يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
تیتر20 بررسی می کند؛
خودروسازان انتظار همکاری بیشتر و گسترده تری را از سوی پتروشیمی ها به ویژه در تامین نیاز داخلی و همچنین قیمت دارند و اگر این اتفاق رخ دهد، بخشی از هزینه تولید خودروهای داخلی کاهش خواهد یافت و این موضوع روی قیمت تمام شده نیز اثرگذار است.
کد خبر: ۴۶۸۱۲
انتظار خودروسازان از پتروشیمی
تیتر20 - صنعت خودرو ایران این روزها نه تنها در مسئله تولید، که در ماجرای قیمت نیز با چالش های سختی روبروست و با این حال، برخی صنایع ارتزاق کننده از خودروسازی، همکاری و همیاری لازم را با این صنعت ندارند. 

دراین بین، پتروشیمی یکی از صنایعی است که برخی مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو را تامین می کند، از جمله مواد پلیمری، پلاستیکی و فوم. با وجود آنکه پتروشیمی ها درآمد بالایی از ناحیه فروش مواد اولیه به صنایع خودرو و قطعه دارند، اما به نظر می رسد خودروسازان و قطعه سازان چندان از عملکرد آنها راضی نیستند. این نارضایتی بیشتر در دو بخش اصلی، یعنی قیمت و تامین است، هرچند شاید از بعد کیفی هم گلایه هایی وجود داشته باشد. 

در بحث تولید اما مسئله اصلی اینجاست که خودروسازان می گویند با وجود تقاضا، پتروشیمی ها گاهی توان تامین مواد اولیه موردنیاز آنها را ندارند. همین چند هفته گذشته بود که مدیران ارشد ایران خودرو در جریان بازدید مسوولان دادستانی و تعزیرات از پارکینگ این شرکت، از کمبود مواد اولیه موردنیاز خود برای تامین صندلی صحبت به میان آوردند.

آنها با اشاره به توان خودروسازی در تولید انبوه اقلامی مانند صندلی، مشکل اصلی در مسیر تولید را تامین مواد اولیه وارداتی فوم (برای صندلی) عنوان کردند. مدیران ایران خودرو تاکید داشتند که با توجه به نیاز این شرکت (و البته دیگر خودروسازان) به مواد اولیه مرتبط با پتروشیمی، این صنعت بهتر است به سمت داخلی سازی مواد موردنظر برود.

 به جز بحث داخلی سازی، گویا مسئله دیگر خودروسازان این است که پتروشیمی ها توان پاسخ به نیاز صنعت خودرو را ندارند. ازآنجاکه ایران منابع کلان نفتی در اختیار دارد، طبعا انتظار داخلی سازی از صنایع پتروشیمی انتظار غیر عادی و بالایی نیست. اگر پتروشیمی به سمت داخلی سازی برخی مواد موردنیاز خودروسازان برود، نه تنها کمک بزرگی به خودروسازان در راستای بهبود تولید خواهد کرد، بلکه خود نیز از آن منتفع و همچنین، سبب خروج ارز کمتری از کشور خواهد شد. 

به عنوان مثال، همین فوم صندلی اگر داخلی سازی شود، خودروسازان دیگر معطل واردات آن نخواهند ماند و نیازشان را از داخل تامین می کنند و بنابراین هزینه هایشان (از جنبه ارزبری) پایین خواهد آمد. با توجه به تحریم های آمریکا و دیگر کشورها علیه خودروسازی ایران، فرصت مناسبی برای پتروشیمی ایجاد شده که با داخلی سازی برخی اقلام موردنیاز صنعت خودرو، هم خود کسب درآمد بیشتری از این صنعت داشته باشد و هم خودروسازان را در مسیر بهبود تولید یاری دهد. طبعا اگر پتروشیمی ها بتوانند اقلام موردنیاز خودروسازان را با کیفیت قابل قبولی داخلی سازی کنند، حتی پس از لغو تحریم ها نیز صنعت خودرو همچنان مشتری آنها خواهد بود.

اما مسئله دیگر در رابطه صنایع پتروشیمی و خودرو، قیمت است. زیاد از خودروسازان و قطعه سازان در این سال ها بابت رشد قیمت مواد تامینی از ناحیه صنعت پتروشیمی شنیده ایم و این موضوع همواره یکی از ادله آنها برای افزایش هزینه های تولید بوده و هست. این گلایه از صنعت پتروشیمی وجود دارد که با وجود دریافت خوراک رایگان ، اقدام به فروش محصولات خود به سایر صنایع از جمله خودروسازی، با قیمت بین‌المللی می کند. 

این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان انتظار دارند وقتی پتروشیمی ها از منابع نفتی کشور استفاده می کنند، پس باید هوای صنایع وابسته را در مسئله قیمت داشته باشند. به اعتقاد آنها، اینکه پتروشیمی ها مواد و اقلام موردنیاز خودروسازی و قطعه سازی را با نرخ های بالا در اختیار آنها قرار می دهند، خود یکی از عوامل افزایش هزینه تولید به شمار می رود. 

در مجموع به نظر می رسد خودروسازان انتظار همکاری بیشتر و گسترده تری را از سوی پتروشیمی ها به ویژه در تامین نیاز داخلی و همچنین قیمت دارند و اگر این اتفاق رخ دهد، بخشی از هزینه تولید خودروهای داخلی کاهش خواهد یافت و این موضوع روی قیمت تمام شده نیز اثرگذار است.   
  

ارسال نظرات
موضوعات روز