جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
تیتر20 رویکرد سایپا به تولید خودرو شاسی بلند را بررسی می کند؛
در حال حاضر قیمت شاسی بلندهای خارجی بسیار رشد کرده است در چنین فضایی، عرضه یک شاسی بلند داخلی می تواند نیاز بخشی از مشتریان را پوشش دهد.
کد خبر: ۴۷۰۱۰
خودرو شاسی بلند سایپا؛ پاسخی به علاقمندان در دوران دست نیافتنی شدن خارجی ها
تیتر20 - با آغاز تولید محصول جدید سایپا که هنوز نامش مشخص نیست، دومین خودروساز بزرگ ایران سرانجام صاحب یک شاسی بلند اختصاصی خواهد شد، محصولی که اگرچه گفته می شود کاملا داخلی نیست، اما احتمالا می توان آن را از گزند تحریم دور نگه داشت.

دهم مهر ماه امسال بود که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز پروژه تولید نخستین خودرو SUV (شاسی بلند) آفرودی با نشان ایرانی در داخل کشور خبر داد. به گفته میرجواد سلیمانی، این خودرو جدید سال آینده به تولید انبوه می‌رسد و روانه بازار خواهد شد. وی تاکید کرد که این محصول نخستین خودرو SUV بومی‌سازی شده در داخل کشور خواهد بود. 

اینکه سایپا به تولید محصولات شاسی بلند روی آورده، در درجه اول می تواند پاسخی باشد به نیاز بازار خودرو کشور به بخشی از تقاضای موجود برای این محصولات. شاسی بلندها و آفرودها سال هاست جایگاهی ویژه نزد مشتریان ایرانی پیدا کرده اند، منتها با توجه به قیمت بالا خیلی ها توان خرید آنها را نداشته و ندارند.

 اگر تاریخچه عرضه خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور و آفرود را در ایران مرور کنیم، با نام های آشنایی روبرو خواهیم شد. روزگاری خودرویی مانند جیپ اگرچه خیلی شاسی بلند نبود، اما به هر حال قد و قامتی بلندتر از سدان های عصر خود داشت و جوانان زیادی را جذب کرد. بعدها نیسان پاترول به عنوان یک سورپرایز به بازار خودرو کشور عرضه شد که اگرچه در خطوط تولید سایپا مونتاژ نمی شد، اما زیرمجموعه اش پارس خودرو میزبان این محصول بود. در واقع در این سال ها همواره پارس خودرو جور سایپا را در تولید محصولات شاسی بلند کشیده، چه آنکه این شرکت پس از پاترول، محصولاتی دیگر از جمله نیسان مورانو و قشقایی را نیز مونتاژ کرد.

تمامی این خودروها مونتاژی به شمار می رفتند و تقریبا قطعه ساخت داخلی کمتر در آن دیده می شد، بنابراین گروه خودروسازی سایپا عملا مالک خودروهای موردنظر نبود و تحت لیسانس شرکت های خارجی، آنها را مونتاژ می کرد. از همین رو با بروز تحریم، شاسی بلندهای مونتاژی نیز به مشکل تامین قطعه برخورد می کردند و تولیدشانت متوقف می شد.

سایپا اما طی سال های اخیر خود نیز جدا از پارس خودرو به سراغ مونتاژ محصولات شاسی بلند نیز رفت و نتیجه آن، عرضه خودرویی به نام چانگان بود. این در حالی بود که تحریم ها اجازه نداد مونتاژ این خودرو در سایپا ادامه پیدا کند و در حال حاضر ماه هاست خودروساز بزرگ ایران حتی یک دستگاه از این مدل خودرو را نیز مونتاژ نکرده است. حالا با ورود محصول جدید سایپا به سبد محصولات، این شرکت می تواند بار دیگر قدم در مسیر تولید مدل های شاسی بلند بگذارد، آن هم در دورانی که سبد تولیدات زیرمجموعه اش (پارس خودرو) از چنین محصولاتی تهی شده است.

نکته دیگر در مورد عرضه محصول شاسی بلند سایپا این است که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از یک سو و رشد شدید قیمت خودروهای خارجی از سوی دیگر، بخشی  از مشتریان می توانند با صرف هزینه ای کمتر صاحب خودرویی در این رده شوند. در حال حاضر قیمت شاسی بلندهای خارجی بسیار رشد کرده و مدل های سال های اخیر را حتی با یک میلیارد تومان نیز نمی توان خرید. در چنین فضایی، عرضه یک شاسی بلند داخلی می تواند تا حدی هرچند اندک نیاز بخشی از مشتریان را پوشش دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز