پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
تیتر20 بررسی می کند؛
عرضه محصولات جدید توسط خودروسازان داخلی در دوران تحریم، داستان متفاوتی با معرفی خودروهای جدید در شرایط غیر تحریمی دارد.
کد خبر: ۴۶۹۰۰
لزوم تغییر فضای نقد در خودروسازی
تیتر20 - خودروسازی ایران به دلایل مختلف سال هاست در معرض انتقاد و گاهی هم تخریب قرار دارد و این در حالی است که دامنه این مسائل حالا به "محصولات جدید به بازار نیامده" نیز کشیده شده است. 

طی چند وقت اخیر، خودروسازان بزرگ کشور اقدام به معرفی و حتی پیش فروش محصولات جدید خود کرده اند، آن هم با تبلیغات فراوان بابت سطح کیفی و امکانات جدید آنها. این در حالی است که خودروهای موردنظر هنوز به بازار نیامده، در معرض انتقادات و در مواردی تخریب نیز قرار گرفته اند.

در باب این ماجرا، بهتر است آن را از دو بعد متفاوت مورد بررسی قرار دهیم. نخست اینکه عرضه محصولات جدید توسط خودروسازان داخلی در دوران تحریم، داستان متفاوتی با معرفی خودروهای جدید در شرایط غیر تحریمی دارد.

صنعت خودرو ایران از حدود 26 ماه پیش در معرض تحریم هایی سخت قرار گرفته که قطع ارتباط با شرکای خارجی، افت تولید و  احتمالا کاهش کیفیت، از جمله مهمترین اثرات آن به شمار می روند. در چنین شرایطی، عرضه محصولات جدید با ظاهر به روزتر، امکانات بیشتر و ایمنی بالاتر آن هم بدون همکاری مستقیم شرکای خارجی معتبر، اتفاق مثبتی به شمار می رود، ولو اینکه قابل قیاس با خودروهای خارجی نباشند.

 در واقع اینکه در دوران تحریم و تنهایی، خودروسازان بتوانند محصولات جدید حتی با سطح کیفی همچنان کمتر از آنچه در جهان خودروسازی می گذرد، عرضه کنند، اتفاق خوشایند و مثبتی محسوب می شود که می تواند حیات صنعت خودرو را در دوران تحریم تضمین کند.

 تردیدی وجود ندارد که خودروسازی ایران دارای ایرادها، کمبودها و نقاط ضعف زیادی است، منتها در دوران تحریم، داستان متفاوت است و شاید روا نباشد سفت و سخت به این صنعت تاخت. نکته دیگر اینکه انتقادات رسانه ها از خودروسازی ایران به دلیل آنکه خودرو و حواشی آن جایگاه ویژه ای در نزد افکار عمومی دارد، گاهی دستمایه واکنش تند بخشی از جامعه می شود و از همین رو نقد و انتقاد منصفانه جای خود را به تخریب می دهد و از دایره انصاف خارج می شود.

در این فضا، ممکن است حتی اگر اقدام مثبتی نیز در صنعت خودرو رخ داده باشد، در لا به لای همین به اصطلاح تخریب ها گم شده و حق مطلب آن گونه که هست، ادا نشود. این موضوع اتفاقا در دنیای فعلی که فضای مجازی حکمرانی می کند، بیشتر به چشم می آید.

از آن سو اما این موضوع را نباید فراموش کرد که نقد و انتقاد نیز حق رسانه ها و کارشناسان است و بهتر است خودروسازان نیز به این مهم بیشتر توجه کنند. 


ارسال نظرات
موضوعات روز