سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان شد؛
دبیر انجمن قطعه‌سازان: مشکل کیفیت خودرو با عذرخواهی حل نمی‌شود بلکه کاهش قیمت مواد اولیه دولتی در زنجیره تامین خودرو چاره کار است.
کد خبر: ۴۷۴۰۹
آقای وزیر! کیفیت خودرو با عذرخواهی شما بالا نمی رود/ چرا قیمت مواد اولیه دولتی را کاهش نمی دهید؟
تیتر20 - علی نادری ‌ مسوول کمیته ساخت داخل انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در محل هتل المپیک افزود: ۳۴۰ میلیون دلار داخلی‌سازی از میزهای تعمیق ساخت داخل که از سال گذشته تاکنون چهار میز برگزار شده، انتظار می‌رود.

مسوول کمیته ساخت داخل انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تاکید کرد: محرک اصلی تحقق اهداف در این برنامه، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان است.

به گفته این مقام صنفی، اکنون مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان آن سر رسید شده است.

وی ادامه‌داد:‌ مشکل اصلی قطعه‌سازان کمبود نقدینگی است و اگر مطابق با قراردادها و تعهدات بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند، هیچ نیازی به حمایت‌های دولتی یا تسهیلات بانکی ندارند.

نادری یادآور شد: ‌بخش بزرگی از مشکلات خودروسازی و قطعه‌سازی به قیمت‌گذاری دستوری خودرو بر می‌گردد، موضوعی که سبب شده این دو صنعت بازنده و دلالان و واسطه‌ها بزرگترین برندگان اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودروها باشند.

وی گفت: علاوه بر مشکلات ارزی، دشواری تامین مواد اولیه و تجهیزات، مواردی همچون سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد و شرکت‌های تو در تویی، منجر به زیان خودروسازان شده و عمده این زیان‌ها به قطعه‌سازان منتقل می‌شود.

مسوول کمیته ساخت داخل انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه‌داد: امروز خودروسازان با به‌روز نکردن قراردادهای خود با قطعه‌سازان و عمل نکردن به تعهداتشان، بروز مشکلات متعدد در صنعت قطعه‌سازی و ورشکستگی برخی فعالان این صنعت را رقم زده‌اند.


مسوول کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا دولت مدیر و قیمت خودرو را تعیین نمی‌کند، گفت: از آبان سال گذشته تا آبان ماه جاری خودرو به طور متوسط حدود ۵۰ درصد رشد قیمت داشته است، این در حالی است که نرخ ارز ۱۴۰ درصد بالا رفته است.

نادری افزود: در حالی در برابر افزایش قیمت خودرو مقاومت صورت می‌گیرد که قیمت اقلام خوراکی گاه تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته نادری، سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد در سال‌های گذشته و زیان انباشته باعث کمبود نقدینگی در صنعت خودرو شد، همزمان قیمت نهاده‌های تولید نیز بالا رفت که در نتیجه، خودروسازی با زیان روبه‌رو شد و زیان این کمبود نقدینگی، به صورت افزایش مطالبات، قطعه‌سازان را نیز درگیر کرد.

در ادامه نشست، شاپور سامعی، عضو دیگر هیات مدیره انجمن قطعه سازان بیان کرد: میزان رشد قیمت مواد اولیه در سال جاری بسیار بیشتر از نرخ ارز بوده است.

وی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی با مشکلات بیشتری نسبت به دوره‌های قبل همراه شد.

وی با بیان اینکه ارز تعلق گرفته به بخش تولید با قیمت آزاد است، اظهار کرد: خوشبختانه به تازگی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز موافقت شده است که به کار تولید سرعت بیشتری می دهد و باعث می شود کالای وارداتی مورد نیاز قطعه‌ساز با سرعت بیشتری از گمرک ترخیص شود.

رییس کمیته ارزی و بانکی انجمن عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت لیستی از مواد اولیه قطعه‌سازی را برای واردات بدون انتقال ارز تعیین کرده است که البته لیست محدودی است و ما این موضوع را با وزیر مطرح کرده‌ایم و قرار شده است در آینده تعداد اقلام این لیست افزایش پیدا کند.

به گفته سامعی، بعد از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، قطعه‌سازان تنها یک ماه فرصت دارند که ریال مورد نظر بانک عامل را تامین کنند، این در حالی است که فرایند یافتن صرافی و انتقال وجه حداقل دو ماه زمان می‌برد، که نتیجه آن، منقضی شدن تخصیص ارز و برگشت کار به بانک مرکزی است که این روند به چالشی جدی برای قطعه‎سازان تبدیل شده است.

وی همچنین عنوان کرد: چالش دیگر این است که سقف مجاز برای تخصیص ارز به صرافی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون یورو است و صراف مجبور است برای اینکه بتواند ارز جدید دریافت کند، به قطعه‌ساز فشار بیاورد که به بانک مرکزی اعلام کند ارز را دریافت کرده‌ است، در این روند اگر به هر دلیلی صراف نتواند ارز را در رزوهای بعد به دست ما برساند، دریافت ارز برای ما بسیار دشوار خواهد شد.

وی همچنین با انتقاد از روند کند تعدیل قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان گفت: مابه‌التفاوت قرارداد زمانی به دست ما می‌رسد که با توجه به تورم موجود ارزش پول ما خیلی کم شده است.

یک عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با انتقاد از روش تعیین قیمت مواد اولیه فولادی و پتروشیمی گفت: قیمت نهاده‌های تولید برای قطعه‌سازان به صورت آزاد است اما قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می‌شود، نتیجه این روند زیان صنعت خودرو است.

محمد شهپری ادامه داد: علاوه بر باز بودن دست تولید کننده برای قیمت‌گذاری مواد اولیه، واسطه‌ها هم مواد اولیه را از بورس می‌خرند و با قیمت بالاتر به قطعه‌سازی که نتوانسته مواد را از بورس تهیه کند، می‌فروشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره امکان‌پذیر بودن داخلی سازی ۸۵ درصدی رنو L90  گفت: موتور این خودرو طراحی شده است که همان موتور تقویت شده تیبا است و امکان داخلی سازی ۸۵ درصدی این پروژه در کشور فراهم است که به زودی شاهد تولید آن خواهیم بود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در ادامه نشست، با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه خودرو گفت: متاسفانه مسوولان هنوز نمی‌خواهند دست از شعار دادن بردارند.

مازیار بیگلو بیان کرد: عذرخواهی دولت برای صنعت خودرو کاری نمی‌کند، مشکل در حال حاضر قیمت بالای خودرو است و ما بارها راهکارها را به دولت‌مردان گفته‌ایم و بهتر است به جای عذرخواهی مشکل مردم را حل کنند.

وی ادامه داد: مشکل کیفیت خودرو با عذرخواهی حل نمی‌شود بلکه کاهش قیمت مواد اولیه دولتی در زنجیره تامین خودرو چاره کار است.

وی تاکید کرد: اگر فولاد مشمول قیمت‌گذاری صحیح شود، قیمت خودرو در کارخانه ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از اظهار نظر مسوولان درباره باز شدن درهای واردات خودرو گفت: نمی‌شود که راه بالا رفتن کیفیت را بست و در عین حال راه واردات را باز گذاشت. از وزیر خواهشمندیم تا زمانی که مشکل قیمت‌گذاری مواد اولیه را حل نکرده‌اند، صحبت واردات خودرو را مطرح نکنند.

بیگو در بخش دیگری از صحبت‌ها درباره نظر قطعه‌سازان پیرامون طرح مجلس برای واردات خودرو در ازای صادرات قطعه گفت: قرار بر این است که نسبت به صادرات قطعه و خودرو مجوز واردات بدهند که منطقی به نظر می‌رسد و قطعه‌سازان با این قسمت از طرح موافق هستند.

وی اضافه کرد: اختلاف نظر موجود در مورد طرح ساماندهی خودرو مربوط به عرضه در بورس است که در حال حاضر قرار شده است خودرو در بورس کالا عرضه نشود، بلکه از طریق یک سایت زیر نظر نهادهای نظارتی عرضه صورت بگیرد و قوانین بورس در آن لحاظ شود اما الزامات بورس را نداشته باشد.

وی بیان کرد: با قیمت‌گذاری خودرو به صورت وابسته به تیراژ توسط شورای رقابت و خودروساز هم موافقیم تا به مرور که طرح اجرا و قیمت‌ها اصلاح شد، به نسبت بازخورد، گام‌های دیگری برداشته شود.
ارسال نظرات
موضوعات روز