بررسی است.

ارسال نظرات
موضوعات روز