چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
تیتر20 بررسی می کند؛
یک ماهه گذشته بازار بورس با نوسانات شدید همراه شد. در روزهایی که نرخ دلار ثبات در بازار را پیش گرفته بود، بورس لباس قرمز به تن داشت و پیش بینی ها را دشوار کرده بود. هرچند بار دیگر این سناریو در چند روز اخیر در بورس اجرا شده و نمادهای یکپارچه قرمز پیش بینی ها را سخت کرده است.
کد خبر: ۴۶۳۰۴
در روزهای هیجانی تصمیم بورسی نگیریم/ توسعه صنایع معدنی با جذب نقدینگی در بورس
تیتر20 - این اتفاق در حالی رخ داد که خبر از عرضه  اوراق نفتی  دست به دست می شد و از سویی دیگر عده ای در انتظار عرضه دور دوم صندوق های  ETF بودند، زیرا در عرضه ابتدایی آن صندوق ها که اواخر اردیبهشت ماه صورت گرفت استقبال خوب و خریداران از سود حاصل راضی بودند به همین دلیل بخش زیادی از افراد جامعه در انتظار عرضه دارا دوم بودند تا نقدینگی خود را راهی بورس کنند. 

بی تردید عرضه صندوق های  ETF در دور ابتدایی توانست بخش زیادی از نقدینگی سرگردان که می توانست راهی بازار ارز و طلا شود را به خود جذب کرد. این اتفاق تا حدودی جذابیت بازار دلار و سکه را کاهش داد و مردم ترجیح دادند در حوزه ای سرمایه گذاری کنند که ریسک کمتری به همراه دارد. 

اما این عرضه در حالی رخ داد که نماد بسیاری از شرکت ها در حوزه های مختلف قرمز بودند. قرمز بودن نمادهایی همچون فملی می توانست نگرانی سهامداران را به همراه داشته باشد در حالی که پیش تر اردشیرسعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از رشد خوب سهام این شرکت خبرداده بود. هرچند ریزش بازار در چند هفته گذشته تعداد زیادی از سهامداران را به صف های فروش کشاند، اما کارشناسان بازار معتقد بودند این ریزش ادامه دار نخواهد بود و نباید سهامداران به صورت هیجانی تصمیم بگیرند. 

در این میان نگرانی دیگری وجود داشت و آن کاهش استقبال سهام شرکت های دیگر مانند فلزی و معدنی با عرضه دارا دوم باشد. یعنی سهامداران جدید بیشتر به سراغ این صندوق ها و یا اوراق نفتی بروند. 

این در حالی است که بسیاری از طرح های توسعه در شرکت های معدنی حاضر در بورس با پشتوانه سهامداران و افزایش سرمایه انجام می شود. در صورت کاهش استقبال از این سهام ها می تواند توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را آهسته تر کند و دغدغه ای برای مدیران به ایجاد کند. 

اما با بهبود دوباره بازار و سبز پوش شدن بورس بار دیگر این نگرانی ها برطرف شد و صف های خرید جان تازه ای گرفت. اما بخش زیادی از مردم راهی خرید دومین عرضه صندوق های ETF شدند، اما این اتفاق نمی تواند تاثیری بر سهام شرکت های معدنی و استقبال ازآنها داشته باشد، زیرا سرمایه گذاری در بورس نیازمند صبر و آرامش است و نباید در روزهای هیجانی تصمیم گیری کرد. 

سهام شرکت های معدنی با توجه به توسعه های در نظر گرفته شده و همچنین رشد صادراتی این بخش همچنان جذابیت خود را حفظ کرده اند. امروز دیگر نماد شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی در بورس برای مردم شناخته شده است اما نکته مهم آن است که باید برای سرمایه گذاری در بورس قدرت ریسک داشت و به دنبال سوددهی در کوتاه مدت نبود. 

به عنوان مثال سرمایه گذاری در سهام شرکت های معدنی در بلند مدت می تواند سوددهی خوبی برای سهامداران به همراه داشته باشد زیرا فعالیت های معدنی فعالیت های بلند مدت است. شرکتی همچون شرکت ملی صنایع مس ایران یا فولاد مبارکه اصفهان امروز با شروع طرح های توسعه نوید آینده درخشانی به سهام داران خود به ویژه سهامداران خرد می دهند.
 
اگر با چنین بینشی به بازار نگاه کنیم بی تردید التهابات زودگذرنمی تواند نگرانی ایجاد کند. از سوی دیگر عرضه صندوق هایی مانند ETF یا اوراق نفتی ابزارهای جدیدی خواهند بود که بورس با کمک آن نقدینگی های سرگردان را جذب خواهد کرد. نقدینگی هایی که سرازیر شدن آنها به بازارهایی همچون طلا و سکه و دلار تنها بازار دلالان را داغ می کند.
 
این در حالی است که آمار مورد بررسی در پنج ماهه امسال مربوط به ۷۴ شرکت معدن و صنایع معدنی حاضر در بورس تهران، میزان فروش ۹۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد و مجموع فروش فروردین تا مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال این شرکت‌ها جهش ۴۱ درصدی را ثبت کرده است. یعنی همچنان استقبال از شرکت های معدنی وصنایع معدنی خوب است.

حضور در بورس علاوه بر کسب سود می تواند توسعه شرکت ها را به همراه داشته باشد و بخشی از نگرانی مدیران به جهت تامین نقدینگی پروژه ها برطرف کند.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز