جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تیتر20 بررسی می کند؛
ایران خودرو در واقع با ساخت گیربکس شش سرعته به واسطه تولیدکنندگان داخلی، ضمن بومی سازی در دوران تحریم، بخشی از چالش تامین قطعات خارجی را نیر رفع و البته صرفه جویی ارزی نیز حاصل کرده است.
کد خبر: ۴۷۴۱۸
گام بلند ایران خودرو در داخلی سازی گیربکس
تیتر20 - پروژه داخلی سازی و تولید گیربکس شش سرعت ایران خودرو این روزها وارد فاز جدیدی شده و بزرگترین خودروساز ایران امیدوار است با بهره برداری از آن، ضمن کاهش وابستگی به خارج، صرفه جویی ارزی کلانی را نیز انجام داده و رانندگی را برای مشتریانش راحت تر کند.

 ایران خودرو که مدت هاست درباره این گیربکس اطلاع رسانی می کند، پروژه ساخت آن را به زیرمجموعه مشهورش "شرکت صنعتی نیرو محرکه"  واگذار کرده تا از توان داخل بهره ببرد. آن طور که مدیرعامل نیرو محرکه عنوان کرده، در فرآیند طراحی و تولید گیربکس شش سرعته‌ ایران خودرو، بیش از 135 قالب جدید با همکاری 85 سازنده ساخته شده است. به گفته اسماعیل پور، تولید این گیربکس حدود 87 میلیون یورو صرفه جویی ارزی را طی چهار سال به دنبال خواهد داشت. وی این را هم گفته که در طراحی گیربکس شش سرعته، از تکنولوژی‌ روز استفاده شده و با بکارگیری آن در محصولات ایران خودرو (ابتدا رانا پلاس و در ادامه، سایر محصولات)، ضمن کاهش مصرف سوخت به ویژه در سرعت‌های بالا، رانندگی در جاده ها و اتوبان ها راحت تر و همچنین رانندگان با بهبود تعویض دنده و مطلوبیت بیشتر رانندگی روبرو خواهند بود.

با توجه با اظهارات مدیرعامل نیرومحرکه، پروژه ساخت گیربکس شش سرعته علاوه بر صرفه جویی ارزی، موجب رضایت مشتریان ایران خودرو در آینده نیز خواهد شد.  

اهمیت نخست این پروژه اما در درجه نخست، به داخلی سازی و کاهش ارزبری مربوط می شود. صنعت خودرو ایران از دو سال و نیم پیش در تحریم قرار گرفته و از همین رو ضمن قطع ارتباط خارجی ها با خودروسازان، تامین قطعات نیز مختل شده است. در چنین فضایی، اتفاقی که می تواند از چالش های خودروسازی بکاهد، ساخت داخل است، به ویژه در حوزه مجموعه قطعاتی مانند همین گیربکس.

 ایران خودرو در واقع با ساخت گیربکس شش سرعته به واسطه تولیدکنندگان داخلی، ضمن بومی سازی در دوران تحریم، بخشی از چالش تامین قطعات خارجی را نیر رفع و البته صرفه جویی ارزی نیز حاصل کرده است.

 کشور در حال حاضر با مشکلات ارزی مواجه است و هرچه داخلی سازی در صنعت خودرو بالا برود، ارز کمتری در این شرایط خارج خواهد شد. نکته دیگر در مورد تولید گیربکس شش سرعته ایران خودرو، آماده سازی این شرکت برای اجرای پروژه های بزرگ تر است. کسی چه می داند، شاید ایران خودرویی ها چندی دیگر به سمت تولید گیربکس اتومات که این روزها جزو چالش های صنعت خودرو کشور به شمار می رود، رفته و آن را نیز ساختند.

اصلا اینکه ایران خودرو به سراغ تولید گیربکس شش سرعته در دوران تحریم رفته، پاسخی است به نیاز مشتریان داخلی، مشتریانی که خواهان محصولات اتومات نیز هستند، اما تحریم، دست ایران خودرو و دیگر شرکت های خودروساز داخلی را برای پاسخ مناسب به این تقاضا بسته است. 

اگر پروژه تولید گیربکس شش سرعته ایران خودرو هرچه زودتر به سرانجام رسیده و روی محصولات این شرکت سوار شود، انگیزه آبی های جاده مخصوص برای حرکت به سمت تولید گیربکس اتومات و دیگر قطعاتی که وابستگی خارجی دارند، بالا خواهد رفت. اتفاقا این شرکت می خواهد در انتهای سال جاری و بر پایه گیربکس شش سرعته ای که ساخته، مدل نیمه اتومات آن را بسازد. 

ایران خودرویی ها گویا قصد دارند تا سال 1404 نصف محصولات خود را بر پایه گیربکس اتومات عرضه کنند، بنابراین با فرض برقراری تحریم، این شرکت راهی جز ساخت داخل ندارد. حتی اگر تحریم ها نیز لغو شوند، باز هم داخلی سازی گیربکس به ویژه مدل اتومات آن اهمیت بالایی دارد، زیرا اولا کاهش ارزبری را به دنبال خواهد داشت و ثانیا اگر روزی صنعت خودرو دوباره تحریم شود، ایران خودرو در بخش گیربکس نگرانی زیادی نخواهد داشت.
ارسال نظرات
موضوعات روز