جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
اگر عمق داخلی سازی بالاتر برود، پدیده خودروهای ناقص نیز کمرنگ تر خواهد شد و این موضوع هم به نفع خودروسازان است و هم مشتریان. به هر حال اقداماتی که در ایران خودرو در مسیر داخلی سازی انجام شده، نقطه روشنی در آینده این شرکت به شمار می رود که می تواند آینده این شرکت را به ویژه در صورت تداوم تحریم ها تا حد زیادی تضمین کند.
کد خبر: ۴۶۹۲۹
تضمین آینده با داخلی سازی/ ایران خودرو پا در مسیر داخلی سازی قطعات دارای فناوری بالا
تیتر20 - خودروسازی ایران این روزها در کنار همه چالش ها، کمبودها و البته عیب و ایرادهایش، قدم در راهی گذاشته که اگر درست پیموده شود و حمایت های لازم از آن صورت گیرد، می تواند در توسعه این صنعت و کاهش وابستگی اش به خارج نقش مهمی ایفا کند.

 "افزایش عمق داخلی سازی" راهی است که ماه هاست در خودروسازی و قطعه سازی کشور آغاز شده و در این بین، ایران خودرویی ها توانسته اند قدم های مثبتی بردارند. طبق آخرین اخبار منتشره، بزرگترین خودروساز ایران طی دوران گذشته از تحریم و به ویژه یک سال گذشته، توانسته حدود 54 قطعه را که پیش تر از خارج تامین می کرد، به ساخت داخل برساند. داخلی سازی این قطعات چیزی نزدیک به 137 میلیون یورو کاهش ارزبری برای ایران خودرو در پی داشته است. 

داخلی سازی موردنظر با حمایت وزارت صنعت،معدن و تجارت و همکاری قطعه سازان صورت گرفته و اگر تداوم داشته باشد، می تواند منشاء قطع وابستگی بیشتر و ارزبری کمتری شود. طبعا هرچه داخلی سازی بیشتری صورت گیرد، نیاز به قطعات خارجی هم کمتر و ارزبری کاهش می یابد، موضوعی که در شرایط فعلی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

داخلی سازی قطعات اما از جهات مختلف اقدامی ضروری در خودروسازی ایران به شمار می رود، به خصوص در مقطع فعلی که تحریم ها گریبان این صنعت را گرفته اند. به دلیل تحریم، امکان تامین برخی از قطعات موردنیاز خودروسازان وجود ندارد و یا روند تامین آنها بسیار سخت شده است.

این موضوع تاثیر زیادی روی تولید خودروهای داخلی داشته و با وجود آنکه صنعت خودرو ایران ظرفیت تولیدی نزدیک به دو میلیون دستگاه در سال دارد، اما حالا شاید به زحمت بتواند تیراژ خود را به نصف این رقم نیز برساند. در چنین شرایطی، هرچه ساخت داخل افزایش یابد، تولید نیز افزایش خواهد یافت، به خصوص قطعاتی که از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردارند.

به نظر می رسد قطعاتی که توسط خودروسازان به ویژه ایران خودرو طی دوران گذشته از تحریم، داخلی سازی شده اند، بیشتر آنهایی هستند که از تکنولوژی و فناوری ساخت چندان بالایی برخوردار نیستند، بنابراین برای داخلی سازی "های تک ها" (قطعات دارای فناوری بالا) نیاز به حمایت های مادی و معنوی بیشتری از خودروسازان به ویژه ایران خودرو وجود دارد.

در این بین، همکاری نهادهای نظامی می تواند کمک زیادی به داخلی سازی قطعات موردنیاز ایران خودرو کند. طی چند ماه گذشته چند نشست مشترک بین ایران خودرو و نهادهای نظامی به خصوص هوا و فضای سپاه برگزار و قرار است از دل این همکاری ها، چند قطعه حساس به ساخت داخل برسد. گفته می شود نهادهای نظامی دارای توان فنی لازم برای داخلی سازی برخی قطعات پیشرفته مانند کیسه هوا هستند و بنابراین ایران خودرو فرصت افزایش هرچه بیشتر عمق داخلی سازی را خواهد داشت. 

نکته دیگر در مورد مسئله داخلی سازی، عبور هرچه سریع تر از چالش خودروهای ناقص است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولید روزانه خودروسازان به دلیل کمبود قطعات و تحت عنوان خودروهای ناقص، راهی پارکینگ ها می شوند که این موضوع هم برای مشتریان دردسرساز است و هم برای شرکتی مانند ایران خودرو. 

بنابراین اگر عمق داخلی سازی بالاتر برود، پدیده خودروهای ناقص نیز کمرنگ تر خواهد شد و این موضوع هم به نفع خودروسازان است و هم مشتریان. به هر حال اقداماتی که در ایران خودرو در مسیر داخلی سازی انجام شده، نقطه روشنی در آینده این شرکت به شمار می رود که می تواند آینده این شرکت را به ویژه در صورت تداوم تحریم ها تا حد زیادی تضمین کند.

 البته باید در کنار بعد کمی، ایران خودرویی ها باید حواس شان به مسئله کیفیت نیز باشد، چه آنکه افزایش عمق داخلی سازی بدون رعایت مباحث کیفی، مشکل ساز خواهد بود.   
    

ارسال نظرات
موضوعات روز