پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
تیتر20 گزارش می دهد؛
اگرچه هر وقت صحبت از کاهش ارزبری در صنعت خودرو می شود، بیشتر پای محصولات سواری در میان است، با این حال این بار گروه صنعتی ایران خودرو دیزل نیز قدم در این راه گذاشته تا خودروهای تجاری با سرعت بیش تر در مسیر کاهش وابستگی ارزی قرار گیرند.
کد خبر: ۴۷۱۹۰
ایران خودرودیزل در مسیر داخلی سازی/  ۶۰ دستگاه مینی بوس و ۴۰دستگاه  اتوبوس با داخلی سازی بالا فردا به شهرداری تهران تحویل داده می شود
تیتر20 -  اگرچه هر وقت صحبت از کاهش ارزبری در صنعت خودرو می شود، بیشتر پای محصولات سواری در میان است، با این حال این بار گروه صنعتی ایران خودرو دیزل نیز قدم در این راه گذاشته تا خودروهای تجاری با سرعت بیش تر در مسیر کاهش وابستگی ارزی قرار گیرند.

در همین رابطه چندی پیش در دومین جلسه بررسی موانع خرید اتوبوس های داخلی در راستای تجهیز ناوگان درون و برون شهری، ایران خودرودیزل متعهد شده ارزبری تولید اتوبوس را حداکثر تا پایان اسفند امسال کاهش دهد.بر این اساس قرار است ارزبری اتوبوس های ایران خودرودیزل از 55 هزار یورو (در هر اتوبوس) به 41 هزار یورو برسد.

 با توجه به اینکه معمولا کاهش ارزبری در صنعت خودرو ایران حول محور محصولات سواری بوده، چندان در مورد امکان سنجی کاستن از میزان ارزبری خودروهای تجاری صحبت به میان نیامده است. با این حال، یک اصل کلی در کاهش ارزبری چه در مورد سواری ها و چه تجاری ها وجود دارد و آن، افزایش عمق داخلی سازی است. طی بیش از دو سالی که از تحریم صنعت خودرو می گذرد، وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان و قطعه سازان پای کار داخلی سازی آمده و گفته می شود تا به امروز چند ده قطعه به ساخت داخل رسیده و به تبع آن، ارزبری صنعت خودرو پایین آمده است. این اقدامات البته بیشتر در حوزه محصولات سواری رخ داده و توجه چندانی به محصولات تجاری نشده است.

از همین رو به نظر می رسد برگزاری میزهای داخلی سازی مشترک بین وزارت صمت،ایران خودرودیزل و قطعه سازان برای تحقق هدف کاهش ارزبری محصولات ایران خودرودیزل، ضروری است.

در همین راستا به تازگی درنمایشگاه توانمند سازی تولید و داخلی سازی قطعات خودرو در ساپکو بیش از 40 قطعه داخلی سازی شده شرکت ایران خودرو دیزل نیز به نمایش درآمد که این نشان از عزم راسخ این شرکت بزرگ سازنده خودروهای تجاری دربالا بردن عمق ساخت داخل محصولات است.

بدون تردید، راه اصلی کاهش ارزبری خودروهای تجاری، بالا بردن عمق ساخت داخل قطعات است طبق آخرین آماری که از سوی مسوولان گروه صنعتی ایران خودرو اعلام شده، میزان داخلی سازی اتوبوس های ایران خودرودیزل به بالای 60 درصد رسیده است  ، این در حالی است که ایران خودرو دیزل در همین راستا قرار است فردا ۶۰ دستگاه مینی بوس و ۴۰ دستگاه اتوبوس با سطح داخلی سازی بالا را برای استفاده در ناوگان شهری طی مراسمی در بوستان گفتگو به شهرداری تهران تحویل دهد.

حالا که قرار است ایران خودرودیزل ارزبری اتوبوس هایش را 14 هزار یورو (در هر دستگاه) کاهش بدهد، نیاز است این شرکت یک برنامه ریزی دقیق را با توجه به اوضاع مالی خود و همچنین توان قطعه سازان، در نظر بگیرد. 

هر اقدامی در راستای داخلی سازی، نیاز به تامین نقدینگی دارد و حمایت مالی ایران خودرودیزل از سوی دستگاه های مرتبط برای دستیابی به اهداف تعیین شده ضروری به نظر می رسد. این حمایت می تواند از سوی ایران خودرو انجام شود یا اینکه وزارت کشور منابعی را در این راستا اختصاص دهد. با توجه به اینکه هزینه های داخلی سازی در آینده به واسطه کاهش ارزبری جبران خواهد شد، باید به هر نحو ممکن منابع مالی لازم برای افزایش ساخت داخل فراهم شود.   

البته این نکته را نباید فراموش کرد که داخلی سازی در خودروهای تجاری با توجه به ضعف زیرساختی در قطعه سازی، متفاوت با محصولات سواری است. در این سال ها تمرکز اصلی روی ساخت داخل قطعات خودروهای سواری بوده، بنابراین خطوط تولید قطعه سازان بیشتر سازگار با سواری ها است نه محصولات تجاری از جمله اتوبوس. نکته دیگر اینجاست که معمولا داخلی سازی قطعات خودروهای سواری در این سال ها با توجه به تیراژ بالا توجیه اقتصادی داشته و از همین رو توجه چندانی به ساخت داخل محصولاتی مانند اتوبوس نشده است.

 این را هم نباید فراموش کرد که در داخلی سازی، اولویت بندی با توجه به منابع مالی، توان قطعه سازان و البته صرفه اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین ایران خودرودیزل نیز باید نسبت به اولویت بندی داخلی سازی اقدام کند تا مشخص شود کدام قطعات امکان ساخت داخل و حذف ارزبری شان وجود دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز