چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
تیتر20 بررسی می کند؛
اولین اتفاق مثبتی که با داخلی سازی قطعات رخ داده و خواهد داد، کاهش خروج ارز از کشور است.
کد خبر: ۴۵۶۶۸
کاهش وابستگی ایران خودرو با داخلی سازی/ صرفه جویی ارزی در روزهای سخت تحریم
تیتر20 - در دورانی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است و به قول برخی، هر یک دلار، حکم یک گلوله را پیدا کرده، خودروسازان نیز با داخلی سازی برخی قطعات به دنبال کاهش خروج ارز هستند. 

در این بین، ایران خودرویی ها نیز اقداماتی را در راستای ساخت داخل قطعات انجام داده اند و آن طور که مدیرعامل این شرکت عنوان کرده، تا انتهای امسال 153 میلیون یورو در این شرکت به واسطه ساخت داخل قطعات، صرفه جویی ارزی انجام خواهد شد. به گفته فرشاد مقیمی، در سال آینده نیز از طریق ساخت داخل قطعات چیزی حدود ۹۳ میلیون یورو کاهش ارزبری محقق می شود. 

ایران خودرو مانند دیگر خودروساز بزرگ کشور چند ماه پس از آغاز تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا، تصمیم گرفت  به سراغ داخلی سازی قطعات وارداتی برود. البته وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز با برگزاری میزهای داخلی سازی، هم خودروسازان و هم قطعه سازان را به سمت ساخت داخل هرچه بیشتر قطعات سوق داد. اینکه داخلی سازی قطعات چه تبعات مثبتی را به دنبال دارد و البته چه الزاماتی را می طلبد، در چند محور قابل بررسی است.

اولین اتفاق مثبتی که با داخلی سازی قطعات رخ داده و خواهد داد، کاهش خروج ارز از کشور است. ایران در حال حاضر به دلیل تحریم با کمبود منابع ارزی روبروست و بحران کرونا نیز ورود ارز به کشور را محدودتر از قبل کرده است. خودروسازی جزو صنایعی به شمار می رود که با وجود داخلی سازی های صورت گرفته طی سال های گذشته همچنان ارزبر است، بنابراین هرچه به میزان ساخت داخل افزوده شود، ارز کمتری از ناحیه این صنعت خارج خواهد شد. 

جدا از بحث ارزبری، نکته مثبت دیگر در موضوع داخلی سازی قطعات موردنیاز ایران خودرو، کاهش وابستگی به خارجی ها است. خودروسازی ایران طی یک دهه اخیر دو بار طعم تلخ تحریم را چشیده و هر دو بار نیز بسیار متضرر شده است، به ویژه از ناحیه افت تولید. یکی از دلایل اصلی افت تولید، مختل شدن تامین قطعات از خارج از کشور بود (و هنوز هم هست)، بنابراین داخلی سازی توانست و می تواند با کاستن از وابستگی، سرعت تولید را در دوران تحریم افزایش دهد.

 ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز داخلی که تنوع محصول نسبتا زیادی نیز دارد، چاره ای نداشت جز اینکه به سمت داخلی سازی برخی قطعات خارجی برود، وگرنه ممکن بود افت تولید شدیدتری را تجربه کند. هرچند بیشتر قطعاتی که ایران خودرو و دیگر خودروساز بزرگ کشور داخلی سازی کرده اند، جزو های تک ها (قطعات پیشرفته و پیچیده) نیستند، با این حال گویا این شرکت برای آنها نیز برنامه هایی دارد. 

ظاهرا ایران خودرو قصد دارد به واسطه همکاری با شرکت های دانش بنیان و نهادهای نظامی، های تک ها مانند ECU و کیسه هوا را نیز داخلی سازی کند. اگر آبی های جاده مخصوص موفق به انجام این کار شوند، جدا از صرفه جویی عظیم دیگر در ارزبری، وابستگی خود به خارجی ها را بسیار کاهش خواهند داد. این موضوع به ویژه حالا که خودروسازی در تحریم است، بسیار به کار ایران خودرو خواهد آمد و سبب می شود تولید این شرکت حتی به دوران اوج خود نیز نزدیک شود. 

در کنار این محسنات اما داخلی سازی قطعات در ایران خودرو، ملاحضات کیفی خاص خود را نیز می طلبد. تجربه داخلی سازی در خودروسازی ایران معمولا با افت کیفی مواجه بوده و افکار عمومی چندان نسبت به ساخت داخل شدن قطعات خوش بین نیستند. بنابراین لازم است ایران خودرویی ها در کنار تلاش برای داخلی سازی قطعات، هوای کیفیت را نیز داشته باشند تا هم رضایتمندی از سطح محصولات شان بالا برود و هم دید منفی افکار عمومی را در مسئله ساخت داخل تغییر دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز