يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
طراحی و تولید خودروهای برقی و تامین زیر ساخت های لازم برای آن علاوه بر دانش فنی روز و حضور شرکت های بزرگ در طراحی و تولید خودرو برقی به همکاری دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی نسبت به فراهم کردن زیرساخت آن نیازمند است.
کد خبر: ۴۶۱۸۹
هوس برقی ایران خودرو/ شارژ پروژه برقی سازی اتوبوس با برنامه های مقیمی
تیتر20 - این روزها که تب تولید خودروهای برقی در جهان همچنان بالاست، ایران خودرو نیز اعلام کرده قصد ساخت اتوبوس برقی را در راستای کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست دارد. آن طور که فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو می گوید، این شرکت برای ساخت اتوبوس برقی به شهرداری پایتخت اعلام آمادگی کرده و گویا تفاهماتی نیز میان دو طرف رخ داده است. وی البته جزئیاتی از برنامه ایران خودرو برای تولید اتوبوس های برقی و اینکه دقیقا چه توافقاتی بر سر این موضوع با شهرداری انجام شده، اعلام نکرده و بنابراین مشخص نیست این طرح قرار است در چه ابعادی و چه زمانی به سرانجام برسد. 

اگرچه با توجه به عزم جهانی برای طراحی و تولید خودروهای برقی، صنعت خودرو ایران نیز دیر و یا زود باید خود را با شرایط جدید وفق دهد، با این حال ورود به عرصه برقی سازی، نیازمند دانش فنی، مشارکت خارجی و یک سری زیرساخت ها است. طبعا اینکه ایران خودرو قصد تولید اتوبوس های برقی تولید کند، در راستای کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط زیست است و بنابراین اقدام مثبتی به شمار می رود، اما آیا توان فنی و زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح فراهم است؟

 طراحی و تولید خودروهای برقی چه در بخش سواری و چه تجاری و عمومی، نخست دانش فنی روز را می طلبد که فعلا در ید قدرت شرکت های معتبر دنیا و البته برخی خودروسازان چینی است. در ایران نیز اگرچه برخی طرح های دانشگاهی و پژوهشی در حوزه خودروهای برقی رونمایی و تست های اولیه را پشت سر گذاشته اند، اما به نظر می رسد تا تجاری سازی آنها راه درازی در پیش است. برقی سازی خودرو پروژه ای نسبتا جدید به شمار می رود و این جدید بودن، برای خودروسازی ایران هم فرصت است و هم تهدید. 

فرصتش آنجاست که خودروسازی جهان دیر زمانی نیست که به برقی سازی روی آورده، بنابراین صنعت خودرو ایران نیز می تواند خود را به این قافله برساند، البته به شرط همکاری های بین المللی. اتفاقا نکته منفی ماجرا همین قید همکاری های بین المللی است، چه آنکه به دلیل تحریم، ارتباط صنعت خودرو ایران با جهان مختل شده و این موضوع اجازه دسترسی راحت به تکنولوژی خودروهای برقی را نمی دهد. 

طبعا اگر تحریم نبود و ایرانی ها می تواستند با شرکت های معتبر خودروسازی و حتی چینی ها ارتباط بی دردسر و پایداری داشته باشند، رسیدن به قافله برقی سازان کار چندان سختی نبود و همین پروژه ایران خودرو در راستای تولید اتوبوس های برقی نیز شانس موفقیت زیادی داشت. این را که ایران خودرو با چه زیرساخت فنی، برنامه تولید اتوبوس های برقی را در دستور کار خود قرار داده، خود آبی های جاده مخصوص بهتر می دانند، اما در حالت کلی برقی سازی پروژه ای نیست که بدون مشارکت و استفاده از دانش فنی روز به راحتی به سرانجام برسد.
 
نکته دیگر در مورد تولید خودروهای برقی، زیرساخت های این پروژه است که به ویژه در بخش ایستگاه های شارژ و تعمیرات تخصصی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین با فرض اینکه ایران خودرو بتواند پروژه اتوبوس های برقی خود را به سرانجام برساند، باید همزمان نسبت به تعبیه ایستگاه های شارژ در سطح کلانشهرهای کشور به ویژه تهران نیز اقدام شود. 

تعبیه ایستگاه های شارژ البته دیگر خارج از وظایف ایران خودرو بوده و نیاز است دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی نسبت به فراهم کردن این زیرساخت اقدام کنند.   

در نهایت اینکه آموزش تخصصی تعمیر خودروهای برقی نیز باید به عنوان یک قید بسیار مهم در نظر گرفته شود. تعمیر سیستم پیچیده خودروهای برقی نیاز به آموزش های تخصصی دارد تا در صورت بروز مشکلات فنی، توان لازم برای تعمیرات آنها وجود داشته باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز