چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا همواره در این سال ها بابت تولید پراید مورد انتقاد بود و در برابر فشارهای وارده بابت حذف آن، مقاومت می کرد. این در حالی بود که میرجواد سلیمانی مدیرعامل حال حاضر سایپا سرانجام به چرخه تولید پراید پایان داد تا سایپا روزگاری جدید را تجربه کند. کنار گذاشتن پراید اما تنها حذف یک خودرو قدیمی نبود، بلکه در واقع سایپایی ها با تفکری کهنه و با یک تکنولوژی قدیمی خداحافظی کردند.
کد خبر: ۴۶۳۲۹
سایپا از نو / از پرایدسازی تا خودروسازی/ جسارت حذف پراید در دوران سخت تحریم
تیتر20 - سایپا خودروساز بزرگ ایران که تا همین چند وقت لقب "پرایدساز" را یدک می کشید، حالا وارد فصل جدید از زندگی خود شده، آن هم بدون پراید و با محصولاتی بسیار متفاوت از گذشته.

نارنجی های جاده مخصوص سال ها خود و بازار خودرو و مشتریان را با تولید پراید سرگرم کردند، خودرویی که توانست به پرتیراژترین محصول تاریخ خودروسازی کشور بدل شود. 

تیراژ بالا، هزینه تولید نسبتا پایین، خوش فروش بودن و البته سهولت دسترسی به قطعات سبب شد سایپایی ها سال های سال از پراید میزبانی کنند و این موضوع در سطح جامعه و افکار عمومی برای آنها گران تمام شد.

با توجه به کیفیت نازل پراید و نقش زیاد آن در تصادفات و سوانح رانندگی، سایپا همواره در این سال ها بابت تولید این محصول مورد انتقاد بود و در برابر فشارهای وارده بابت حذف آن، مقاومت می کرد. این در حالی بود که میرجواد سلیمانی مدیرعامل حال حاضر سایپا سرانجام به چرخه تولید پراید پایان داد تا سایپا روزگاری جدید را تجربه کند. 

پراید در انتهای تیر ماه امسال و بنابر وعده ای که سایپا داده بود، از خط سبد تولیدات این شرکت وداع کرد تا دومین خودروساز بزرگ ایران از زیر فشار وحشتناکی که بابت ادامه تولید این خودرو کم کیفیت تحمل می کرد، خلاص شود. هرچند پراید با توجه به سطح کیفی ، بهتر بود سال ها پیش حذف می شد، با این حال گزاف نیست اگر بگوییم حذف آن در این دوران سخت تحریم و بی پولی، جسارت بالایی را می طلبیده است.

به هر حال کنار گذاشتن خودرویی که طی 20 سال اخیر همواره پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور بوده و بنابر آمارها، در مقاطعی 80 درصد از تولید سایپا را به خود اختصاص داده است، کار راحتی نبود. با این حال اما مدیران فعلی سایپا این ریسک را پذیرفته و در یکی از سخت ترین دوران صنعت خودرو کشور، پراید را برای همیشه از خطوط تولید این شرکت حذف کردند.

کنار گذاشتن پراید اما تنها حذف یک خودرو قدیمی نبود، بلکه در واقع سایپایی ها با تفکری کهنه و با یک تکنولوژی قدیمی خداحافظی کردند. شاهد مثال این موضوع نیز عرضه محصولات جدید با سطح تکنولوژی و فناوری پیشرفته و بسیار متفاوت با پراید و امثال آن است. سایپا همزمان با حذف پراید، بالاخره از محصول جدید و لوکس خود به نام "شاهین" رونمایی کرد تا نشان دهد با کنار گذاشتن این خودرو، تفکر تولید محصولات از این قبیل را هم دور انداخته است.

 در طرح های فروش اخیر سایپا، نام شاهین نیز گنجانده شد تا این محصول نو طی چند ماه آینده رسما ورود خود به بازار را جشن بگیرد. سایپایی ها البته از کراس اوور شاهین هم رونمایی کرده اند و این موضوع نشان می دهد نارنجی های جاده مخصوص حسابی از قالب یک "پرایدساز" خارج و می خواهند واقعا خودروساز باشند، آن هم خودروسازی قابل قبول و قابل اعتماد. در مجموع، سایپا پس از سال ها تغییر رویه داده و با حذف پراید از یک سو و معرفی محصولات جدید از سوی دیگر، قدم در راه تغییر و تحولاتی اساسی گذاشته است.

با رویکردی که سایپا در پیش گرفته، احتمالا امثال تیبا و ساینا (مدل معمولی این خودرو) به سرنوشت پراید مبنی بر تولید طولانی مدت دچار نخواهند شد. به عبارت بهتر، سایپا نمی خواهد تجربه پراید را تکرار و به واسطه تولید طولانی مدت محصولات، خود را در معرض انتقاد افکار عمومی قرار داده و صرفا از "پرایدساز" به "تیباساز" و "سایناساز" تغییر وضعیت دهد. به نظر می رسد سایپا با محصولات جدیدش عمری دوباره را در خودروسازی کشور آغاز کرده و در آینده اگر بتواند با شرکایی معتبر نیز دست دوستی بدهد، به یکی از شرکت های قابل قبول و قابل اعتماد در منطقه تبدیل خواهد شد.    

ارسال نظرات
موضوعات روز