شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
گزارش ویژه تیتر20
در دنیا، نهادهای مالی عموما یکی از بازیگران فعال در حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و بانک‌ها نقشی تأثیرگذار در این بخش برعهده دارند.
کد خبر: ۴۵۵۱۶
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
تیتر20- در شرایط دشوار اقتصادی، عموما حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله بخش‌هایی هستند که بیشترین آسیب و دشواری را متحمل می‌شوند و مستعد بالاترین سطح خسارت و زیان هستند. 

پیکر نحیف فرهنگ عموما زیر بار چرخ‌های اقتصاد جزو اولین قربانیان بحران‌های اقتصادی و تورمی است که نیازمند حمایت بیشتری است و نهادهای مالی از جمله بانک‌ها می‌توانند با حمایت منطقی و درک به‌موقع و مطالعه هوشمندانه جوانب سودآوری کار، اقدامات مؤثری در راستای حمایت از عرصه فرهنگ و هنر انجام دهند و  نیز آسیب‌ها و زیان‌های احتمالی را در این بخش به‌طور چشمگیری کاهش دهند.
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
مقوله اقتصاد فرهنگ یکی از مقوله‌های پیچیده‌ای است که صاحبنظران تأکید دارند در بحران‌های اقتصادی با حساسیت‌های بیشتری باید به آن پرداخت. در شرایط دشوار و بی‌ثبات اقتصادی امروزه نیز اهالی فرهنگ و هنر نیز چالش‌های فراوانی را تجربه می‌کنند و این حوزه یکی از بیشترین آسیب‌‌ها را از رهگذر تورم و کاهش توان اقتصادی عمومی متحمل است. 

همین امر سبب کم رونق شدن بازار محصولات فرهنگی و هنری در میان عموم و علاقه‌مندان شده که اتفاقا در نهایت نیز سبب تحمیل آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به بخش فرهنگی جامعه خواهد شد.
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
از این‌رو نهادهای مالی و به‌ویژه بانک‌ها می‌توانند و البته باید با نگاه حمایتی مؤثر از این بخش، علاوه بر بهبود شاخص‌های اقتصادی و کسب و کاری، به کاهش دغدغه‌های فرهنگی جامعه نیز کمک کرده و نقش خود را در افزایش رونق بخش‌های مختلف، ایفا نمایند.

در دنیا، نهادهای مالی عموما یکی از بازیگران فعال در حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و بانک‌ها نقشی تأثیرگذار در این بخش برعهده دارند.

به‌عنوان مثال Bank of America  یکی از بانک‌های فعال در حمایت از فرهنگ و هنر است و با توجه به گستردگی فعالیت‌های بانکی از هزاران سازمان مرتبط به این حوزه در سراسر جهان حمایت می‌کند. 
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
این بانک برنامه های خود در حوزه حمایت از فرهنگ و هنر را به سه مقوله‌ی کمک به تأسیس و راه‌اندازی سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر مانند موزه‌ها،  مراکز هنری و تئاتر،  به‌اشتراک‌گذاری و نمایش آثار این حوزه مانند چاپ کتاب‌های هنری و نمایشگاه عکس و آثار هنری و حفظ آثار هنری برای نسل‌های بعد متمرکز کرده‌است. حمایت از موزه آمریکا، مرکز تئاتر سیدنی، چاپ کتاب‌های هنری، برگزاری نمایشگاه عکس بانک آمریکا، موزه هنر بانک آمریکا و .... نمونه‌هایی ازاقدامات این بانک است.

دویچه بانک آلمان نمونه دیگر از این بانک‌هاست که توجه به مسئولیت‌های اجتماعی مخصوصا هنر و فرهنگ را در سراسر جهان به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود دارد. 
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
به‌طور مثال برگزاری نمایشگاه‌های هنری مخصوص دانش‌آموزان در ترکیه و آمریکای لاتین، خرید آثار هنری و مشارکت در نمایشگاه ونیز ایتالیا، برگزاری نمایشگاه هنری در شهرهای مختلف آمریکا، مشارکت در برگزاری جشنواره فیلم لهستان و حمایت از فیستیوال‌های موزیک  و ... نمونه‌هایی از اقدامات این بانک هستند.

از سال 2003, سه بانک بزرگ RBC Financial, CIBC و HSBC Canada به‌طور آشکار به اصول Equators Principle، مجموعه‌ای از خط‌‌مشی‌های داوطلبانه جهت مدیریت مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی در تأمین مالی پروژه‌های اجتماعی پیوسته‌اند.
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
در ایران نیز بانک‌ها در این حوزه اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال بانک‌پاسارگاد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی کشور، در سال‌های اخیر تلاش‌ها و گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته و با ایفای نقش در این بخش توانسته ضمن حمایت از حوزه فرهنگ و هنر، جریان‌سازی قابل‌توجهی نیز در مقوله رونق اقتصاد فرهنگ و پیوند دوسویه بین عرصه هنر و اقتصاد ایجاد کند.

 این بانک خصوصی در سال‌های اخیر با حمایت از محصولات و رویدادهای فرهنگی و هنری فاخر و رویکرد تعامل و حمایت بیشتر از این بخش، توانسته مسئولیت‌اجتماعی خود را در این حوزه به خوبی ایفا کند.

حمایت از انتشار کتاب‌های نفیس، یکی از محور‌های اصلی ایفای مسئولیت‌های‌اجتماعی بانک‌پاسارگاد است. حمایت از جمع‌آوری نسخه‌های خطی قدیمی و فراهم‌کردن امکان چاپ و بازنشرکتاب‌های نفیس، به‌عنوان بخشی از گنجینه فرهنگی و هنری ملی کشور، از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود. 

این اقدام علاوه بر اینکه موجب صیانت و حفظ نسخه‌های ارزشمند و بعضا منحصر به فرد این‌گونه کتاب‌ها می‌شود، زمینه دسترسی هنرمندان، پژوهشگران و سایر علاقمندان را نیز فراهم می‌کند. شاهنامه شاه‌طهماسبی و کتاب قرآن طباخ از جمله نفیس‌ترین کتب فرهنگی است که به همت بانک‌پاسارگاد در سال‌های اخیر تجدید چاپ شده‌است. 
نقش‌آفرینی مؤثر بانک‌ها در مقوله فرهنگ و هنر
جشنواره فیلم کوتاه پاسارگاد که امسال نیز چهارمین دوره آن با محور حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی در حال برگزاری است نیز یکی دیگر از این اقدامات مهم فرهنگی است. 

همچنین راه‌اندازی "تماشاگه هنرهای تجسمی" با آثاری ارزشمند از هنرمندان بزرگ و توانمند کشور و همچنین سرمایه‌گذاری در فیلم موفق "جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار، نمونه‌هایی از اقدامات درخورتحسین بانک‌پاسارگاد است.

در پایان قابل ذکر است که سابقه مؤثر بانک‌پاسارگاد در توجه به مسئولیت‌اجتماعی و حمایت از فرهنگ را نمی‌توان بی‌ارتباط با دغدغه‌های فرهنگی مدیران این بانک نسبت به حمایت از جامعه هنرمندان دانست. 

مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، در سال‌های مدیریت خود بر این بانک خصوصی، در تلاش بوده تا علاوه بر ارتقای کیفیت و سلامت در شاخص‌های مالی این بانک، اثرگذاری ویژه‌ای نیز در حوزه فرهنگ بر جای گذارد و نقش لیدری بانک‌پاسارگاد را در شبکه بانکی در بخش عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه فرهنگ برجسته سازد.
ارسال نظرات
موضوعات روز