سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
اپل از سیستم عامل ios ۱۴ رونمایی کرده و حالا آیفون‌دار‌ها می‌توانند از مواهب سیستم عامل آپدیت شده اپل بهره ببرند، این مطلب جزئیات این آپدیت را به شما عرضه می‌کند.
کد خبر: ۴۴۳۰۶
هر آن‌چه که آیفون‌داران باید از ios ۱۴ بدانندتیتر20- اپل از سیستم عامل ios ۱۴ رونمایی کرده و حالا آیفون‌دار‌ها می‌توانند از مواهب سیستم عامل آپدیت شده اپل بهره ببرند، این مطلب جزئیات این آپدیت را به شما عرضه می‌کند.

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار اپل در کنفرانس WWDC ۲۰۲۰ که این بار به صورت کاملا آنلاین برگزار شد، از سیستم عامل iOS ۱۴ با قابلیت‌های فراوان رونمایی کرد. طبق گفته بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار بود این سیستم عامل iPhoneOS ۱۴ نام‌گذاری شود، اما این اتفاق نیفتاد و ظاهرا اپل تصمیم گرفت نام جا افتاده سیستم عامل خود را تغییر ندهد.

با عرضه iOS ۱۳ قابلیت‌های زیادی به گوشی‌های آیفون اضافه شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌شد به حالت تیره یکپارچه و Memoji اشاره کرد. اما این نسخه از سیستم عامل اپل باگ‌های ریز و درشت زیادی داشت و به همین خاطر کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند نسخه جدید را با تمرکز بر بهبود عملکرد کلی و پایداری طراحی کنند.

البته این بدان معنا نیست که قابلیت‌های جدیدی به iOS ۱۴ اضافه نشده. شاید اپل ظاهر آن را به نسبت قبل تغییر زیادی نداده باشد، اما نرم‌افزار‌ها و قابلیت‌های جدیدی به آن افزوده که آیفون‌ها را بیش از پیش جذاب‌تر و کاربردی‌تر می‌کنند.

سیستم عامل‌های جدید اپل برای چه دستگاه‌هایی منتشر خواهند شد؟

سیستم عامل iOS ۱۴ برای گوشی‌های هوشمند آیفون، iPadOS ۱۴ برای تبلت‌های آیپد، watchOS ۷ برای ساعت‌های هوشمند اپل واچ، tvOS برای ست‌تاپ باکس‌های اپل تی‌وی و macOS Big Sur برای سیستم‌های دسکتاپ اپل معرفی شدند.

تغییرات جدید در iOS ۱۴

۱. App Library

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که در جریان رویداد تازه برای iOS ۱۴ رونمایی شد، App Library نام دارد. این قابلیت با هدف کاهش صفحات مختلف روی هوم اسکرین طراحی شده و به صورت خودکار برنامه‌های مرتبط را درون یک پوشه ذخیره می‌کند.

برای مثال یک دسته Social ایجاد می‌شود و تمام شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ، اینستاگرام، توییتر و … در آن قرار می‌گیرند. در قسمت بالایی صفحه نیز جست‌و‌جو قرار گرفته که می‌توانید برای یافتن برنامه‌های مورد نظر خود از آن کمک بگیرید. همچنین با لمس این قسمت می‌بینید که تمام برنامه‌ها به ترتیب حروف الفبا برایتان به نمایش در می‌آیند.


۲. ویجت‌ها

اپل در iOS ۱۴ همان بخش همیشگی را برای قرارگیری ویجت‌ها در نظر گرفت، اما اکنون کاربران می‌توانند هر ویجتی را که می‌خواهند با هر اندازه‌ای به صفحه اصلی هدایت کنند. همچنین قابلیتی هم تحت عنوان Smart Stack برای کاربران در نظر گرفته شده که با توجه به زمان روز، برنامه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد. مثلا هنگام صبح Apple News (اخبار) و هنگام غروب هم خلاصه‌ای فعالیت‌های روزانه خود را می‌توانید مشاهده کنید.


۳. Picture in Picture

یکی دیگر از بزرگ‌ترین و بهترین قابلیت‌های افزوده شده به سیستم عامل iOS ۱۴، قابلیت Picture in Picture است. نحوه کار Picture in Picture به این صورت است که وقتی یک ویدئویی را از طریق برنامه‌ای پخش می‌کنید و سپس به صفحه هوم برمی‌گردید، آن ویدئو به شکل یک پنجره کوچک در گوشه‌ای از صفحه به نمایش در می‌آید.


۴. سیری

در بین دستیار‌های صوتی همیشه Google Assistant بود که با اختلاف در صدر قرار داشت. اما اپل تصمیم گرفت در سیستم عامل iOS ۱۴ این فاصله را تا حد زیادی کم کند و موفق هم بوده. حالا سیری بعد از اینکه فراخوانده می‌شود از طریق یک آیکون بسیار کوچک روی هوم اسکرین به نمایش در می‌آید و دستورات شما را انجام می‌دهد.

سیری اکنون می‌تواند پیغام صوتی ارسال کند، برنامه‌ها را با سرعت بیشتری برایتان باز کند، و یا از طریق یک اپلیکیشن ترجمه، مکالمات صوتی و متنی شما را با تشخیص خودکار به زبانی دیگر ترجمه کند. این برنامه در حال حاضر از ۱۱ زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، عربی، روسی، کره‌ای، ژاپنی پرتغالی و چینی ماندارین پشتیبانی می‌کند.


۵. Messages

یکی از قابلیت‌های خوبی که پیام رسان اپل دریافت کرد، پین کردن مخاطبین است. بدین ترتیب همیشه می‌توانید مخاطبین مهم خود را در بالاترین بخش داشته باشید و این فوق‌العاده است. علاوه بر این‌ها، قابلیت ریپلای کردن پیام و یا حتی منشن کردن یک شخص خاص هم به Messages اضافه شده تا این برنامه کاربردی‌تر از قبل شود.


۶. نقشه

در میان برنامه‌هایی که بروزرسانی جدید دریافت کرده‌اند، نام نقشه اپل یا همان Apple Maps نیز به چشم می‌خورد. این برنامه اکنون با کمک سرویس Zagat و AllTrails می‌تواند به شما مکان‌های بهتر و جالب‌تری برای مسافرت پیشنهاد دهد. همچنین در یک سری از شهر‌های خاص در آمریکا از حالت دوچرخه سواری نیز پشتیبانی می‌کند.

با کمک قابلیت EV routing، آن دسته از افرادی که از ماشین‌های الکتریکی استفاده می‌کنند می‌توانند از شارژ فعلی ماشین خود و همچنین ایستگاه‌های مورد نظر جهت شارژ وسیله نقلیه آگاه شوند. البته هنوز اپل دقیقا مشخص نکرده چه ماشین‌هایی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.


۷. CarKey

یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که اپل به سیستم عامل iOS ۱۴ افزوده، امکان باز کردن قفل در ماشین با آیفون از طریق NFC است. البته فعلا سری ۲۰۲۱ BMW۵ از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و انتظار داریم به مرور زمان به تعداد این ماشین‌ها افزوده شود.

یکی از جالب‌ترین نکات در رابطه با CarKey، امکان به اشتراک گذاری رمز NFC با شخص دیگر صاحب آیفون است. بدین ترتیب اگر شما در محلی که ماشینتان قرار دارد حضور نداشته باشید، می‌توانید با به اشتراک گذاری این کد با یکی از دوستان یا آشنایان خود، به آن‌ها امکان دسترسی به ماشین را بدهید. این قابلیت در iOS ۱۳ نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.


۸. App Clips

در اپ استور iOS ۱۴ قابلیت جدیدی تحت عنوان App Clips قرار گرفته که به شما این امکان را می‌دهد بدون نیاز به نصب آن برنامه، به بخشی از آن دسترسی داشته باشید. این قابلیت به شکل کادر‌های کوچک از طریق وب، Messages یا نقشه به نمایش در می‌آید.

مثلا اگر برای پرداخت به برنامه خاصی نیاز دارید می‌توانید از طریق این قابلیت به جای نصب کامل برنامه، به بخشی از آن دسترسی پیدا کنید. اپل برای این منظور کد QR مخصوصی را طراحی کرده که از NFC و کد‌های تصویری برای دسترسی به App Clips بهره می‌برد. این قابلیت حتی از طریق App Library نیز در دسترس قرار دارد.

لازم به ذکر است گوشی‌های آیفون SE نسل یک و دو، آیپد تاچ نسل ۷، آیفون ۶ s تا آیفون ۱۱ پرو مکس می‌توانند به سیستم عامل iOS ۱۴ بروزرسانی شوند.


۹. امکان اضافه‌کردن ماسک صورت به میموجی

به‌لطف به‌روزرسانی جدید، کاربران می‌توانند در میموجی‌ها از ماسک صورت استفاده کنند. اپل همچنین امکان ساخت و ویرایش میموجی را در مک فراهم کرده است؛ به‌روزرسانی جدیدی که ارتباطی مستقیم با شرایط فعلی دنیا به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دارد.


۱۰. تغییرات امنیتی iOS ۱۴

قابلیت‌هایی تازه مثل:

  • مخفی کردن محل دقیق لوکیشن
  • جلوگیری از دنبال شدن توسط اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها
  • و واضح‌تر بودن استفاده از میکروفن یا دوربین در برنامه‌های مختلف

لیست آیفون‌هایی که iOS ۱۴ را دریافت می‌کنند

  • آیفون SE
  • سری آیفون ۶S
  • سری آیفون ۷
  • سری آیفون ۸
  • آیفون X
  • آیفون XR
  • سری آیفون XS
  • سری آیفون ۱۱
  • آیفون SE جدید

WatchOS ۷

اپل واچ به‌عنوان محبوب‌ترین ساعت هوشمند جهان تا به‌حال ۵ نسل را پشت‌سر گذاشته است و WatchOS به‌عنوان رابط کاربری این ساعت‌ها یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها محسوب می‌شود. اپل در جریان رویداد WWDC امسال از نسخه هفتم این سیستم‌عامل گجت‌های پوشیدنی خود رونمایی کرده است. قابلیت‌های اشتراک شخصی‌سازی‌های واچ‌فیس، بهبود در قابلیت‌های ورزشی و سلامتی از جمله تغییرات این نسخه هستند، اما کدام ساعت‌های اپل آپدیت را دریافت خواهند کرد؟

اپل واچ سری ۱ و اپل واچ سری ۲ نسخه جدید WatchOS را دریافت نخواهند کرد و Watch OS ۶ آخرین آپدیت بزرگ آن‌ها بوده است. طبق اعلام اپل انتهای سال جاری میلادی ساعت‌های هوشمند زیر نسخه هفتم این سیستم‌عامل را دریافت خواهند کرد:

  • اپل واچ سری ۳
  • اپل واچ سری ۴
  • اپل واچ سری ۵/ برترین ها
ارسال نظرات
موضوعات روز