پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
تیتر20 بررسی می کند؛
کنار گذاشتن پراید در شرایط کنونی جسارت بالایی می خواست که مدیران فعلی سایپا به ویژه سلیمانی در نقش مدیرعامل، از آن برخوردار بودند. حالا که پراید رفته، سایپا نیاز به راهکار هایی دارد تا با چالش تولید مواجه نشود.
کد خبر: ۴۵۶۳۱
هنر اداره سایپا پس از پراید
تیتر20 - پس از سال ها مقاومت سایپا، این خودروساز بزرگ کشور بالاخره از پراید عبور کرد تا با ورود به دوران پساپراید، در معرض آزمونی بزرگ چه در تولید و چه در فروش قرار گیرد.

بیشتر مدیران عامل سایپا طی یک دهه گذشته بابت کنار گذاشتن پراید از سوی افکار عمومی و حتی برخی مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت فشار بودند، اما همه مقاومت کردند تا در نهایت افتخار حذف این محصول قدیمی، در کارنامه میرجواد سلیمانی ثبت شود. 

سلیمانی با یک برنامه ریزی نسبتا دقیق، پراید را از خطوط تولید سایپا کنار گذاشت تا پر فروش ترین محصول خودروسازی ایران به تاریخ بپیوندد.

با حذف پراید، سایپا حالا باید به زندگی بدون این گاو شیرده اش عادت کند، آن هم در شرایطی که قرار نیست محصول جدیدی جایگزین آن شود.

کنار گذاشتن پراید اما جسارت بالایی می خواست که مدیران فعلی سایپا به ویژه سلیمانی در نقش مدیرعامل، از آن برخوردار بودند. حالا که پراید رفته، سایپا نیاز به شرایطی دارد تا با چالش تولید مواجه نشود. 

طبق اعلام سایپا، جای خالی پراید را تیبا و ساینا پر خواهند کرد. هر چند عده ای معتقدند که بعید است  سایپا خیلی زود بتواند تیراژ از دست رفته این محصول را به واسطه جانشینانش پر کند .

در حال حاضر سایپا مانند دیگر خودروسازان ایرانی گرفتار تحریم ها بوده و اوضاع اقتصادی کشور نیز شکننده است، بنابراین حذف پراید با وجود آنکه اتفاق مثبتی از دید افکار عمومی و برخی کارشناسان به شمار می رود، اما عاری از گرفتاری برای سایپا نخواهد بود.

در این شرایط، این هنر مدیرعامل سایپا است که این شرکت را در پساپراید به ویژه ماه های نخست، به درستی مدیریت کرده و اجازه ندهد سبد تولید و محصولات نارنجی های جاده مخصوص خلاء پراید را خیلی احساس کند.

سرعت دادن به تیراژ تیبا و ساینا اقدامی مهم و اساسی در راستای تحمل نبود پراید به شمار می رود که به نظر می رسد مدیران سایپا باید آن را در دستور کار خود قرار دهند. در کنار سرعت دادن به تولید جانشینان پراید، توسعه محصولات جدید نیز اقدام مهم دیگری در راستای فراموش کردن این یادگار آمریکایی-کره ای است. 

البته سایپایی ها با شاهین و کراس اوور جدید خود، عملا این اتفاق را کلید زده اند، اما انتظار می رود روند توسعه محصول، بیشتر و سریع تر پیش برود. 

اما مساله مهم دیگری که با رفتن پراید نباید از آن غافل ماند، تعیین تکلیف کارگران خطوط تولید پراید است. سایپا سال ها برای تربیت نیروی انسانی خود هزینه داده است ، شاید بهترین کاری که مدیرعامل سایپا می تواند در این شرایط انجام دهد، ارتقای آموزش و تخصص کارگران خطوط تولید پراید و آماده سازی آن ها برای حضور در خطوط خودروهای جدید است.

نکته دیگر اینجاست که بهتر است مدیرعامل سایپا برای نیروی انسانی خود این موضوع را که توسعه محصول هزینه دارد، جا بیندازد. به هر حال با حذف پراید، نگرانی هایی ایجاد شده که با رفتن این خودرو، دومین خودروساز بزرگ ایران با چالش مالی روبرو شود.

این در شرایطی است که سلیمانی می تواند پرسنل شرکت را در جریان تغییر و تحولات قرار داده و آنها را از نگرانی بابت اشتغال و همچنین آینده مالی سایپا در بیاورد. 

اگر سلیمانی بتواند سایپا را با هنرمندی در دوران پساپراید مدیریت کند، قطعا نامش به عنوان یکی از مدیران موفق خودروسازی ایران به ثبت خواهد رسید.   

ارسال نظرات
موضوعات روز