پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
تیتر20 پروژه بهبود موتورهای EF را بررسی می کند؛
بزرگترین خودروساز ایران این روزها مشغول به سرانجام رساندن پروژه ای است که از آن به عنوان جراحی قلب محصولات این شرکت یاد می شود.
کد خبر: ۴۷۲۷۲
جراحی قلب در ایران خودرو
تیتر20 - بزرگترین خودروساز ایران این روزها مشغول به سرانجام رساندن پروژه ای است که از آن به عنوان جراحی قلب محصولات این شرکت یاد می شود. طبق برنامه ریزی ایران خودرو، این شرکت برای سری موتورهای EF خود پروژه بهبودی تعریف کرده که طبق آن قرار است مصرف سوخت خودروهای تولیدی را در آینده ای نه چندان دور پایین بیاورد.

این پروژه که EF پلاس نام دارد و حداکثر ظرف یک سال آینده به سرانجام خواهد رسید، سبب کاهش حداقل یک لیتری مصرف سوخت محصولات ایران خودرو در هر 100 کیلومتر پیمایش خواهد شد. اجرای چنین پروژه ای می تواند به نوعی نقشه راه موتور و قوای محرکه ایران خودرو باشد و جایگاه این شرکت را در کاهش مصرف سوخت، بهبود ببخشد.

خودروسازی ایران همچنان درگیر تحریم است و در چنین شرایطی، داخلی سازی و استفاده از ظرفیت های بومی برای توسعه و بهبود محصولات، یک ضرورت به شمار می رود که ایران خودرویی ها آن را در حوزه موتور درک کرده اند. علاوه بر مسئله تحریم و نیاز به داخلی سازی، کاهش مصرف سوخت نیز سال هاست به عنوان یک الزام در صنعت خودرو جهان مطرح می شود و این موضوع زمینه ساز تغییر رویکرد خودروسازان و طراحی و تولید محصولات به اصطلاح پاک شد. 

در دنیای امروز که صنعت خودرو قدم در راه حذف سوخت های فسیلی گذاشته و مشغول بهبود محصولات برقی و کلید زدن خودروهای هیدروژنی است، کاهش مصرف سوخت برای خودروسازی ایران نیز مسئله ای واجب به شمار می رود. هرچند صنعت خودرو ایران نیز دیر یا زود باید به قافله خودروسازی جهان در حذف سوخت فسیلی و طراحی و تولید محصولات پاک بپیوندد، اما فعلا و تا وقتی بنزین سوزها و  گازوئیل سوزها همچنان زنده اند، کاهش سرانه مصرف سوخت از اهمیت زیادی برخوردار است. 

در ایران با وجود گران شدن قیمت بنزین، همچنان سرانه مصرف سوخت بالا است، چه آنکه دولت کماکان بابت سوخت به مردم یارانه می دهد. از همین رو شهروندان چندان به استفاده کمتر از خودروهای شخصی تمایل ندارند، ضمن آنکه حمل و نقل عمومی هم در کشور شرایط و اوضاع مناسبی را به خود نمی بیند. از آن سو خودروهای داخلی نیز از سرانه مصرف سوخت نسبتا بالایی برخوردارند و در مقایسه با محصولات خارجی، پرخورتر هستند. 

در این اوضاع و احوال، کاهش مصرف سوخت خودروها مسئله ای بسیار مهم به شمار می رود که می تواند ضمن کمک به اقتصاد کشور، هزینه تامین سوخت شهروندان را هم کاهش دهد. ازآنجاکه صنعت خودرو فعلا در تحریم قرار دارد و با بی پولی دست و پنجه نرم می کند، چندان امکان تولید محصولات جدید با قوای محرکه روز نیست، بنابراین باید فعلا از مسیری دیگر سرانه سوخت را کاهش داد، مسیری که ایران خودرویی ها نیز آن را آغاز کرده اند.

پروژه بهبود موتور در ایران خودرو می تواند با توجه به کاهش حداقل یک لیتری مصرف در هر 100 کیلومتر پیمایش، نقش قابل توجهی در پایین آمدن سرانه مصرف سوخت محصولات این شرکت و کلا خودروهای داخلی داشته باشد. با اجرای این پروژه، خودرویی با مثلا 10 هزار کیلومتر پیمایش در سال (با فرض مصرف هشت لیتر در هر 100 کیلومتر) اگر قبلا سالی 800 لیتر بنزین مصرف می کرد، این رقم به 700 لیتر کاهش خواهد یافت. اگر بنا را بر این بگذاریم که ایران خودرو سالی 500 هزار محصول را با موتور EF بهبود یافته عرضه کند، صرفه جویی سالانه این تعداد خودرو (با فرض پیمایش سالی 10 هزار کیلومتر)، 50 میلیون لیتر برآورد می شود. هرچند این عدد تقریبا نصف مصرف روزانه بنزین در کشور است، اما به هر حال (با توجه به قیمت سه هزار تومانی بنزین) می تواند صرفه جویی 150 میلیارد تومانی را برای شهروندان به دنبال داشته باشد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز