شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
تیتر20 شرایط تولید گروه صنعتی بارز برای سال 99 را بررسی می کند؛
در حال حاضر گروه صنعتی بارز به رغم تمام مشکلات ونگرانی های که درباره آینده به خصوص از جانب تامین ارز مورد نیاز دارد،بازهم درحال حرکت بر اساس برنامه مدون این گروه برای سال جاری است.
کد خبر: ۴۵۰۱۵
تاثیر طرح های توسعه ای "بارز "در بازار تایر/ توسعه در گرو تخصیص ارز
تیتر20 - صنعت کشور این روزها با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کند از یک سو افزایش نرخ ارز،رکود ، تورم و از سوی دیگر ویروس کویید 19فضای کسب وکار در سال 99 را تحت تاثیر خود قرار داده است .اما به نظر می رسد که گروه صنعتی بارز همزمان با دست وپنجه نرم کردن با این مشکلات درتلاش است تا به اهدف مدون مندرج در استراتژی سال 99 دست پیدا کند.

البته آنچه که  شواهد نشان می دهد در حال حاضر گروه صنعتی بارز به رغم تمام مشکلات ونگرانی های که درباره آینده به خصوص از جانب تامین ارز مورد نیاز دارد،بازهم درحال حرکت بر اساس برنامه مدون این گروه برای سال جاری است.چرا که سال 98 به رغم ناملایمات از جمله ممنوعیت صادرات از نیمه دوم سال 97 ودورشدن از اهداف صادراتی بازهم سال خوبی برای این تولید کننده تایر کشورمان بود.

کارنامه 98 در یک نگاه
گروه صنعتی بارز در سال مالی 98 موفق شد فروش محصولات خود را به 2.307 میلیارد تومان افزایش دهد که به نسبت فروش 1.494 میلیارد تومانی در دوره مشابه سال قبل 54 درصد رشد داشته است. برای سال 99 نیز فروش 3200 میلیارد تومانی را در برنامه کاری خود پیش‌بینی کرده‌است.

سود عملیاتی گروه صنعتی بارز نیز در سال مالی 98 با افزایشی معادل 142 درصد، به بیش از 289 میلیارد تومان و سود خالص شرکت نیز با افزایش 145 درصدی به نسبت سال مالی 97 به رقمی بیش از 185 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.گروه صنعتی بارز نیزاولین تولید کننده لاستیک رادیال در کشور است و 45 درصد از تولید لاستیک کل کشور متعلق به این شرکت است .

همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده گروه صنعتی بارز طی سال گذشته 107 هزار تن انواع لاستیک تولید کرده است و این در حالی است که سایر رقبا کمتر از 25 هزار تن تولید داشته‌اند. برای سال 99 نیز برنامه تولید 120 هزار تن لاستیک را در بودجه پیش‌بینی کرده‌ اند که در صورت تحقق این میزان تولید بیش از نیمی از نیاز کشور تامین خواهد شد.

 اما با توجه به روند افزایشی نرخ ارز و تغییر سیاست دولت مبنی بر عدم در اختیار دادن ارز دولتی به این تولید کننده ،امکان دارد که نتوانند آنچه که مورد انتظار است به اهداف مدون شده دست پیدا کنند.این در حالی است که ممنوعیت واردات نیز مانع از ارزآوری برای این گروه وصنعت کشور شده است .بر اساس اظهارات مدیران این گروه به رغم ممنوعیت صادرات تایر از شهریور ماه 97، تنها در 6 ماهه ابتدای سال 97 موفق شده اند که 82 درصد از برنامه صادرات کل سال را محقق کنیم.

این یک سوی قضیه است وسوی دیگر آن سهم بالای بارز در تولید کشور است .به نحوی که بر اساس آمار منتشر شده 45درصد از نیاز کشور که شامل انواع محصولات از سبک ترین تا سنگین ترین نوع لاستیک می شود در این گروه تولید می شود.اما در عین حال افزایش نرخ ارز وسایر هزینه های مترتب بر تولید دستیابی به اهداف را کمی سخت تر کرده است.

چشم انداز بارز  
 گروه صنعتی بارز پیش از شروع سال جدید سال جدید با توجه به بررسی وپیش بینی ها وبرنامه های توسعه ای  اقداماتی انجام داد که بتواند تولید سال 99 رابدون هیچ مشکلی استارت بزند، به همین دلیل انبارها برای 3یا 4ماه شارژ شد ومواد اولیه تهیه شد.

اما برای سال جدید برنامه ها به هم ریخت .یکباره اعلام شد که دیگر ارزدولتی به تولیدکنندگان تایر تعلق نمی گیرد وباید آنها از ارز نیمایی استفاده کنند.این در حالی است که ارز نیمایی نیز از التهاب بازار ارز متاثر می شود .در همین حال صادرکننده ای که ارز نیمایی اش را تحویل نمی دهد دولت را در تامین ارز نیمایی دچار مشکل میکند واین مشکل به سایر تولید کنندگان سرشکن می شود . این مساله موجب می شود برای شارژ مجدد ،تامین مواد وخریدهای جدید به ارز نیازداشته باشند. ولی تغییر سیاست به خودی خود تاثیر بسیار زیادی درعوض شدن شرایط دارد.

تفاوت ارز دولتی ونیمایی طبیعتا تاثیر بسیار زیادی بر روند کاری بارز خواهد گذاشت.به بیان دیگر برای تامین ارز مورد نیاز با افزایش دوبرابر یا 100درصدی مواجه شده اند اما تنها اجازه افزایش قیمت به میزان 30درصد داده شده است.هر چند اجازه این میزان افزایش به منظور حمایت از مصرف کننده صادر شده است اما از سوی دیگر بنابر نوع محصول 5تا30درصد مواد به کار رفته در تایر وارداتی است ودر شرایط فعلی ناخواسته هزینه تولید با تمام عوامل آن را افزایش شدید داده است. 

به بیان دیگر تغییر وافزایش شدید نرخ ارز برای خرید مواد اولیه وتامین نیازها برای تولید کنندگان آزار دهنده شده است. البته این به معنی این نیست که فروشنده خارجی نرخ محصولاتش را بالا برده است بلکه کاهش ارزش پول ملی وبرابری آن در برابر دلار موجب این مساله شده است .

گروه صنعتی بارز نیز از این امر مستثنی نبوده طبیعتا برای تامین وتهیه دلار با مشکل مواجه هستند.روی دیگر این سکه تامین مواد اولیه از تولید کنندگان داخلی است وحتی می توان گفت به مراتب سخت تر هم هست چرا که نوسانات وتغییر نرخ ها در ایران با سرعت بسیار بالایی رخ می دهد وعملا تمام برنامه ریزی ها را به هم می ریزد.این گونه عوامل به خودی خود موجب خواهد شد که تولید محصول با اما واگرهایی ادامه پیدا کند.در این شرایط به نظر می رسد که توقع این گروه این باشد که دولت به نحوی از آنان حمایت کند که بتواند هزینه های افزایش تولید را پوشش بدهد ویا اجازه مجدد افزایش قیمت را بدهد.

چرا بعضی از محصولات گروه بارزمخصوصا بایاس که تایرهای نخی هستند ودرصد بیشتری کائوچو هم مصرف می کنند شاید الان ضرر ده باشند وممکن است که شرکت تصمیم بگیرد حجم تولید برخی از محصولات را کاهش بدهد.به طور طبیعی این کاهش تولید در بازار مصرف این محصول اثر گذار خواهد بود. در عین حال به گفته مدیران این گروه تا آنجا که به بارز مربوط شود تمام تلاش خود را برای تنظیم بازار به کار می برد.اما بخشی از این قضیه خارج از حیطه گروه هست ودست نهادهای دولتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی است.آنها هستند که باید فروش این 14هزار تایر را مدیریت کنند. در حال حاضر در صنعت مانند بسیاری از صنایع دیگر گران فروشی وجود دارد وخیلی از این ها نیز به پای بارز نوشته می شود .

این باور وجود دارد که  بارز با توجه به رکورد تولید وفروش است چرا بازهم محصولاتش را گران می فروشد؟ بارز در واقع می تواند 400نمایندگی  خود را با ابزارهای تنبیهی وتشویقی مدیریت کند.

اما با این حال با توجه به تمام دغدغه ها وشرایط سخت ایجاد شده برای تولید فعلا با افزایش 30درصدی سبدهای محصول بارز همچنان توزیع می شوند و بعضی از محصولات نیزبا توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید کاهش یافته است. در عین حال به نظر می رسد این وضعیت در طرح های توسعه ای وهمچنین تولیدی این گروه تاثیر گذار باشد.

تحقق این مهم در گرو تخصیص ارز است که در پی آن می توانند ماشین آلات مورد نیاز را تامین واشتغالزایی جدید انجام بدهند.ولی به نظر می رسد که ادامه شرایط موجود نه تنها مانع از این امر می شود بلکه در ادامه امکان دارد که با کاهش اجباری تولید که متاثر از افزایش نرخ ارز است، شاهد افزایش مجدد قیمت تایر در بازارباشیم.

اما در عین حال با توجه به عملکرد سال های گذشته ،این نکته را نباید از نظر دور کرد که عوامل بیرونی ممکن است در تولید وکیفیت ومیزان رضایت مشتری اثر گذار باشد ولی در همین حال گروه بارز برای اینکه در جایگاهی که هست بماند و به اهداف خودش برسد قصد دارد و می خواهد که پیشرفت بیشتری داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز