سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
«تیتر20» گزارش می دهد:
پس از ورود مجلس به بحث سامان بخشیدن به بازار فولاد این بار خبرهایی از مطرح شدن تحقیق و تفحص فولاد مبارکه از سوی خانه ملت به گوش می رسد.
کد خبر: ۴۷۶۹۴
آیا تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به صحن علنی مجلس می رسد؟/ نمایندگان اصفهان به دنبال تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه
تیتر20 - فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین هلدینگ تولیدکننده فولاد در کشور بارها بر شفافیت عملکرد خود به ویژه در بورس کالا تاکید داشته است.

این شرکت با توجه به در اختیار داشتن زیرمجموعه های مختلف و تکمیل زنجیره فولاد با ورود به بخش معدن سهم بسزایی در تحقق چشم انداز 1404 یعنی تولید 55 میلیون تن فولاد خواهد داشت. 

اما درست در روزهایی که انتشار شیوه نامه بازار فولاد بسیار سرو صدا کرده و مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان نیز حمایت خود از این شیوه نامه را عنوان کرده، خبرهایی از مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از این شرکت در مجلس به گوش می رسد.

انتشار این خبر می تواند گمانه زنی هایی را به همراه داشته باشد و بخشی از گمانه ها را به سوی عرضه در بورس یا حتی فروش مچینگ این شرکت ببرد. 

البته چندی پیش طهمورث جوانبخت معاون فروش فولاد مبارکه اظهار کرد: عرضه فولاد مبارکه در بورس کالا 15 درصد بیشتر از میزان مشخص شده در ابلاغیه ستاد تنظیم بازار بوده است. 

اما برای مشخص شدن این موضوع به سراغ حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفته ایم. فیروزی درباره موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به «تیتر 20» گفت: باید در ابتدا به این موضوع اشاره داشته باشم که کمیسیون صنایع و معادن برنامه ای برای تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه ندارد و متاسفانه خبرها نادرست منتشر شده است. 

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص همیشه توسط تعدادی از نمایندگان مطرح می شود که پس از آن هیات رییسه این موضوع را به کمیسیون تخصصی ارسال می کند. درحال حاضر تعدادی از نمایندگان که برخی از آنها نمایندگان استان اصفهان هستند، درخواست تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را به هیات رییسه مجلس داده اند.

فیروزی تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع صنعت فولاد در حوزه کمیسیون صنایع و معادن قرار دارد،هیات رییسه مجلس این موضوع را به کمیسیون ارجاع داده تا بررسی های لازم انجام شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی، اظهار کرد: زمانی که درخواستی به هیات رییسه ارجاع داده و سپس به کمیسیون تخصصی ارسال می شود، کمیسیون در ابتدا اطلاعاتی که مد نظر متقاضیان تحقیق و تفحص است را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می دهد. در صورتی که متقاضیان جواب خود را از این اطلاعات دریافت کنند، عملا تحقیق و تفحص به اتمام می رسد اما اگر بر این موضوع اصرار داشتند، جلسه ای با حضورطرفین  و همچنین معاون معدنی وزارت صمت به عنوان متولی اصلی این بخش برگزار می شود تا مسائل مطرح و پاسخگو های لازم دریافت شود. 

وی ادامه داد: درصورتی که این جلسه نیز نتیجه بخش نباشد کمیسیون رای گیری کرده و درصورت رای آوردن ادامه موضوع، کمیسیون نظر خود را به هیات رییسه اعلام کرده و سپس موضوع در صحن مطرح و در صورت رای آوردن در صحن علنی، مجلس تحقیق و تفحص را انجام می دهد.

فیروزی با اشاره به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه بیان کرد: در حال حاضر تعدادی از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص داشتند که به تازگی به کمیسیون آمده است. البته بنده هنوز حوزه های مربوطه را ندیده ام زیرا مسئله تنها در حد ارجاع بوده و در سطح کمیسیون مطرح نشده است.

وی ادامه داد: کمیسیون در این زمینه تدبیری داشته تا برای جلوگیری از هزینه های تحقیق و تفحص ابتدا جلسه ای با حضور طرفین برگزار و صحبت ها در کمسیون مطرح شود. قرار بود این جلسه 11 آذر ماه برگزار شود اما به دلیل حساسیت طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها این جلسه به این هفته موکول شده است.

حال باید دید متقاضیان تحقیق و تفحص تا چه اندازه بر این موضوع اصرار دارند و آیا این طرح به صحن علنی می رسد یا خیر؟

ارسال نظرات
موضوعات روز