جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
تیتر20 بررسی می کند:
کاهش آمار تولید آن هم در سال جهش تولید نمی تواند اتفاق خوبی برای شرکت فولاد مبارکه باشد زیرا این شرکت برای دستیابی به رکوردهای تولید و تحقق چشم انداز 1404 سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده است حال ادامه روند کاهش تولید می تواند سرمایه گذاری انجام شده را زیر سوال ببرد.
کد خبر: ۴۶۹۲۳
افت تولید در غول فولادی کشور/ اما و اگرهایی که تولید فولاد مبارکه را کاهش داد
تیتر20 - بررسی آمارهای منتشره سامانه کُدال حاکی از تولید چهار میلیون و ۳۹ هزار تن انواع محصولات توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال مالی ۹۹ تا پایان شهریور ماه است.

براساس آمارهای منتشره در سامانه کدال، فولاد مبارکه در این مدت دو میلیون و ۳۹۱ هزار تن محصولات گرم، ۷۳۶ هزار تن محصولات سرد، ۱۴۶ هزار تن محصولات پوشش دار و ۷۶۶ هزار تن سایر محصولات تولید کرد.

براساس این گزارش، این آمارها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تنی) حاکی از افت ۱.۹۶ درصدی میزان تولید این شرکت است.

بررسی آمار شهریور ماه این شرکت نیز حاکی از تولید ۷۲۳ هزار تن انواع محصولات شامل ۴۱۲ هزار تن محصولات گرم، ۱۲۱ هزار تن محصولات سرد، ۲۶ هزار تن محصولات پوشش دار و ۱۶۴ هزار تن سایر محصولات است.

بی تردید چنین افتی آن هم برای مجموعه بزرگی همچون فولاد مبارکه اتفاق چندان خوبی نخواهد بود، اما چندین دلیل به همراه دارد که اصلی ترین آن می تواند به بحران شیوع کرونا و تامین مواد اولیه بازگردد.

تقریبا از اسفند ماه سال گذشته شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی تا اوایل اردیبهشت ماه درگیر بیماری کرونا شدند و محدودیت هایی در روند کاری این مجموعه ها ایجاد شد. بدون شک کاهش پرسنل کاری می تواند در برنامه های تولید اثرگذار باشد و این تنها به مجموعه های فعال در کشور محدود نمی شود بلکه در دیگر شرکت های بزرگ معدنی نیز محدودیت های اعمال شده درباره کرونا توانست برنامه تولید سال جاری آنها را کاهش دهد. درنتیجه افت 2 درصدی در تولید فولاد مبترکه می تواند ناشی از شیوع این بیماری باشد. 

اما موضوع دیگر به بحث مهم تامین مواد اولیه مربوط می شود. موضوعی که بارها مدیران فولاد مبارکه به آن اشاره داشته و در این باره اظهار نگرانی کرده اند. این در حالی است که فولاد مبارکه در سال های اخیر برای تامین نیاز خود پا به عرصه معدن کاری گذاشته و در منطقه سنگان سرمایه گذاری کرده است اما با این حال نگرانی هایی به ویژه در سال جاری برای تامین مواد اولیه وجود دارد که بخشی از آن به دلیل صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله است.

هرچند وزارت صمت ممنوعیت هایی را برای صادرات مواد خام اعمال کرده است اما طبق گفته برخی از مدیران همچنان کشتی کشتی سنگ آهن از بنادر کشور صادر می شود. بدون شک این نگرانی می تواند ضرب آهنگ تولید را کاهش دهد درواقع در چنین شرایطی مدیران با احتیاط بیشتری قدم بر می دارند تا براساس دپوی مواد اولیه تولید انجام شود. 

در این میان آشفتگی های موجود در بازار و قیمت گذاری ها نیز می تواند براین موضوع اثر گذار باشد. بازار فولاد در 6 ماهه اول سال جاری با باید ها و نبایدهای زیادی مواجه بود به طوری که مدیران نمی توانستند برای تولید برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. این در حالی بود که قیمت ارز نیز در بازار روند صعودی را پیش گرفته است اتفاقی که بر تمامی بازارها اثر گذار است. از سویی دیگر الزام عرضه در بورس برای کسب مجوز صادرات از دیگر موضوعاتی است که بر بازار فولاد اثر گذار شد البته فولاد مبارکه همیشه بر میزان عرضه خود متعهد بوده و مشکلی در زمینه عرضه در بورس نداشته است. 

اما در این بررسی ها به موضوع دیگری می رسیم که می تواند بیش از موارد دیگر اثر گذار باشد. وضعیت سیاسی و وضع تحریم های وضع شده علیه کشور، صادرات را با مشکلاتی همراه می کند. این در حالی است که فولاد مبارکه در لیست تحریمی صنایع فلزی از سوی امریکا قرار گرفت. موضوعی که صادرات را دشوار می کند. درواقع مشکلات سیاسی صادرات به کشورهای اروپایی را کم خواهد کرد از سویی دیگر صادرات در چنین شرایط دشوار و بازگشت ارز را سخت خواهد کرد. در چنین شرایطی که صادرات با سختی انجام می شود بازار داخلی نیز به دلیل رکود اقتصادی چندان کششی ندارد به همین دلیل شاید کاهش 2 درصدی تولید به نوعی برنامه ای از پیش تعیین شده باشد البته می توان گمانه زنی دیگری در این باره داشت و آن این است مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه باعث ثبت این آمار شده است.
 
اما ادامه این روند و کاهش آمار تولید آن هم در سال جهش تولید نمی تواند اتفاق خوبی باشد زیرا فولاد مبارکه برای دستیابی به رکوردهای تولید و تحقق چشم انداز 1404 سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده است حال ادامه روند کاهش تولید می تواند سرمایه گذاری انجام شده را زیر سوال ببرد.





ارسال نظرات
موضوعات روز