پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
تیتر20 بررسی می کند؛
مدیران ایران کیش با چه برنامه عملیاتی قادر خواهند بود تا از وابستگی به درآمدهای پوز فاصله گرفته و درآمدهای غیرشاپرکی خود را افزایش دهند؟
کد خبر: ۴۴۱۶۸
ایران کیش چقدر توان خروج از وابستگی به درآمدهای پوز را دارد؟
تیتر20 - نرخ بازده حقوق صاحبان سهم در شرکت ایران‌کیش حدود نصف متوسط این نرخ در دیگر شرکت‌های پرداختی است. بررسی گزارش های مالی منتشر شده در مقطع 6 ماهه و 9 ماهه سال 98 نشان می دهد نرخ بازده حقوق مالکانه یا همان حقوق صاحبان سهام در ایران کیش 11.2 درصد بوده در حالی که متوسط این نرخ در میان 4 شرکت آسان پرداخت پرشین، به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان و ایران کیش در گزارش 6 ماهه سال 98 حدود 21.2 بوده است.
 
این نسبت البته برای ایران کیش در پایان سال مالی 98 به حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده اما برای ارزیابی عملکرد مدیران این شرکت باید منتظر بروزرسانی محاسبه همین شاخص در دیگر شرکت های پرداختی بود.

این در حالی است که به گفته پیمان طبری، مدیرعامل شرکت ایران کیش در مجمع عمومی سالانه این شرکت که چندی پیش برگزار شد، «ایران کیش به دنبال ایجاد و توسعه درآمدهای غیرشاپرکی از طریق خدمات ارزش افزوده است و در سال جدید با تمرکز بیشتری در این مسیر حرکت خواهد کرد.» بنابراین بیراه نیست اگر برای پیش بینی میزان موفقیت طبری و تیم مدیران او در ایران‌کیش در تحقق این هدف، موفقیت این تیم در محقق کردن برنامه اعلام شده پیشین برای سال 98 مبنی بر افزایش سهم درآمدها از بسترهای غیر کارتخوان، را بررسی کنیم.

با بررسی بولتن اقتصادی شاپرک طی سال 98 سهم ایران کیش از تعداد و مبلغ تراکنشهای اینترنتی به شرح جدول ذیل است:

درصد تغییر

سهم از مبلغ تراکنش

سهم از تعداد تراکنش

15

1.4

0.78

فروردین

0.08

1.55

0.69

اردیبهشت

0.01-

1.63

0.69

خرداد

0.05-

1.61

1

تیر

26

1.57

099

مرداد

24-

1.82

1.17

شهریور

24-

1.59

1.64

مهر

0.01-

1.34

1.91

آبان

13-

1.35

2.01

آذر

0.04-

1.21

1.94

دی

24-

1.17

1.88

بهمن

--

0.93

2.08

اسفند



بر اساس این جدول به روشنی می توان گفت، طی سال 98 و با وجود اینکه افزایش سهم درآمد شاپرکی از کانالهای غیرکارتخوان در برنامه ایران کیش قرار داشته و طبق گفته مدیران این شرکت تعداد درگاه های اینترنتی ارائه شده توسط ایران کیش افزایشی 500 درصدی داشته، تغییر معناداری در سهم ایران کیش از تراکنشهای اینترنتی بوجود نیامده است. به این ترتیب که بیشترین سهم این شرکت در اسفند ماه 98  حدود 2.08 درصد تراکنشها بوده که تنها 1.37 درصد بیشتر از کمترین سهمش بوده است.

نکته مهم تر اینکه سهم ایران کیش از مبلغ تراکنش های اینترنتی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز یافته است. کنار هم قرار دادن این دو شاخص با در نظر گرفتن گزارش رشد 5 برابری درگاه های تعریف شده توسط ایران کیش طی سال 98 تحلیلگران را به این نتیجه می رساند که در بحث توسعه درگاهها در این شرکت، کیفیت لازم در ارائه درگاه ها چندان مورد نظر مدیران تصمیم گیر در این شرکت نبوده و تنها بر افزایش تعداد درگاه ها تمرکز و هدفگذاری شده است.
 
نتیجه چنین عملکردی را می توان در صورت های مالی این شرکت نیز مشاهده کرد؛ سود عملیاتی شرکت ایران کیش با وجود گزارش های مثبتی که مدیران این شرکت سعی کردند در مجمع عمومی آن ارائه کنند، افت سود عملیاتی است؛ بنابر صورت های مالی منتشر شده مربوط به سال مالی 98 سود خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات در ایران کیش طی سال 98 نسبت به سال 97 کاهش پیدا کرده است که موجب شده اگرچه سود خالص اندکی افزایش یابد ولی نهایتا سود پایه هر سهم نسبت به سال مالی قبل تر کاهش بیابد. 

در نتیجه همین عملکرد نیز سود تخصیص یافته به سهامداران در سال مالی 98 با افتی قابل توجه مواجه شد، به طوری که سود تعلق گرفته به هر سهم ایران کیش در مجمع عمومی امسال با کاهش نسبت به سال گذشته تنها 86 ریال بود، این در حالی است که ایران کیش در پایان سال مالی 97 به هر سهم خود 165 ریال سود تخصیص داده بود و این یعنی تقریبا کاهش 50 درصدی سود سهامداران در سال مالی گذشته!

بنابر این پرسش اصلی اینجاست که مدیران ایران کیش با چنین عملکرد و ظرفیتی در سایر ابزارهای پرداختی، به جز کارتخوان، با چه برنامه عملیاتی قادر خواهند بود تا از وابستگی به درآمدهای پوز فاصله گرفته و درآمدهای غیرشاپرکی خود را افزایش دهند؟ ادعایی که شاید به مذاق سهامداران شیرین بوده و طرح خوش آب و رنگی به نظر برسد، اما از منظر فعالین صنعت هنوز با اما و اگرهای پررنگی روبه روست.

ارسال نظرات
موضوعات روز