جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
تیتر 20 گزارش می دهد:
در شرایط تحریم و بحران کرونا شکسته شدن رکورد تولید برای شرکت های فولادی یک اتفاق بسیار بزرگ است. شرکت فولاد هرمزگان توانست در شهریورماه امسال میزان ۱۳۷،۳۹۱ تن تختال را تولید و رکورد جدیدی از خود ثبت کند.
کد خبر: ۴۶۸۵۸
فولاد هرمزگان و نزدیک شدن به قطب دوم فولاد کشور/ چطور فولاد هرمزگان به رکورد جدید دست پیدا کرد؟
تیتر20 -  شرکت فولاد هرمزگان توانست در شهریورماه میزان ۱۳۷،۳۹۱ تن تختال را تولید کند و پس از دو سال رکورد جدیدی را به ثبت برساند. اتفاقی که در بحران کرونا و در کنار تحریم های شدید بسیار بزرگ و قابل تقدیر است. 

درواقع این رکورد ناشی از تلاش شبانه روزی کارکنان این شرکت طی 2 سال اخیر است. پیش تر در خرداد 97 رکورد ثبت شده توسط هرمزگان به میزان ۱۳۵،۶۹۹ تن بود.

اینکه چطور فولاد هرمزگان به این رکورد دست پیدا کرد به دلایلی همچون کاهش توقفات اضطراری و تأخیر واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم ، افزایش میانگین ریت شارژ فلزی به کوره های قوسی، بهبود کیفیت سرباره کوره قوس الکتریکی، کنترل مستمر فرایند تولید، ارتباط مستمر با واحد احیا مستقیم در راستای افزایش کیفیت آهن اسفنجی، ارتباط موثر با واحد خرید مواد اولیه و قطعات یدکی در راستای افزایش کیفیت مواد اولیه و قطعات یدکی است. 

درواقع مدیران در تمامی بخش ها با جدیت توسعه، کاهش مصرف انرژی، افزایش کیفیت و بهره وری را در دستور کار قرار دادند تا به چنین رکوردی دست پیدا کنند. 

از سویی دیگر این شرکت در جهت تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» سیاست های جدیدی را در اولویت قرار داد تا بتواند کیفیت و کمیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهد.این در حالی است که معاون بهره برداری شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرده است: در راستای تحقق شعار جهش تولید ، با تدوین هدف " افزایش کمیت و کیفیت و تحویل به موقع محصولات " در نقشه استراتژی شرکت و با رویکرد کاهش هزینه های تولید ، افزایش بهره وری و راندمان تولید، مصمم هستیم برنامه تولید سالیانه خود را به میزان ۱،۵۲۰،۰۰۰ تن تا پایان سال ۹۹ محقق ساخته و از ظرفیت اسمی سالیانه کارخانه عبور کنیم .

این سیاست در حالی برای سال جاری هدف گذاری شده است که صنایع فولادی از جمله فولاد مبارکه، هرمزگان و غیره در لیست تحریمی قرار گرفته اند و به نوعی صادرات برای آنها سخت تر از گذشته شده است اما فولاد هرمزگان با جدیت برنامه های تولیدی را طی می کند. 

اما موضوع مهم دیگر که در این موفقیت دخیل است، بحث تامین مواد اولیه برای این واحد تولیدی است. امروز بسیاری از تولیدکنندگان فولاد کشور برای تامین مواد اولیه نگران هستند و بارها خواستار توقف صادرات مواد اولیه از جمله سنگ آهن و... شدند . اما چطور در چنین شرایطی هرمزگان رکورد تولید ماهانه را ثبت می کند و گام های بلندی در جهت رسیدن به قطب دوم فولاد کشور برمی دارد، می تواند ناشی از حمایت های فولاد مبارکه باشد. 

امروز فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در بخش معدن و حضور در منطقه سنگان و احداث کارخانه های کنسانتره و گندله سازی تا حدی این نگرانی را برای خود و دیگر زیرمجموعه هایش بر طرف کرده است. 

در نتیجه چنین موضوعی فولاد هرمزگان در کنار افزایش کمی و کیفی محصولات خود هدف اصلی یعنی تبدیل شدن این استان به قطب دوم فولاد کشور را در اولویت قرار داده است، هدفی که با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه می تواند نتایج خوبی در صادرات و ارز آوری به همراه داشته باشد.

در حال حاضر ۴ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه تولید می شود و برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد ، نیاز است بین ۶ تا ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد در استان اضافه شود و به این ترتیب استان هرمزگان به دومین قطب صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد .

البته تنها موقعیت جغرافیایی و تامین اولیه نمی تواند این هدف را محقق سازد. شاید اصلی ترین موضوع برای قطب دوم فولاد کشور، توسعه تکنولوژی باشد موضوعی که با وجود تحریم ها و وضعیت آشفته ارز چندان آسان نخواهد بود. در واقع واحدهای فولادی فعال در منطقه باید بیش از پیش واحدهای تحقیق و توسعه را فعال کرده و برای آنها سرمایه گذاری کنند. 

اما موضوع دیگر آن است که با افزایش سهم این منطقه در چشم انداز 1404 یعنی تولید 55 میلیون تن فولاد، باید یافتن بازارهای هدف از امروز در دستور کار قرار بگیرد. شاید این موضوع در شرایط فعلی دشوار تر از گذشته باشد زیرا هم تحریم صادرات را سخت کرده و هم با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه رقابت پذیری برای محصولات ایرانی سخت تر خواهد بود.

درواقع فولاد هرمزگان با حمایت مسئولان به ویژه مسئولان استانی باید به دنبال توسعه های زیرساختی، یافتن بازارهای هدف، توسعه تکنولوژی، تامین مواد اولیه و.... باشد تا بتواند هدف تبدیل شدن به قطب دوم فولاد کشور را محقق ساخته و در صادرات نقش آفرینی کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز