پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
تیتر20 بررسی می کند؛
با خروج پراید از خط تولید خودروسازی کشور، سایپایی ها برای آنکه خلاء این محصول پر فروش و پر تیراژ خیلی احساس نشود ، سرعت تولید خانواده ایکس 200 را بالا بردند و پارس خودرو نیز به عنوان بخشی از این پروژه، به کار گرفته شد.
کد خبر: ۴۷۳۸۱
احیای پارس خودرو با ایکس 200
تیتر20 - پارس خودرو که سومین خودروساز بزرگ کشور به شمار می رود، زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است و در این سال ها همواره میزبان برخی محصلات شرکت مادر بوده است.

 پارس خودرو روزگاری به نیابت از سایپا پراید تولید می کرد و حالا میزبان جانشینان آن شده است. اینکه چرا پارس خودرو میزبانی از گروه ایکس 200 سایپا را بر عهده گرفته بیشتر با مسئله خالی شدن خطوط تولید این شرکت پس از تحریم های دو سال و نیم پیش صنعت خودرو در ارتباط است.

 پارس خودرو به  واسطه خطوط تولید مجهزش، طی دو دهه گذشته میزبان خودروهایی لوکس بوده، اما در دوره تحریم، مجبور به خداحافظی با آنها شده است. این شرکت روزگاری ماکسیما، تیانا، قشقایی، مگان و این اواخر تندر-90 و ساندرو تولید می کرد، اما همه آنها با این شرکت وداع کردند که دلیل این اتفاق، بیش از هر مسئله دیگری، تحریم بوده و گاهی نیز قرارداد با شرکت های خارجی به پایان رسیده است. 

در مجموع شرایط به شکلی پیش رفت که بخش بزرگی از خطوط تولید پارس خودرو در دوران تحریم های جدید، خالی ماند، به خصوص پس از آنکه پراید حذف و تولید محصولات رنو نیز به با افتی شدید مواجه شد.

 ازآنجاکه پارس خودرو بیش از هفت هزار نفر پرسنل دارد، خالی ماندن بخش اعظم خطوط تولید این شرکت زنگ خطری برای خودروسازی کشور بود، بنابراین سایپایی ها تصمیم گرفتند فعلا و حداقل تا وقتی تحریم ها پابرجاست، تولید بخشی از محصولات شان را به زیرمجموعه مجهز خود انتقال دهند. 

در حال حاضر پارس خودرو علاوه بر تولید محصولات کروه ایکس 200، کوئیک را نیز تولید می کند و برلیانس نیز طی ماه های گذشته روندی رو به رشد را در مونتاژ به خود گرفته است. در این بین اما ایکس 200 همان پلت فرمی است که تیبا و ساینا روی آن ساخته شده اند، منتها پارس خودرویی ها فقط ساینا را به تولید می رسانند و تیبا همچنان میهمان شرکت مادر است. 

انتقال ساینا و کوئیک به پارس خودرو اما جدا از اینکه به بهبود تیراژ این محصولات کمک کرده، پارس خودرو را نیز از رکود تولید نجات داده است. این شرکت در حال حاضر دیگر نه پراید تولید می کند و نه محصولات رنو را؛ بنابراین انتقال کوئیک و ساینا به پارس خودرو به نوعی احیای این شرکت در دوران تحریم بود. 

پارس خودرویی ها حالا می توانند ضمن کمک به سایپا در تولید ساینا و کوئیک، تا پایان دوره تحریم  خیال شان بابت خالی نماندن خطوط تولید راحت باشد. اگر خودروهای  موردنظر به پارس خودرو منتقل نمی شدند، این شرکت با مشکلاتی مواجه می شد و سومین خودروساز بزرگ ایران عملا به انزوا می رفت. پارس خودرویی ها حالا می توانند امیدوار باشند که با پایان دوره تحریم (دیر  یا زود)، به فعالیت خود ادامه دهند و در ادامه باز هم میزبان محصولات خارجی باشند.

نکته مهم دیگر اینجاست که با تولید محصولات موردنظر در پارس خودرو، پروژه سایپا برای پر کردن جای خالی پراید با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. پراید یا همان ایکس 100، سال ها پر فروش ترین خودرو داخلی بود و طبعا جبران تیراژ آن پس از حذف شدنش در تابستان امسال، کار راحتی نیست. از همین رو تولید همزمان محصولات ایکس 200 در سایپا و پارس خودرو (به علاوه تولید کوئیک در پارس خودرو) می تواند سرعت جایگزینی این خودروها با پراید به تاریخ پیوسته را بالا برده و سبب شود بازار زودتر با خلاء این محصول کنار بیاید.
ارسال نظرات
موضوعات روز