پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
تیتر20 بررسی می کند؛
تا وقتی پراید تولید می شد، سایپا صاحب خودروهای تک ستاره بود و محصولاتی مانند تیبا و ساینا نیز بیش از دو ستاره کیفی نداشتند. حالا اما اوضاع تغییر کرده و سایپایی ها با توجه به اینکه دیگر پراید تولید نمی کنند، عملا دیگر هیچ محصول تک ستاره ای ندارند. از آن سو اما تیبا و ساینا نیز که پیش تر تنها دو ستاره کیفی داشتند، حالا محصولاتی سه ستاره شده اند.
کد خبر: ۴۶۲۳۲
کف کیفی سایپا بالا آمد
تیتر20 - با اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان مرجع ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی، مشخص شد دومین خودروساز بزرگ ایران دیگر هیچ محصول تک ستاره و دو ستاره ای ندارد، بنابراین توانسته با ارتقای کیفی مواجه و کف کیفی خود را بالا ببرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سال هاست کیفیت خودروهای داخلی را مورد ارزیابی قرار داده و نتایج آن را هر ماه منتشر می کند. در مدل ارزیابی این شرکت، خودروهای داخلی بسته به سطح کیفی و نمراتی که کسب می کنند، بین یک تا پنج ستاره کیفی به دست می آورند. هرچه تعداد ستاره ها بیشتر باشد، نشان از کیفیت بالاتر خودروها دارد، بنابراین خودرو تک ستاره دارای کمترین کیفیت و خودرو پنج ستاره حائز بالاترین سطح کیفی (از نظر استانداردهای داخلی) است.

 تا وقتی پراید تولید می شد، سایپا صاحب خودروهای تک ستاره بود و محصولاتی مانند تیبا و ساینا نیز بیش از دو ستاره کیفی نداشتند. حالا اما اوضاع تغییر کرده و سایپایی ها با توجه به اینکه دیگر پراید تولید نمی کنند، عملا دیگر هیچ محصول تک ستاره ای ندارند. از آن سو اما تیبا و ساینا نیز که پیش تر تنها دو ستاره کیفی داشتند، حالا محصولاتی سه ستاره شده اند.

 کمی به قبل تر هم که برگردیم، متوجه خواهیم شد کوئیک و وانت پراید هم توانسته اند خود را در جمع سه ستاره ها جا کنند. مجموع این اتفاقات اما سبب شده آسمان خودروهای سایپا حالا پر ستاره شود و این موضوع از جهات مختلف دارای اهمیت است.

نکته نخست اینجاست که سایپا با حذف پراید و ارتقای کیفیت دیگر محصولات، خود را تا حدی از زیر تیغ تیز انتقادات بابت تولید محصولات کم کیفیت رها کرده است.

 تولید پراید تک ستاره از یک سو و محصولات دو ستاره از سوی دیگر که نشان از کیفیت نازل آنها داشت، برای سایپا گران تمام شد، چه آنکه با توجه به تیراژ بالای پراید و تیبا، عملا این شرکت به تولیدکننده محصولات کم کیفیت تبدیل شده بود. دومین خودروساز بزرگ ایران اما در اولین قدم پراید را از خط تولید حذف کرد تا احتمالا برای همیشه از شر محصولات تک ستاره خلاص شود. 

در گام بعدی اما سایپا به سراغ ارتقای کیفی محصولاتی رفت که فعلا قرار است آنها را حفظ کند، یعنی، تیبا، ساینا،کوئیک و البته وانت پراید. با ارتقای کیفی این خودروها، نارنجی های جاده مخصوص از دست محصولات دو ستاره هم رها شدند تا کف کیفی خودروهای شان به سه ستاره برسد.

نکته دیگری که در مورد حذف محصولات دو ستاره و سه ستاره سایپا وجود دارد، افزایش اعتماد عمومی به محصولات این شرکت حداقل روی کاغذ است. به هر حال وقتی سایپا به گواه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دیگر محصولات تک ستاره و دو ستاره (که کیفیتی نازل داشتند)، در سبد تولید و عرضه خود ندارد، به ویژه آنکه پراید را به عنوان نماد ضعف کیفی در خودروسازی کشور حذف کرده اند. در کنار این موضوع اما سایپایی ها عرضه محصولاتی جدید را در برنامه دارند که این موضوع می تواند آسمان خودروهای این شرکت را پر ستاره تر کند.

 به نظر می رسد خودروهایی مانند شاهین که تا به امروز لوکس ترین محصول معرفی شده سایپا به شمار می رود، توان کسب بیش از سه ستاره کیفی را دارند و این به معنای تداوم ارتقای کیفی در این خودروساز است. هیچ بعید نیست با عرضه خودروهای جدید، سایپا در آینده صاحب محصولات پنج ستاره نیز بشود، آن هم در حالی که هم اکنون تنها خودرو پنج ستاره داخلی، پژو 2008 مونتاژی ایران خودرو است.          

ارسال نظرات
موضوعات روز