پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
نکته اصلی در مورد ون جدید ایران خودرودیزل، مسئله تنوع سوختی آن است. این ون به موتور پایه گازسوز EF7 مجهزه شده و در آن، هم می توان از بنزین استفاده کرد و هم گاز. این موضوع از آن جهت که قیمت بنزین بالاتر از گاز است و احتمال گران تر شدن آن نیز به هر حال همواره وجود دارد، کمک بزرگی به رانندگان مالک آن خواهد کرد.
کد خبر: ۴۶۹۰۴
تحول در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور / ون جدید ایران خودرودیزل در راه ناوگان
تیتر20 - گروه صنعتی ایران خودرودیزل تا چندی دیگر ون پایه گازسوز خود را روانه بازار خواهد کرد، محصولی که با توجه به تنوع سوخت، می تواند به نوعی سبب تحول در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به ویژه پایتخت شود.

هرچند ناوگان حمل و نقل عمومی سال هاست از ون استفاده می کند، با این حال ون جدید ایران خودرودیزل با توجه به اینکه پایه گازسوز است، محصولی جدید به شمار می رود.

ورود این ون به ناوگان حمل و نقل عمومی در کل از دو جهت عمده می تواند اثرگذار باشد. نخست اینکه حمل و نقل عمومی کشور نیاز به محصولات جدید دارد و این نیاز نه فقط در بعد کمی، که در مسئله کیفیت نیز احساس می شود.

ون جدید ایران خودرودیزل نیز ازآنجاکه محصول جدید و به روزتری به حساب می آید، احتمالا توانایی این را دارد که شاخص کلی کیفیت را در ناوگان حمل و نقل عمومی بالا ببرد و آن را به اصطلاح نونوار کند. در بعد کمی نیز عرضه ون جدید به هر حال می تواند از نظر تعدادی هم به این ناوگان کمک کند.
 
اما نکته اصلی در مورد ون جدید ایران خودرودیزل، مسئله تنوع سوختی آن است. این ون به موتور پایه گازسوز EF7 مجهزه شده و بنابراین دوگانه سوز به شمار می رود و در آن، هم می توان از بنزین استفاده کرد و هم گاز. این موضوع از آن جهت که قیمت بنزین بالاتر از گاز است و احتمال گران تر شدن آن نیز به هر حال همواره وجود دارد، کمک بزرگی به رانندگان مالک آن خواهد کرد.

ون ها با توجه به حجم و اندازه بزرگتری که نسبت به تاکسی ها دارند، طبعا از مصرف سوخت بالاتری هم برخوردار هستند و بنابراین هزینه تامین سوخت شان بالاست. به هر حال ون هایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی اسنتفاده می شوند، تردد زیادی دارند و از همین رو مصرف سوخت شان نیز بالاست. حالا اما با توجه عرضه قریب الوقوع ون دوگانه سوز ایران خودرودیزل، نه تنها در مصرف بنزین صرف جویی خواهد شد، بلکه هزینه تامین سوخت مالکان این ون نیز در مقایسه با محصولات مشابه کمتر خواهد بود.

 در حال حاضر قیمت گاز در مقایسه با بنزین بسیار پایین تر است و همین موضوع سبب شده نه فقط رانندگان تاکسی های دوگانه سوز، بلکه شهروندان نیز در خودروهای شخصی دوگانه سوز خود از سوخت گاز استفاده کنند. ایران در حال حاضر دومین کشور دارنده منابع گازی در جهان به شمار می رود و از همین رو طی حدودا دو دهه اخیر استفاده از این سوخت در خودروها باب شده است.

 هرچند اوایل عرضه سوخت گاز، مشکلاتی به ویژه کمبود جایگاه های سوخت و همچنین مشکلات فنی خودرو خودنمایی می کرد، اما رفته رفته این چالش ها کمرنگ تر شد، به ویژه پس از آنکه ایران خودرویی ها موتور پایه گاز EF7 را رونمایی و در محصولات خود به کار گرفتند. 

ون ایران خودرودیزل نیز به موتور پایه گازسوز مجهز است، بنابراین مشکلات فنی بسیار کمتری در مقایسه با موتورهایی که به اصطلاح کارگاهی دوگانه سوز شده اند، دارند. در بحث جایگاه های سوخت نیز در حال حاضر تعداد ایستگاه های سوخت رسانی بسیار بیش از گذشته شده و بنابراین تامین سوخت نسبتا راحت تر و با صرف وقت کمتری صورت می گیرد، هرچند البته تعداد آنها هنوز ایده آل نیست. 

ون های جدید ایران خودرودیزل اما امکان استفاده در ناوگان تشریفات شرکت های دولتی و بخش خصوصی را هم دارد. برای این شرکت ها نیز دوگانه سوز بودن و به روزتر بودن ون، مسئله مهمی به شمار می رود که می تواند آن را در مقایسه با محصولات مشابه، به صرفه تر و جذاب تر جلوه دهد.

همچنین به نظر می رسد این خودرو بتواند تحولی اساسی در حمل ونقل عمومی از سرویس‌های مدارس گرفته تا سرویس ادارات ایجاد کند.

ون جدید ایران خودرو دیزل پتانسیل آن را نیز دارد تا بتواند جای مینی بوس های فرسوده و قدیمی در ناوگان حمل ونقل عمومی را بگیرد.
   

ارسال نظرات
موضوعات روز