دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
تیتر 20 بررسی می کند؛
تجربه سال های قبل نشان می دهد که بازار خودرو این گونه نخواهد ماند و حالا کمی دیر یا زود به روال عادی بازخواهد گشت . در این میان برنده کسانی هستند که جای پای خود را محکم کرده و ارزش برندی خود را افزایش بدهند
کد خبر: ۴۴۲۳۴

این برند چینی می تواند جای خالی خودروهای ژاپنی،کره ای و اروپایی را در ایران پر کند؟

تیتر20 - بازار خودروی ایران همواره یکی از بازارهای جذاب و پر کشش برای برندهای داخلی وخارجی به شمار می رود. 

در این بازار عرضه محصولات به روز با طراحی زیبا و البته کیفیت و قیمت مناسب تر تعیین کننده است . طبعیتا برنده بازار کسی خواهد بود که با توجه به برندها و سگمنت های موجود در بازار بداند چه زمانی ،با چه محصولی،چه قیمت و چگونگی نحوه ارائه خدمات وارد این بازار شود،مانند کاری که چری و مدیران خودرو انجام دادند.

آنها ابتدا با خودروهای اقتصادی به دلیل تقاضای بالایی که برای آن وجود داشت (همچنان دارد) آرام آرام جای پای خود را محکم کردند.اما این آغاز ماجرا بود چرا که عملکرد سال های بعد آنها نشان می دهد مدیران خودرو در کنار فروش و ارائه خدمات خودرهای ارزان قیمت ،به توسعه بازار،افزایش سهم وتنوع سبد محصولات خود فکر می کردندو مترصد فرصتی بودند تا بتوانند برنامه های گسترده خود برای حضور در سایر کلاس های قیمتی را عملیاتی کنند،این فرصت با افزایش قیمت خودروهای وارداتی برای آنان به دست آمد و همان راهی را رفتند که پیشتر کره ای با افزایش قیمت خودروهای ژاپنی طی کرده بودند.

این خودروساز چینی(چری) به همراه شریک ایرانی اش قصد داشت خلا خودروهای وارداتی اعم از ژاپنی،کره ای و اروپایی را با محصولاتش پر کند و در بازاری بین این دو قراربگیرند به بیان دیگر افرادی بودند که تمایل به استفاده از محصولات ایرانی به دلایل مختلف را نداشتند و از سوی دیگر توان خرید خودروهای اروپایی ، ژاپنی وکره ای را هم نداشتند.در واقع دنبال محصولی بودند که از نظر تنوع ،قیمت وشکل خودرو مابین این دو قرار بگیرد.در این میان مدیران خودرو با سرعت قابل توجه اقدام به افزایش تنوع در سبد محصولات خود کرد و به کلاس های قیمتی بالاتری واردشد.

البته آنها با اتخاذ استراتژی فروش خودروهای لوکس ارزان قیمت وارد کلاس خودروهای سی بی یو نیز شدند و توانستند سهم مناسبی از بازار بگیرند. ولی تغییر برخی فرایندهای سیاسی - اقتصادی تاثیرگذار مانند اعمال تحریم ها و افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت خودرو در بازار ایران شدند به نحوی که برخی خودروهایی که قرار بود لوکس ارزان قیمت باشند،اکنون وارد باشگاه نیم میلیاردی ها شدند. هر چند این مساله به طور طبیعی باعث کاهش تقاضا در بازار خودروی ایران شده است و در کل تمام خودروسازن با افت فروش مواجه شده اند.اما با نگاهی به عملکرد مدیران خودرو با برند چری و ادامه حضور آنها در بازار خودرو پی می بریم که میزان افت فروش آنها فقط به میزان افزایش نرخ ارز و خودرو نبوده است.

به طور معمول تاثیر این وضعیت بر بازار شرکت مدیران خودرو مانند سایر خودروسازان دیگر است . افزایش قیمت ها و جابه جایی سگمنت قیمتی خودروها انگیزه و سایز بازار را کم و کوچک تر می کند. چون توانایی و قدرت خرید کاهش پیدا می کند اما نه به اندازه افزایش قیمت ها . یعنی این طور نیست که اگر قیمت ها 3 برابر شده باشند و به همان میزان از حجم بازار کاسته شده باشد.

 در حال حاضر به نظر می رسد بخش عمده ای از تقاضاهایی که در حرکت به سمت خودروهای وارداتی و سی بی یو بودند به سمت محصولاتی مانند محصولات مدیران خودرو هدایت می شود. در واقع خریداری که توان خرید خودرویی مانند هیوندایی یا کیا را ندارد ترجیح می دهند که به سگمت پائین تر شیفت کرده و محصولاتی مانند محصولات مدیران خودرو را خریده و استفاده کند.

هر چند این افزایش قیمت تنها مختص محصولات مدیران خودرو نیست بلکه تمام محصولات موجود در بازار خودرو ایران با این وضعیت روبه رو شده اند. در واقع الان بحث مرتبط تورم وکاهش ارزش پول است .در این شرایط قطعا یک بخش از مشتری ها ثابت مانده و یک بخش دیگر به دلایل مختلف ترجیح می دهند که از سگمنت بالاتر به سگمنت پائین تر شیفت پیدا کنند.

البته باید در نظر داشت که اقبال به برندهایی نظیر محصولات مدیران خودرو صرفا عدم توانایی خرید یا افزایش قیمت نیست بلکه عمده ترین دلیل به عملکرد و سرعت به روز شدن خودروسازان چینی و برنامه ریزی دقیق و گام به گام آنها با سایر رقبای بازار مرتبط می شود .

این حرکت بر اساس شناخت بازار و برنامه موجب شده است که خودروهای چینی طی سال های گذشته از نظر درک برند و محصول برای مردم بیشتر جا بیافتند و آن ترس و واهمه و استرسی که در مورد خودروهای چینی وجود داشت بسیار کمتر وکمرنگ تر شده است .اعتماد بیشتر شده است . 

هر چه قدر که زمان گذشته است اعتماد مردم هم بیشتر شده است . سرعت عمل خودروسازان چینی مانند مدیران خودرو هم طی این سال ها از نظر تنوع محصولات زیاد بوده و سبد محصول کامل ترشده و  کیفیت نیز بالاتر رفته است .تمام این عوامل دست به دست هم داده و موجب شده اند که این محصولات در بازار جا بیفتند .

در این میان با توجه به ممنوعیت واردات نیز تنوع در بازارکمتر شده است اما مدیران خودرو توانسته است با اتخاذ روشی درست نظر برخی مشتریان سگمنت های وارداتی و همچنین بخشی از مشتریان خودروهای داخلی را نیز به خود جلب کند.

اما در بازارهایی مانند بازار خودروی ایران یکی از اصلی ترین پارامترها آینده بازار و چگونگی و نحوه تداوم حضور در آن است ، اگر قیمت دلار افزایشی باشد و تورم هم بالا برود ، آینده به ضرر تمام خودروسازها است .

اما در آینده این امید هست که خودروسازی مانند چری با توجه به تولید و افزایش تعداد محصول و تنوع در ایران شرایط بهتری داشته باشند . به بیان دیگر خودروسازانی مانند چری که در شرایط تحریم ایران راترک نکردند ،می توانند جای پای محکم تری پیدا و از لحاظ برندی نیز جایگاه بالاتری پیدا کنند. 

با این حال تجربه سال های قبل نشان می دهد که بازار این گونه نخواهد ماند و حالا کمی دیر یا زود به روال عادی بازخواهد گشت .در این میان برنده کسانی هستند که جای پای خود را محکم کرده و ارزش برندی خود را افزایش بدهند .برای این کار هم باید تنوع محصول و حضور بیشتری داشته باشند.خدماتش را تقویت کنند .این حضور برای مردم خیلی مهم خواهد بود و پیامی که می رساند این است که فلان خودرو ساز هر اتفاقی هم که بیافتد در بازار حضور دارد.

آنچه مسلم است این است که آینده بازار در بلند مدت به این شکل باقی نخواهند ماند ؛ یا به همین روال ادامه پیدا می کند و مشتری خود را تطبیق می دهد و یا به روزهای خوب و یا حداقل به شرایط نرمال بازمی گردد. در این میان برندهایی مانند مدیران خودرو که در بازار حضور داشته و به تولید و به ارایه خدمات متنوع خود با پشتیبانی شرکت مادر ادامه می دهند و به طور خلاصه از یک ساختار منطقی برخوردار هستند در آینده کار راحت تری در عرصه رقابت خواهند داشت .

چون برندسازی و اعتماد سازی انجام شده است و روزهایی که برندهای بسیاری بازار ایران را ترک کرده بودند،آنها ماندند و به نظر می رسد که وفاداری آنها به مشتری ،سرانجام خوشی برای آنان خواهد داشت،حتی اگر خودروهای لوکس ارزان قیمتشان بیش از نیم میلیارد تومان شده باشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز