پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
در سال‌های اخیر صنعت پوشاک ایران دستخوش تغییرات و فراز و نشیب‌های فراوانی شده، ورود نظام خرید آنلاین یکی از بزرگترین تحولات این بازار بود که شرایط بازار را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد. خرید آنلاین لباس چالش جدید مصرف کنندگان ایرانی است.
کد خبر: ۴۶۲۲۶
چرا لباس ایرانی در هر شرایطی بهترین انتخاب است؟تیتر20- صنعت پوشاک هم مانند صنایع دیگر در سال‌های اخیر، درشرایط عجیب و پیچیده اقتصادی کشور، دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شده و بسیاری از تولیدکنندگان را متضرر کرده است. این صنعت که از دیرباز یکی از پر تراکنش‌ترین بازارهای ایران را دارا بود، امروز با چالش‌های بسیار سختی روبرو است. صنعت پوشاک ایران در حال گزار از بازارهای سنتی به بازارهای مدرن مبتنی بر کسب‌وکار آنلاین است.

گرچه در هیچ نقطه‌ای از جهان، حتی پیشرفته‌ترین کشورها هم بازارهای پوشاک هیچ کدام کاملا روی به فروش آنلاین نیاورده‌اند، اما پس از گزار، به تعادلی میان بازار سنتی فروشگاهی و بازار مدرن آنلاین رسیده‌اند. صنعت پوشاک ایران هم در حال تلاش برای رسیدن به این تعادل است و در این راه با چالش‌های متعددی روبرو است. ابتدا به زبان ساده به برخی از این چالش‌ها می پردازیم و در نهایت به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا خرید پوشاک ایرانی برای مصرف کننده داخلی همواره بهترین انتخاب است.

جذابیت همیشگی بازارهای سنتی

بازارهای فروش سنتی همیشه جذابیت انکار ناشدنی داشته و دارند. در واقع آن قدر جذابند که هیچ‌گاه برای خریداران تکراری نمی‌شوند. شاید هنوز امکانات خرید آنلاین کاملا مطمئن (حداقل به اندازه خرید از مغازه‌دار) در سر تا سر دنیا گسترش نیافته تا واکنش بازارهای سنتی و مغازه‌دارها را ببینیم. اما در این میان تفاوت‌هایی در میان این دو بازار هست که شاید به سختی بتوان خلاهای یکدیگر را پوشش دهند. از این رو به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه، هیچ‌یک بتوانند کاملا در میدان رقابت پیروز شده و رقیب را از بازار خارج کنند. به علاوه در کشور ما در برخی شهرستان‌ها و مناطق غیر شهری، سنت‌های زیبایی مانند بازارچه‌های محلی برپا می‌شود که در آن لباس‌های محلی و بومی به فروش می‌رسند که هنوز راهی به بازار‌های آنلاین نیافته‌اند و خریداران این نوع پوشاک به گونه‌ای روح این پوشاک را در گره با محل خریداری آن می‌دانند.

اینترنت، طلایی ارزان قیمت

هنوز بسیاری از مردم در کشور ما به اینترنت مناسب دسترسی ندارند، دسترسی نداشتن به اینترنت مساوی است با عدم امکان تجربه و آموزش استفاده از پتانسیل‌های آنلاین. پس هر چه به مناطق محروم ارتباطی می‌رویم بدیهی است که میزان خریدهای اینترنتی نیز کاهش می‌یابد. از این‌رو با توجه به اینکه این جمعیت بخش بسیاری از کشور را شامل می‌شوند، برای بسیاری هنوز ساده‌ترین امکان دسترسی به فروشگاه‌های آنلاین فراهم نیست.
وجود تناقض در خرید و محصول ارسالی

اگر سری به بخش نظرات معروف‌ترین فروشگاه‌های لباس در ایران بزنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از خریداران از تفاوت حصولی که در سایت عکسش را دیده‌اند و محصولی که برایشان ارسال شده شکایت می‌کنند. این اتفاق که در خریدهای آنلاین در بازار پوشاک ایران نیز کم نمی‌افتد، باعث می‌شود خرید آنلاین لباس (لینک به لندینگ پنو) در ایران کمی با عدم اطمینان خریداران همراه باشد. در همین سطر هم نکته‌ای نهفته است که یک فروشگاه آنلاین لباس برای موفقیت باید به آن توجه ویژه داشته باشد، آن هم این است که هیچ‌گاه حتی به اشتباه نیز نباید محصولی متفاوت با عکس برای مشتری ارسال شود. حتی اگر بهترین امکانات تعویض یا مرجوعی را برای مشتری فراهم می‌کنید.
چرا ایرانی بخریم؟

با این حال کماکان صنعت پوشاک ایران از موفق ترین صنایع پوشاک در منطقه است. شاید به راحتی نتواند با غول پوشاکی مانند ترکیه (البته بیشتر به لحاظ حجم تولید و نه لزوما کیفیت) رقابت کند اما در ابعاد خودش و با توجه به پتانسیل‌ها و بسترها، همواره خوب عمل کرده است. با این وجود نگارنده این متن معتقد است برای مصرف کننده ایرانی به دلایلی که ذکر خواهد شد بهترین گزینه همواره گزینه ایرانی است. دلایل آن را به اختصار مرور می‌کنیم.

پوشاک ایرانی همواره از با کیفیت‌ترین پوشاک در منطقه خاورمیانه بوده و در سال‌های نه چندان دور، زمانی که هنوز مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر این صنعت نشده بود، جزء 3 تولیدکننده برتر خاور میانه و غرب آسیا بوده.

پوشاک ایرانی با توجه به کیفیت قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به برندهای مشابه در سر تا سر دنیا دارند. خصوصا در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت انواع ارزها، حتی با افزایش نسبی قیمت پوشاک ایرانی نیز کماکان صرف اقتصادی خرید با پوشاک داخلی است.

در میان برندهای ایرانی که محصولات متوسط به بالایی( به لحاظ قیمت) تولید می‌کنند، هستند تولیدکنندگانی که کیفیت محصولشان تنه به تنه برترین برندهای اروپایی نیز می‌زند. با این تفاوت که خرید همان محصول مشابه با برند اروپایی بعضا تا 10 ها برابر هزینه بیشتری روی دست مصرف کننده می‌گذارد./ تجارت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز