چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
تیتر20 بررسی می کند؛
شاید در اولین گام وزیر جدید برای سکان داری وزارت صمت، بهتر باشد تعریف مشخص و واحدی از ماده خام معدنی با نظر فعالان بخش معدن و تشکل های این حوزه ارائه دهد تا بسیار از مشکلات و ابهامات برطرف شود.
کد خبر: ۴۶۲۵۶
وزارت صمت تعریف واحدی از ماده خام معدنی ارائه دهد/ موضع وزیر آینده صمت چیست؟
تیتر20 - جعفر سرقينى معاون چندين و چند ساله وزارت صمت درامور معادن که از قضا تا تعیین وزیر جدید چند وقتی است در کسوت سرپرست وزارتخانه مشغول به کار است در اواخر معاونت خود بارها از سوى فعالان معدنى به ويژه فعالان بخش خصوصى مورد انتقاد قرار مي گرفت که تصميمات ضد معدنى از سوى او اتخاذ شده است.

بارزترين تصميمات سرقينى كه انتقادات شديدى به همراه داشت، وضع عوارض بر صادرات برخى مواد معدنى از جمله سنگ آهن بود. 
فعالان معدنى معتقد بودند اساس اين تصميم اشتباه است زيرا تعريف ماده خام معدنى از ديدگاه وزارت صمت و معدنى ها تفاوتى زمين تا آسمان داشت.

به هر حال با مقاومت هاى وزارت صمت اين تصميم اجرايي شد، زيرا سرقينى بر این اعتقاد بود که، افرادی در دوره ۹۲- ۱۳۸۴ مواد معدنی و سرمایه کشور را به «ثمن بخس» به کشور چین و دیگر کشورها صادر کردند و باید امروز شرمنده باشند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت افزود: موضوع عوارض، ساخته و پرداخته ما نیست بلکه دیگر کشورها برای ایجاد ارزش افزوده همیشه از این ابزار استفاده کرده‌اند. روزی ما آرزو داشتیم بخش خصوصی صدا داشته باشد اما امروز آنقدر صداها زیاد شده که دو کلمه حرف حساب در این صداها گم می‌شود؛ باید منصف بود.

این صحبت ها که در چهارمین همایش سنگ‌آهن مطرح شد زمانی که فعالان حوزه سنگ آهن در جبهه مقابل سرقینی قرار گرفته بودند. 
هرچند وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن بسیاری از معادن کوچک و متوسط بخش معدن را به کام تعطیلی کشاند. اما امروز طرحی به عنوان احیای معادن کوچک و متوسط توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اجرایی شده است که نقش مهمی در اشتغالزایی و افزایش تولید در بخش معدن دارد، زیرا بخش زیادی از اشتغال در بخش معدن در معادن کوچک شکل می گیرد. 

شاید اگر این تصمیمات با استفاده از نظر فعالان بخش معدن اتخاذ می شد، امروز سهم معدن در اقتصاد رشد بیشتری را شاهد بود. متاسفانه تعامل میان بخش خصوصی و دولت در تصمیم گیری ها آن طور که باید باشد، نیست و همین موضوع می تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد. استفاده از نظرات و آمار و داده های بخش خصوصی فعال در حوزه های مختلف همچون معدن می تواند تصمیم گیری برای دولت را آسان کند. اما در غیر این صورت شاهد اختلافاتی میان دو بخش دولتی و خصوصی خواهیم بود که همیشه در جبهه مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

بخشی از این اختلاف نظر در بخش معدن به تعریف ماده خام معدنی باز می گردد. تعریفی که از نگاه وزارت صمت و فعالان بخش خصوصی متفاوت است.دستیابی به یک تعریف واحد می تواند بخش زیادی از این انتقادات را از میان بردارد.

از دیدگاه وزارت صمت صادرات سنگ آهن دانه بندی خام فروشی محسوب می شود و در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده عوارض صادراتی به صورت پلکانی برای سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره و گندله وضع شد. 

البته این تصمیم منجر به ایجاد توازن در زنجیره ارزش شد و صادرات محصول نهایی ارز آوری خوبی برای کشور به همراه داشت اما سوال مانده در این میان بحث ماده خام معدنی است که می تواند بر تمامی حوزه های معدنی اثر گذار باشد. این بدان معنا است که تعریف واحد و مشخصی از ماده خام وجود ندارد . 

از دیدگاه فعالان معدنی مواد معدنی که از معادن استخراج شده و هیچ‌گونه عملیات فرآوری بر روی آنها انجام نگیرد را مواد معدنی خام می‌گویند. در نتیجه این تعریف پس از استخراج و خردایش ماده معدنی دیگر خام نخواهد بود. اما از سوی صنایع پایین دستی این دیدگاه متغیر است، به عنوان مثال فعالان حوزه لوله و پروفیل معتقدند شمش فولاد ماده خام است زیرا به عنوان ماده اولیه صنعت پروفیل استفاده می شود.

اما از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فولاد ماده خام نبوده و تنها صادرات سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره و گندله مشمول عوارض صادراتی می شوند.

شاید در اولین گام وزیر منتخب برای سکان داری وزارت صمت، بهتر باشد تعریف مشخص و واحدی از ماده خام معدنی با نظر فعالان بخش معدن و تشکل های این حوزه ارائه دهد تا بسیار از مشکلات و ابهامات برطرف شود.

حال که نام افرادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به گوش می رسد، باید دید با روی کار آمدن وزیر جدید چه تصمیماتی برای بخش معدن اتخاذ می شود. بی تردید با تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی تصمیمات این وزارتخانه در بخش معدن می تواند تاثیر بسزایی برای اقتصاد داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز