جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
تیتر20 بررسی می کند؛
یکی از نکات مهم درباره رکوردشکنی ایران خودرویی ها این است که آنها در دوران انزوا و دوری از شرکای خارجی، این اتفاق را رقم زده اند. این ماجرا دلایل مختلفی دارد که اصلی ترین آن، تسریع روند تامین قطعات از داخل و خارج است.
کد خبر: ۴۷۶۸۰
ایران خودرو چگونه در سخت ترین سال اقتصاد رکورد شکست؟
تیتر20 - بنابر اعلام ایران خودرو، تیراژ روزانه این شرکت اخیرا به مرز سه هزار دستگاه رسیده که هم از هدفگذاری اولیه بالاتر است و هم نوید شکستن زودهنگام رکورد تولید سال گذشته بزرگترین خودروساز ایران را هفته ها قبل از پایان سال، می دهد.

 بر این اساس، ایران خودرو با ادامه روند تولید تا اواخر آذرماه، از تولید سال گذشته خود عبور خواهد کرد، بنابریان قطعا نسبت به 98، رشد قابل توجهی را به خود خواهد دید. 

این اتفاق در حالی رخ داده که اقتصاد ایران یکی از سخت ترین دوران خود را طی سال جاری تجربه کرده و خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نبود. 

صنعت خودرو ایران از تابستان دو سال پیش درگیر تحریم هایی سخت از سوی دولت ایالات متحده آمریکا شد و ضمن از دست دادن شرکای خارجی اش، در تامین قطعات نیز با چالش ها و موانعی سخت مواجه شد.

در این بین، بزرگترین خودروساز ایران نیز از طوفان تحریم ها در امان نماند و جدا از اینکه دوستان خارجی خود به ویژه پژو را از دست داد، در کمبود نقدینگی و افت شدید تولید نیز گرفتار آمد. شرایط به شکلی پیش رفت که ایران خودرو با توقف تولید برخی محصولات خود نیز روبرو و تیراژ روزانه اش سقوط کرد. 

با این حال اما آمار و ارقام اخیر نشان می دهند آبی های جاده مخصوص توانسته اند در یکی از سخت ترین دوران های تحریم، تولید خود را افزایش داده و در آستانه عبور از تیراژ سال گذشته شان قرار گیرند. 

یکی از نکات مهم درباره رکوردشکنی ایران خودرویی ها این است که آنها در دوران انزوا و دوری از شرکای خارجی، این اتفاق را رقم زده اند. این ماجرا دلایل مختلفی دارد که اصلی ترین آن، تسریع روند تامین قطعات از داخل و خارج است.

 آنچه تولید را در دوران تحریم نزولی کرد، مختل شدن تامین قطعات بود، بنابراین ایران خودرویی ها برای افزایش تیراژ باید این چالش را حل یا کمرنگ می کردند. به نظر می رسد ایران خودرو اولا از ناحیه تقویت ارتباط با قطعه سازان داخلی، ثانیا بومی سازی برخی از قطعات و ثالثا بهبود روند تامین قطعات از خارج توانسته تیراژ خود را بالا ببرد.

در این بین، تقویت ارتباط با قطعه سازان از مسیر تسریع در پرداخت مطالبات آنها رخ داده است، هرچند البته هنوز هم قطعه سازان طلب زیادی از شرکت های خودروساز از جمله ایران خودرو دارند. 

قطعه سازان بارها تاکید کرده اند که در صورت شارژ مالی توانایی تامین نسبی قطعات موردنیاز خودروسازان را دارند و به نظر می رسد این موضوع خود را در رشد تولید اخیر ایران خودرو نشان داده است. از سوی دیگر اما داخلی سازی قطعات هم در بهبود روند تولید تاثیر گذار بوده است.

هرچند آخرین آمار دقیق قطعاتی که در دوران تحریم ساخت داخل شده اند، در دست نیست و برخی قطعات های تک (دارای فناوری پیشرفته) همچنان وابستگی خارجی دارند، با این حال هر میزان داخلی سازی که صورت گرفته باشد، در بهبود تولید خودروساز بزرگ کشور اثرگذار بوده است. 

اما در باب افزایش تیراژ خودروهای داخلی یک نکته مهم دیگر را نیز نباید فراموش کرد و آن، تولید محصولات ناقص است. در این رابطه گروه صنعتی ایران خودرو با همدلی و همراهی مجموعه سازندگان و تامین‌کنندگان،‌ در شرایط سخت تحریم و کرونا، در روز گذشته موفق به تکمیل نزدیک به پنج هزار دستگاه خودرو شد که رکوردی بی سابقه در تاریخ این گروه به حساب می‌آید.

البته این دستاورد در حالی است که ایران خودرو با وجود بهبود تولید، همچنان و مانند دیگر خودروسازان بزرگ کشور با پدیده محصولات ناقص دست و پنجه نرم می کند.

به نظر می رسد با بهبود نقدینگی خودروسازان (در صورت اصلاح شیوه قیمتگذاری و دست برداشتن دولت از سرکوب قیمت خودرو) روند تامین قطعات نیز بهتر و در نتیجه ضمن ادامه روند افزایشی تیراژ ایران خودرو، محصولات ناقص کمتری نیز تولید خواهد شد. 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز